سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۵ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - 21 September 2016
رسول منتجب نیا در گفت‌وگو با «آیت ماندگار» مطرح کرد:
رسول منتجب نیا
گروه سیاسی - علی فراهانی: در چند ماه اخیر رفتارها و حملاتی از سوی تندروها نسبت به اشخاص سیاسی صورت گرفته است و حتی پا را فراتر نهادند و در پی اعدام ناجوانمردانه شیخ نمر توسط رژیم آل سعود در اقدامی دور از موازین بین المللی و قانونی به سفارت خانه عربستان حمله حمله بردند که می تواند تبعات جبران ناپذیری برای نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی داشته باشد. پیش از این اما اولین حمله خودسرها به علی مطهری در شیراز رخ داد و وی به طور جد از حمله کنندگان شکایت و وکیلی را برای این کار انتخاب کرد. بعد از چند روز وکیل مطهری برای پیگیری شکایت موکلش به شیراز سفر کرد و در آنجا نیز همان افراد تندرو به خودرو وی خساراتی را وارد کردند و این موضوع باعث شد تا علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیشتر از پیش قضیه حملات خودسرها را پیگیری کند. چند ماهی از ماجرای شیراز نگذشته بود که بار دیگر همان اتفاق و بلا، اما این بار در قرچک ورامین برای حجت‌الاسلام سید عبدالوحید موسوی لاری نیز توسط خودسرها و با رهبری سیدحسین نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی نازل شد. چند روزی از آن ماجرا نگذشته بود که خودسرها آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب را نیز مورد هدف قرار دادند. متاسفانه تندروها سخنرانی مجوزدار وی را در دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج برهم زدنند و الفاظ رکیکی را به وی نسبت دادند.
ممکن است در آینده چنین حوادثی برای اشخاص سیاسی اصلاح‌طلب یا معتدل رخ دهد با توجه به اینکه در آستانه دهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم طبیعتا برنامه‌هایی برای سخنرانی و برگزاری همایش‌ها در جای جای کشور از پیش تعیین شده است چراکه احزاب و جریان‌های سیاسی چنین برنامه‌هایی را ترتیب داده‌اند تا از این طریق بتوانند مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای را افزایش دهند.

اقدامات خودسرها جرم بزرگی به شمار می‌رود
این پرسش مطرح می‌شود آیا خودسرها اجازه تشکیل چنین سمینارهایی را می‌دهند؟ جامعه احساس نگران و ناامنی می‌کند و دائما مردم به این موضوع می‌اندیشند که آیا حملات این چنینی در اتفاق فکر تندروها و خودسرها برای به آشوب کشاندن امنیت جامعه، دانشگاه‌ها، همایش‌های سیاسی و... وجود دارد یا خیر؟ آیا به کار بردن الفاظی از قبیل؛ فتنه گر، جاسوس و نفوذی و نسبت دادن آن‌ها به افراد آن هم بدون تشکیل دادگاهی برای اثباتش جرم تلقی می‌شود؟
حجت‌الاسلام رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی درباره علت حملات خودسرها به چهره‌های سیاسی به «آیت ماندگار» گفت: در سال‌های اخیر پدیده‌ای خطرناکی در کشور شکل گرفته و به بهانه‌های مختلف تحت شعارهایی ظاهرا مقدس منجر به قانون شکنی و بر خلاف شرع صورت گرفته است. وی در این باره اضافه کرد: متاسفانه این گونه اقدامات باعث برهم زدن مجالس، ایجاد تشنج در سخنرانی‌ها، محافل سیاسی، اجتماعی و حتی دینی شده است. بنابراین اتفاقات بسیار این چنینی در این چند سال هستیم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه یادآور شد: بعد از دوم خرداد سال 76 به بعد حوادث متعددی از این دست موارد به وجود آمد و امسال اقدامات خودسرها شدت بیشتری پیدا کرده است. منتجب نیا با بیان اینکه تندروها و خودسرها علاوه بر ایجاد سر و صدا به دنبال تشنج در مجالس و سخنرانی‌ها هستند، تاکید کرد: متاسفانه خودسرها اقدامات فیزیکی را نیز انجام می‌دهند به طور مثال؛ برخوردی که در شیراز، قرچک ورامین و یاسوج اتفاق افتاد. هر کدام از رفتارهای خشونت آمیز و غیرقانونی می‌تواند جرم بزرگی برای عاملان و همراهان آن‌ها قلمداد شود. او به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه امسال اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات قرار داریم طبیعتا در ماه‌های منتهی به انتخابات باید فضای جامعه بازتر، وجود چند صدایی، آزادی بیان و قلم حاکم شود در حالی‌که خشونت، هنجارشکنی و تشنج آفرینی در حال افزایش است. قائم مقام حزب اعتماد ملی به علل و اثرات اقدامات خودسرها اشاره کرد و در ادامه افزود: این موضوع علت‌های تئوریک و نظری دارد. بعضی از افراد به ظاهر متدین بر این باورند که باید از طریق ابزار زور و قوه  قهریه حرف خودشان را در جامعه بیان کنند به این معنا که شخص یا اشخاصی به غیر از آن‌ها جرات نداشته باشد، حرفی را مطرح یا حتی نفسی بکشد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: به عقیده خودسرها همه باید مطیع نظر آن‌ها باشند و هر کسی که مخالف نظرات خودسرها باشد با توسل به زور و قوه قهریه با وی برخورد می‌کنند. به دلیل اینکه دولت، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌ها با آن‌ها همراه نیستند و به تشنج آفرینی متوسل می‌شوند. منتجب نیا به عوامل اجتماعی و سیاسی این مساله اشاره کرد و گفت: عامل رفتاری است که آقایان در دولت روحانی احساس می کنند که دولت از تفکر آن‌ها فاصله گرفته به این دلیل که امید داشتند تا روحانی تسلیم دیدگاه‌ها و برنامه‌های  آن‌ها شود در حالی‌که شعارها و سخنان حجت‌الاسلام روحانی، شعارهایی مردمی و اصلاح‌طلبانه بوده و هست. دولت تدبیر و امید درصدد است تا آرامش در کشور حاکم و انتخاباتی سالم برگزار شود. قائم مقام حزب اعتماد ملی تلاش تندروها و خودسرها را برهم زدن سیاست و امنیت جامعه دانست و در این باره اضافه کرد: خودسرها در تلاشند تا دولت را در جهت رسیدن به اهدافش به زمین بزنند و دولت تدبیر و امید را شکست خورده به مردم معرفی کنند. در این خصوص هم هر اقدامی را انجام می‌دهند تا وعده‌ها و شعارهای دولت روحانی عملی نشود . وی یاددآور شد: چند ماه پیش مشاهده کردید که همین آقایان چه برخوردی را با قضیه برجام از خود بروز دادند. جالب اینجاست که هنوز هم به دنبال شایعه پراکنی در این رابطه هستند تا شاید بتوانند برجام را متوقف کنند.

نظریه خودسرها کودتایی است
منتجب نیا تصریح کرد: متاسفانه هنوز هم تندروها و خودسرها در حال فضا سازی و تخریب چهره‌های سیاسی هستند و در تلاشند تا ناامنی در کشور حاکم شود. به گفته او، وقتی فضا و جو کشور ناامن و به جای گفت‌وگو، منطق و قرآن، مشت، لگد و فریاد برقرار شود هر کسی که صدایش بلندتر یا هر شخصی که مشتش قوی‌تر باشد دیگر دولت و قانون نمی‌توانند کاری انجام دهند. به همین جهت خودسرها و تندروها می‌توانند از فضای برهم ریخته و آشفته به مقاصدشان برسند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه این گونه اقدامات به نوعی مقاومت عملی در برابر برنامه‌ها و سیاست‌های دولت روحانی است، اضافه کرد: اساسا این نظریه تندروها که باید فضا را متشنج و ناآرام کنند تا از این طریق بتوانند بر فضای سیاسی و امنیتی کشور حاکم شوند. نظریه‌ای کودتا مآبانه است. منتجب نیا در ادامه اظهار کرد: نظریه کودتا در دنیا به نظریه طرفداران کودتا، هرج و مرج و قانون شکنی شهرت دارد. متاسافنه در مغز برخی از جوانان و هواداران بعضی از جریان‌ها، این مساله در بینشان وجود دارد تا وضعیت و فضای جامعه را برهم بزنند تا قانون و دولت کنار بروند تا به جای آن‌ها نیروهای مسلح حاکم شوند. او در ادامه گفت: اگر زور و قوه قهریه به وجود آید طبیعتا تشکیل شدن چنین فضایی؛ دموکراسی و انتخاباتی نخواهد بود. قطعا اگر جلوی تندروها گرفته نشود آن‌ها سعی می‌کنند تا با استفاده از ابزار زور و قوه ‌قهریه به مقاصدشان برسند. منتجب نیا با بیان اینکه این پدیده، پدیده بسیار خطرناکی است، بیان کرد: من  از مسئولان و بزرگان نظام درخواست می‌کنم تا جلوی این خطر بزرگ را بگیرند چراکه این خطر همان خطری است که امیرالمومنین را از پای درآورد و به شهادت رساند. به گفته وی، اگر این پدیده خطرناک رشد و جنبه عملی و نظامی پیدا کند قطعا به طالبان و داعش تبدیل خواهد شد. بنابراین از مسئولان می‌خواهم تا جلو رشد این خطر را بگیرند. قائم مقام حزب اعتماد ملی در پایان تاکید کرد: اگر چهار نفر از خودسرها را به جرم تشنج در ملاء عام مجازات کنند قطعا این پدیده از بین خواهد رفت، در غیر این صورت روز به روز این پدیده زشت و خشن قدرتمند خواهد شد.

شماره 8 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها