سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - 15 February 2019
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با آیت ماندگار مطرح کردند؛
مریم آیتی
آیت ماندگار- مریم آیتی: پس از فشارهای اقتصادی بی‌حد و حصری که توسط کشورهای معارض به ایران وارد شد، مسئولان ارشد نظام، چاره کار را در مقاومت و تلاش در خودکفایی دیدند. در همین رابطه، چند ماه پیش، علی مطهری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی از مردم خواست تا در برابر این فشارها تحمل کنند زیرا این روند همیشگی نخواهد بود و کشور از این بحران عبور خواهد کرد.

در همین مدت، بحث بر سر گرانی برخی محصولات، داغ‌تر از همیشه دنبال شد. یکی از این محصولات، خودرو است که داشتن این وسیله برای بسیاری از خانواده‌ها یک نیاز مبرم است.

قاسم ساعدی، نماینده مردم دشت‌آزادگان و هویزه در مجلس دهم در خصوص حال و روز صنعت خودرو به آیت ماندگار، گفت: اکنون کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد و دولت آمریکا سخت به دنبال این است که فضای اقتصادی را در ایران تنگ‌تر از همیشه کند. به هر تقدیر خروج یک‌طرفه آمریکا از قرارداد بین‌المللی برجام، تا حدودی شرایط اقتصادی را برای ما سخت کرده، هرچند که باید به مانند سابق در برابر این ظلم آشکار ایستادگی کرد و با اتکا به داشته‌های خود، زندگی بهتر را برای مردم به ارمغان آورد.

وی افزود: تلاطم‌های اقتصادی در ماه‌های گذشته اثر خود را در صنعت خودرو هم به جای گذاشت که جا دارد از آقای رحمانی، وزیر صمت تشکر کنم که شرایطی را مهیا کردند تا خودروهایی را که مردم ثبت نام کرده بودند با همان قیمت‌های قبلی تحویل شود. آقای رحمانی در این امر، شجاعت و مردانگی خود را ثابت کرد که امیدوارم این روند مدیریتی همچنان ادامه داشته باشد.
در همین راستا سیدقاسم جاسمی، نماینده کرمانشاه به آیت ماندگار، گفت: از نظر من وزیر صمت توانایی کنترل و اداره شرایط حاکم بر خودروسازی کشور را دارد، هرچند که همه مدیران باید برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور تلاشی بیش از پیش داشته باشند زیرا شرایط کنونی، حساس‌تر از همیشه است.

چند روز پیش و پس از دستور وزیر صمت در خصوص اینکه خودروهایی که به مشتریان پیش فروش شده باید بدون افزایش قیمت به آن‌ها تحویل شود، عده‌ای از همان مشتریان تصمیم گرفتند نامه‌ای را برای وزیر صمت بنویسند و از این تصمیم قاطع وی تقدیر و تشکر کنند؛ موضوعی که بی‌تردید کمک زیادی به بازسازی اعتماد در کشور خواهد کرد.

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان در پاسخ به اینکه برخی می‌گویند خودروسازان باید هزینه‌های جاری خود را کم کنند و به سمت کوچک‌سازی بروند، گفت: وقتی گفته می‌شود کوچک‌سازی اتفاق بیفتد منظور کوچک‌سازی در بدنه اجرایی دولت است. ما هیچ‌گاه کوچک‌سازی را نباید به صنعت خودمان و مخصوصاً صنعت خودروسازی تعمیم دهیم. امروز دو شرکت خودروسازی کشور، کارگران و کارمندان زیادی را به استخدام خود درآوردند و این یک گام بزرگ در جهت اشتغال‌زایی برای میهنمان است و نباید شرایطی ایجاد شود که این افراد که نان‌آور خانواده هستند از کار، بیکار شوند. وقتی یک صنعت، کارگران و کارمندانی را استخدام می‌کند و در سال‌های بعد این روند استخدام‌ها را سرعت می‌بخشد یعنی بنا دارد که آن صنعت را توسعه دهد، حال وظیفه دولتمردان این است که به مدیران و یا صاحبان این صنایع کمک کنند تا کار و تولید، سرعت بیشتری به خود بگیرد.

جاسمی در همین رابطه می‌گوید: اکنون کارگران زیادی در دو خودروسازی ما یعنی ایران خودرو و سایپا مشغول فعالیت هستند و نباید فضایی بر صنعت خودرو حاکم شود که روند تولید و توسعه منطقی آن، متوقف و این کارگران زحمتکش از داشتن شغل و حقوق محروم شوند، بلکه هدف ما نمایندگان در مجلس کمک به دولت برای حمایت از کارگران است.

اکنون چند ده هزار نفر کارگر و کارمند در دو شرکت خودروسازی کشور(ایران خودرو و سایپا) مشغول کار هستند که بدون شک، اختلال در کار این دو کارخانه می‌تواند منجر به بیکاری بخش زیادی از این کارگران شود. از این‌رو شایسته است همان‌طور که دولت به دنبال رسیدگی و نظم بخشیدن به کارخانه‌های تولیدی دیگر حوزه‌ها است روندی را در دستور کار قرار دهد که در آینده شاهد بیکار شدن افرادی از این دو شرکت نباشیم.

ساعدی معتقد است پیشرفتی که در سال‌های اخیر در صنعت خودرو اتفاق افتاده کاملاً محسوس بوده است. البته باید توجه داشت که ما امروز این صنعت را با گذشته خودش مقایسه می‌کنیم و نه شرایط آرمانی. در این سال‌ها تنوع محصولات و خدمات پس از فروش نسبت به گذشته شرایط بهتری را پیدا کرده است. حضور شرکت‌های خارجی در ایران و در چند سال گذشته و همکاری آن‌ها با خودروسازان ما تاثیر بسیاری در بروزرسانی این صنعت داشت. مهمترین موضوع برای مشتری خودرو، کیفیت است. علیرغم پیشرفت‌هایی که این صنعت در کیفیت محصولات داشته اما همچنان انتظارها بالاتر از این است و مردم علاقه‌مند هستند خودروهایی را تهیه کنند که دارای بیشترین کیفیت و معقول‌ترین قیمت باشند.

نماینده کرمانشاه هم در پایان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری سال 97 را سال حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری کردند، هرچند 11 ماه از سال می‌گذرد اما این شعار به امسال ختم نمی‌شود و همیشه و همه وقت باید مورد توجه مردم و مخصوصاً دولتمردان باشد و امیدوارم در سال‌های آتی، بیشتر شاهد تحقق این شعار اقتصادی برای کشور باشیم.

شماره 72 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها