سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - 07 March 2019
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با آیت ماندگار مطرح کردند:
مریم آیتی
آیت ماندگار- مریم آیتی: با خروج يك‌جانبه ریيس دولت آمريكا از پيمان بين‌المللي «برجام»، اين كشور با تحريم ظالمانه صنعت خودرو به عنوان لكوموتيو ساير صنايع، توليد و اشتغال ایران را نشانه رفت. در همان روزهاي نخست، ميزان تاثير تحريم‌ها توسط تك‌تك كارگران خطوط توليد قطعه‌سازان و خودروسازان لمس و درك شد. كم شدن تيراژ به نصف توليد سال گذشته و كاهش قابل توجه ظرفيت توليد قطعه‌سازان، كاهش ميزان اشتغال در شركت‌هاي قطعه‌ساز و صنايع وابسته را به همراه داشت. با تاسی از بیانات مقام معظم رهبری که «حفظ وضعیت موجود تولید و اشتغال، جهاد است» و  با دستور وزير صنعت،‌ معدن و تجارت، چاره‌انديشي براي عبور از بحران تحريم‌ها با محوريت خودكفايي قطعات پيشرفته در دستور كار خودروسازان قرار گرفت. در همین راستا به سراغ چند از نمایندگان مجلس رفتیم تا ببینیم بهارستان‌نشینان برای تحقق این هدف چه کارهایی را می‌توانند انجام دهند.

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه مي‌گويد: براي توليد قطعات پيشرفته خودرو مجلس آماده هرگونه همكاري با قطعه‌سازان است. به عبارت ديگر در ساخت هر قطعه‌ای از خودرو که خودکفا شویم باید از واردات آن قطعه جلوگيري شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار مي‌دارد: ما نمایندگان در این رابطه با مدیران خودروساز و سازمان استاندارد جلسه گذاشتیم و تصمیم گرفتیم که برای تحقق این هدف هر کاری که از دستمان برمی‌آید را انجام دهیم. یکی از دغدغه‌های قطعه‌سازان داخلی این است که اگر در ساخت قطعات به خودکفایی رسیدند، حمایت شوند. یعنی نباید فضایی را ایجاد کرد که قطعه‌ای که توسط مهندسان داخلی ساخته می‌شود به راحتی از دیگر کشورها به ایران وارد شود.

قاضی‌پور خاطرنشان مي‌سازد: مجلس بنا دارد که بطور جدی از قطعه‌سازان حمایت کند و با حساسیت کامل وظیفه نظارتی خود را انجام دهد. ما در مجلس جلسات مختلفی را برگزار کردیم و تصمیم گرفتیم دولت را مکلف به پرداخت وام به قطعه‌سازان کنیم. حمایت از قطعه‌ساز با حرف و شعار عملیاتی نمی‌شود و امیدوارم وام لازم به آن‌ها داده شود تا قطعه‌سازان بتوانند در آرامش کامل، تلاش خود را در جهت تحقق جهاد خودكفايي در توليد قطعات پيشرفته خودرو بکار گیرند.

سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده سنقر و کلیائی می‌گوید: کاری که مجلس می‌تواند انجام دهد، تسهیل قوانین است. اول آنکه مجلس باید تلاش کند که جهت‌گیری منابع بانکی در امر تولید به درستی انجام شود. یعنی این منابع باید ارزان قیمت به دست قطعه‌سازان برسد. دوم اینکه می‌توانیم در موضوع پرداخت عوارض و مالیات، قطعه‌سازان را کمک کنیم.

وی افزود: اگر بنا داریم در قطعه‌سازی خودرو به خودکفایی برسیم، چاره‌ای نداریم جز آنکه انگیزه لازم را برای این قشر ایجاد کنیم. بطور مثال وقتی به یک قطعه‌ساز گفته شود شما دو یا سه سال از پرداخت مالیات معاف هستید، انگیزه او برای موفقیت در این مسیر چندبرابر می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: از طرفی باید بانک‌ها را موظف کرد که منابع خود را جهت پرداخت وام در اختیار قطعه‌سازانی قرار دهند که می‌خواهند قطعاتی که تاکنون ساخته نشده را تولید کنند. من فکر می‌کنم قطعه‌ساز باید طوری حمایت شود که نگاهش برای تولید قطعه‌ای خاص، نگاهی صادراتی باشد، زیرا زمانی که نگاه صادرات‌محور شود، هم کالا قابلیت رقابت پیدا خواهد کرد و هم ارزان به دست مشتری می‌رسد و از همه مهم‌تر برای کشور ارزآوری خواهد داشت.

سیده‌حمیده زرآبادی، نماینده قزوین در این خصوص مي‌گويد: برای اینکه بتوانیم تولید کالایی را بومی کنیم باید بسترهای لازم را ایجاد و در ادامه، برنامه‌ریزی دقیقی صورت بگیرد. یعنی در ابتدا شفاف و با ارائه آمارهای واقعی بگوییم کجا هستیم و قرار است چند سال بعد در چه نقطه‌ای قرار بگیریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: به نظر من در ابتدای امر، وزارت صمت باید یک لایحه کارشناسی در این خصوص به مجلس ارائه کند تا نمایندگان مجلس از نقشه راهی که برای صنعت خودروسازی در نظر گرفته شده، باخبر شوند. وقتی مسیر به درستی تبیین شود، آنگاه مجلس می‌تواند از وظایف خود جهت رفع کم و کاستی‌های موجودی که قطعه‌سازان با آن دست به گریبان هستند، استفاده کند.

محمد فیضی، نماینده اردبیل نيز تصريح مي‌كند: ‌اکنون کشور در شرایط سخت اقتصادی و تحریم قرار گرفته و یکی از صنایعی که از این موضوع لطمه دیده، صنعت خودروسازی است. پس باید شرایطی را در این حوزه ایجاد کنیم که با دستان توانمند مهندسان خود بتوانیم از این پیچ تاریخی تحريم‌ها به سلامت عبور کنیم که البته برگزاری نمایشگاه‌ها خودكفايي قطعات كه توسط خودروسازان برپا شده، شایسته تقدیر است.

وی در ادامه اظهار مي‌دارد: مهم‌ترین وظیفه مجلس در این راستا، هدایت منابع مالی است. وقتی قطعه‌ساز در جهت خودکفایی حمایت شود نه تنها می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم که حتی خواهیم توانست برای بسیاری از افراد ایجاد شغل کنیم.

شماره 74 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها