سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - 27 May 2019
محمدحسن سرائی / نویسنده
آیت ماندگار- هر انسانی در مسیر زندگی و عمر خود نیازمند تصمیم‌گیری و انتخاب است. تصمیم‌گیری نقش مهمی در زندگی انسان‌ها دارد. از تصمیم‌گیری‌های کوچک در امور پیش پا افتاده گرفته، تا تصمیم‌گیری‌های بسیار بزرگ و مهم زندگی که سرنوشت و آینده افراد را مورد هدف قرار می‌دهد. برخی از تصمیم‌گیری‌ها به راحتی شکل می‌گیرند و شاید ما توجهی به چگونگی شکل‌گیری و نحوه اتخاذ آن‌ها نداریم، اما در مقابل مسائلی نیز در زندگی وجود دارند که اقدام به تصمیم‌گیری در خصوص آن‌ها ممکن است سرنوشت و آینده ما را دستخوش تغییرات قرار دهند. با انسان‌های موفق که گفت‌وگو کنید از زبان آن‌ها بسیار زیاد این جمله را خواهید شنید که می‌گویند «همه چیز از یک تصمیم قاطعانه شروع شد.» کسانی که می‌توانند با قدرت تصمیم بگیرند و با تمام توان در پی تحقق تصمیمات خود برمی‌خیزند بسیار عملکرد موفق‌تری خواهند داشت نسبت به کسانی که با تردید، شک و دو دلی تصمیم‌گیری می‌کنند و با اینکه در مسیر تصمیمات خود حرکت می‌کنند هنوز امیدوارانه به دنبال تحقق تصمیمات خود نیستند. 

شناخت راه‌های درست تصمیم‌گیری و همچنین مقابله با شک و دو دلی در اتخاذ تصمیمات به شما کمک می‌کند تا تصمیمات بهتر و قاطعانه‌ای بگیرید و روزی به پشت سر خودتان نگاه کنید و با جرات بگویید «همه چیز از تصمیم قاطعانه‌ای که آن شب گرفتم شروع شد.» پس لطفا به جای شک و دو دلی در اموری مثل اینکه از شنبه می‌خواهم رژیم بگیرم، از اول ماه می‌خواهم پول‌هایم را پس‌انداز کنم، از ابتدای سال جدید می‌خواهم زبان انگلیسی یاد بگیریم، و با تردید نگریستن به اموری که نیازمند یک تصمیم جدی است، از همین امروز تصمیم قوی و قاطعانه خودتان را اتخاذ کنید، چراکه قطعاً روزهای خوبی نخواهند آمد مگر اینکه شما تصمیم بگیرد روزهای خوبی را برای خودتان بسازید، اگر با قدرت تصمیم بگیرید همین امروز همان شنبه رویایی یا همان اول ماه یا سال رویایی است که دنبالش هستید حالا هیچ فرقی هم نمی‌کند که چه روزی یا چه ماه و سالی است، مهم این است که شما تصمیم گرفته‌اید بهترین ماه یا سال را برای خودتان بسازید. گزینه‌های پیشنهادی زیر به شما کمک می‌کند تا درست‌تر و قاطعانه‌تر تصمیم بگیرید و از شک و دو دلی فاصله داشته باشید.

انتخاب‌های خودتان را محدود کنید
یکی از راه‌حل‌هایی که در اتخاذ درست تصمیم به شما کمک می‌کند و باعث می‌شود از شک و تردید فاصله بگیرید محدود کردن انتخاب است. تصور کنید تصمیم گرفته‌اید برای صرف شام به یک رستوران بروید و هرکس از اعضای خانواده چند رستوران را پیشنهاد می‌دهد و در نهایت شما با 10 مورد رستوران مواجه هستید که در نهایت باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. قطعاً انتخاب سختی خواهید داشت و قادر به تصمیم‌گیری نخواهید بود اما اگر در همین وضعیت بخواهید بین فقط سه مورد رستوران یک رستوران را انتخاب کنید قطعاً راحت‌تر و بدون چالش در مورد رستوران موردنظر تصمیم‌گیری خواهید کرد. به شما توصیه می‌کنم در هنگامی که می‌خواهید بین چند گزینه یک گزینه را انتخاب کنید لطفاً انتخاب‌هایتان را محدود کنید و نسبت به حذف موارد اضافی اقدام کنید. بسیاری از فروشنده‌ها نیز از این تکنیک برای فروش یک محصول استفاده می‌کنند و با توجه به تنوع اجناس موردنظر شما، از ارائه تمام تنوع اجناس به شما خودداری می‌کنند تا شما انتخاب راحت‌تری داشته باشید و فروشنده نیز فروش راحت‌تری را تجربه کند.

رضایت خود را در اولویت قرار دهید
بزرگی می‌گفت «من نمی‌توانم به شما بگویم کلید موفقیت چیست اما قطعاً کلید شکست، تلاش برای راضی کردن همه است.» این جمله بسیار مهم را در هنگام تصمیم‌گیری‌ها به خاطر بسپارید، اگر در تصمیمات خودتان به دنبال راضی کردن همه هستید قطعاً در اتخاذ تصمیم درست با مشکل مواجه خواهید بود. به عنوان مثال اگر از انتخاب یک گوشی موبایل و دست گرفتن آن حس خوبی دارید بهتر است به گزینه‌های دیگری فکر نکنید و رضایت شخصی خودتان را در اولویت قرار دهید، از دهن‌بینی و توجه به گفته‌ها و قضاوت دیگران دست بردارید و بدانید که داشتن رضایت کامل از انتخاب‌هایتان یک فرمول صحیح در اتخاذ تصمیمات است.

از نظرات متخصصان استفاده کنید
گاهی اوقات پیش می‌آید که شما در تصمیم‌گیری دچار شک و دو دلی می‌شوید و نمی‌توانید به درستی تصمیم نهایی خودتان را بگیرید، بهترین راه استفاده از تجربیات و نظرات انسان‌های متخصص است. فرض کنید می‌خواهید از نمایشگاه گل و گیاه چند گلدان گل، مخصوص یک واحد آپارتمان تهیه کنید، طبیعتاً در بین انبوه تعداد گل و گیاه‌های موجود در فضای نمایشگاه دچار تردید و دو دلی خواهید شد، بهترین راه محدود کردن زمان تصمیم‌گیری و مراجعه به کسانی است که می‌توانند در این خصوص به شما به درستی مشورت بدهند تا تصمیم صحیح و قابل قبولی را در انتخاب گل‌ها بگیرید، در صورتیکه که با افراد غیرمتخصص که فقط به زیبایی گل‌ها توجه می‌کنند مشورت کنید، گل‌هایی را برای شما انتخاب می‌کنند که در عین زیبایی شاید با محیط آپارتمان شما سازگار نباشد و به راحتی خشک شوند و پولی که شما که برای خرید گل‌ها هزینه کرده‌اید از بین برود. بنابراین استفاده از تجربیات و نظرات افراد متخصص به شما کمک می‌کند تصمیمات درستی را بگیرید.

بیشتر تصمیم بگیرید
سعی کنید بیشتر تصمیم بگیرید و حتی بر سر مسائل کوچک مانند انتخاب غذا، انتخاب نوع پوشش و... قاطعانه و محکم تصمیم بگیرید و زیاد در تصمیم‌گیری‌های جمعی شرکت کنید تا ماهیچه‌های تصمیم‌گیری شما فعال‌تر شوند و در مواقع حساس بتوانند تصمیمات درستی را اتخاذ کنند. به شما پیشنهاد می‌شود همین امروز اموری را که مدت‌های زیادی است تصمیم‌گیری در خصوص آن‌ها را به تعویق انداخته‌اید را دوباره فعال کنید و در خصوص چگونگی انجام آن‌ها و روش انجام آن‌ها تصمیمات درستی را اتخاذ کنید. این کار کمک شایانی به تقویت این قدرت نفهته در وجود شما خواهد کرد.

تصمیمات خود را عملی کنید
فراموش نکنید که هرچقدر هم در مورد تصمیم‌گیری و راه‌حل‌های منطقی اتخاذ یک تصمیم درست بحث کنید اما تا زمانی که تصمیمات خود را عملی نکنید از نتایج کارهای خود و آموزش‌هایی که در این خصوص دیده‌اید آگاه نخواهید شد. بهتر است تصمیمات مهم و بلندمدت خود را لیست کنید و برای انجام آن‌ها بدون فوت وقت با شجاعت وارد میدان عمل شوید. شما هرچه بیشتر تصمیم بگیرید و بیشتر به وعده‌ها و تصمیمات خود عمل کنید، تواناتر و قدرتمندتر خواهید شد.

شماره ۷۶ دوهفته نامه آیت ماندگار
اخبار مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها