سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - 27 May 2019
غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس در گفت‌وگو با آیت ماندگار مطرح کرد:
غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی

آیت ماندگار- فراکسیون مستقلین یکی از سه فراکسیون سیاسی مجلس دهم است که به نوعی از آن‌ها به عنوان یاران علی لاریجانی یاد می‌کنند. در حدود سه سالی که از عمر مجلس دهم می‌گذرد اکثراً رای اعضای این فراکسیون تعیین‌کننده بوده و از آنجایی که غالب این فراکسیون حامی دولت هستند در بیشتر مواقع با فراکسیون امید وحدت دارند.

یکی از اعضای تاثیرگذار فراکسیون مستقلین، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده رشت است. وی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس است و در کنار این مسئولیت، سمت نایب رییسی فراکسیون مستقلین را هم دارد.

در همین راستا فرصت را مغتنم شمردیم و با این جانباز ۵۳ ساله به گفت‌وگو نشستیم.  

از چه سنی وارد عرصه اجرایی شدید؟
از اواسط سال ۶۸ کارم را در بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان آغاز کردم. در آن سال، کارمندی جز بودم که در اتاق بایگانی فعالیت می‌کردم. سال‌ها بعد در ادامه فعالیتم در این مجموعه، رییس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان شدم. پس از حدود پنج سال خدمت در این سمت با لطف و عنایت مردم رشت وارد مجلس نهم شورای اسلامی شدم و اکنون حدود هفت سال است که نماینده مردم رشت در مجلس هستم.

چه عواملی باعث شد که بتوانید دو دوره نظر مردم حوزه انتخابیه خود را برای حضور در مجلس جلب کنید؟
اول از همه، من بچه شهر رشت هستم و در این شهر بزرگ شدم و همیشه سعی کردم در هر جایگاهی که هستم به وظیفه خود عمل کنم تا در بین مردم رضایت حداکثری ایجاد شود. از طرفی، روابط اجتماعی یک اصل پررنگ برای من بوده و هست و در این راستا همیشه تلاش کردم که ارتباطم را با مردم در بالاترین سطح نگه دارم. من در طول هفته ساعت‌های زیادی را برای گوش دادن به خواسته‌ها، پیشنهادات و انتقادات مردم صرف می‌کنم زیرا معتقدم اگر مسئولی صدای مردم را به درستی دریافت نکند نمی‌تواند گره از مشکلات آن‌ها باز کند. یکی دیگر از عوامل مهمی که باعث شد من نماینده شهر رشت بشوم، نگاه ویژه مردم شهرم به جایگاه جانبازان بود.

شما جزو نمایندگانی هستید که حرف و حدیث پیرامون شما زیاد بوده و هست و حتی گاهی می‌شنویم که عده‌ای جانبازی شما را هم زیر سوال می‌برند.
متاسفانه عده‌ای فقط به دنبال بی‌اخلاقی هستند و در تلاشند که افراد خاصی را حذف کنند. در طول دوران خدمتم بارها با چنین اظهارنظرهای ناجوانمردانه‌ای روبرو شدم ولی به لطف خدا هیچ وقت از مسیری که در پیش گرفتم عقب‌نشینی یا کناره‌گیری نکردم. مدت‌هاست که این بی‌اخلاقی و تهمت‌ها از سوی عده‌ای قلیل در استان ما شدت پیدا کرده ولی جالب است که این افراد هرچه از این ابزار استفاده کردند، نگاه مردم به من بهتر از گذشته شد؛ بطوری که در مجلس نهم با ۴۴ هزار رای نماینده مردم شدم و در مجلس دهم این رای به ۹۱ هزار افزایش پیدا کرد. همیشه برای من سوال است که چرا عده‌ای به جای اینکه خود را اثبات کنند روی به ترور شخصیت افراد دیگر می‌آورند. اگر قرار بود این روش‌ها جواب دهد باید خروجی آن دیده می‌شد.

حدود هفت سال است که نماینده مردم رشت هستید، به نظر خودتان چقدر برای مردمی که نمایندگی آن‌ها را به عهده دارید، مثمرثمر بوده‌اید؟
فرق زیادی بین خدمت من در مجلس نهم و دهم است زیرا در مجلس فعلی که اکنون در حال فعالیت است با اتفاقات و نوسانات زیادی روبرو هستیم. چند سالی است که اعتبارات در حد قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده و شرایط برای خدمت‌رسانی خیلی سخت شده است. من جمعه‌ها در دفترم بطور ویژه پذیرای مردم هستم. گاهی تا هفت یا هشت ساعت پای صحبت‌های آن‌ها می‌نشینم و می‌بینم که چقدر این مردم گرفتار مسائل مختلف زندگی شده‌اند. شاید این سال‌ها گره از کار مردم باز کردن کمی سخت‌تر از گذشته شده ولی من با خود عهد کردم تا انتها مشکل مردم را پیگیری کنم زیرا مردم باید بدانند نماینده نسبت به کار آن‌ها بی‌تفاوت نیست. اینکه پای صحبت مردم بنشینیم و تا حد توان مشکلات آن‌ها را پیگیری کنیم حتی اگر به نتیجه نرسد یک دستاورد بزرگ دارد و آن هم تزریق اعتماد به جامعه است. امروز بی‌اعتمادی مردم به مسئولان به بالاترین سطح خود رسیده و اگر این غفلت ادامه داشته باشد بازسازی آن کار بس دشوار و حتی شاید نشدنی باشد.

در یازدهمین و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از آقای حسن روحانی حمایت کردید ولی در بسیاری از مواقع شاهد این هستیم که به سیاست‌های دولت انتقاد می‌کنید. آیا از رای خود پشیمان هستید؟
به هیچ وجه از رای خود به آقای روحانی پشیمان نیستم زیرا من در بین کاندیداهایی که در صحنه حضور داشتند از آقای روحانی حمایت کردم. یعنی من آقای روحانی را در بین کاندیداها اصلح دانستم ولی اگر در همان ایام فردی کارآمدتر به صحنه می‌آمد من از او حمایت می‌کردم. بدون تردید دولت تدبیر و امید ضعف‌های زیادی داشته و بعضی از این اشکالات همچنان هم ادامه دارد. متاسفانه دولت یازدهم و دوازدهم فرصت طلایی اصلاح ساختار اقتصادی را از دست داد. بطور مثال افزایش تدریجی قیمت بنزین، قانونی بود که آقای روحانی می‌توانست از همان ابتدای امر به آن عمل کند که امروز جامعه این‌قدر به این افزایش قیمت حساسیت نشان ندهد. یا مثلاً چرا باید افراد پردرآمد هنوز یارانه نقدی بگیرند؟ همین سهل‌انگاری‌ها و عدم ورود به موضوعات اساسی، کشور را به این نقطه بحرانی رسانده است. دولت اگر بنا دارد اوضاع و احوال کشور را به نفع مردم تغییر دهد چاره‌ای ندارد جز اینکه با شجاعت تمام به موضوعات کلیدی کشور ورود پیدا کند. اکنون اصلاح نظام بانکی یکی از کارهای مهمی است که اگر به درستی انجام شود رضایت عمومی را در بین مردم ایجاد خواهد کرد. وقتی بانک‌های ما روزی دو هزار میلیارد تومان سود می‌گیرند چطور می‌خواهند مشکلات مردم را به حداقل برسانند؟ دولت باید هرچه زودتر سیستم بانکی کشور را بر محور عدالت و گره‌گشایی مشکلات مردم تنظیم کند و من شک ندارم اگر همین یک دغدغه با نظر کارشناسان اصلاح شود، نظر مردم تا حدود زیادی به مسئولان مثبت خواهد شد.

به نظر می‌رسد وقت زیادی را در فضای مجازی صرف می‌کنید، خروجی این فعالیت شما چه بوده است؟
من به دو موضوع اعتقاد ویژه دارم. یکی اینکه باید در فضای مجازی فعال بود چون این فضا باعث خواهد شد ارتباطات وسیعی بین شما و دیگر افراد برقرار شود. من با اینکه گفته شود یک مسئول نباید خیلی در فضای مجازی وقت صرف کند، مخالفم. ما وقتی در شبکه‌های اجتماعی حضور داریم می‌توانیم از اوضاع و احوال واقعی جامعه باخبر شویم و وقتی نظرات کاربران را می‌خوانیم می‌توانیم به یک تصمیم‌گیری درست برسیم. حال چطور می‌شود از چنین فضای بااهمیتی فاصله گرفت. موضوع دیگر، ارتباط تنگاتنگ با جوانان است. بسیاری از کارهای خود من توسط جوانان اطلاع‌رسانی می‌شود و اگر این ظرفیت در کنار من نباشد آن‌طور که باید و شاید کارها جلو نمی‌رود. استفاده از جوانان فقط در شعار معنی پیدا نمی‌کند و امیدوارم تصویب قانون مهم «ممنوعیت منع بکارگیری بازنشستگان» که در مجلس دهم به سرانجام رسید فرصتی را بوجود آورد تا شاهد حضور هرچه بیشتر جوانان در پست‌های کلیدی کشور باشیم.

حرف آخر؟
حقیقتاً سال گذشته، سالی سخت بود و معیشت مردم تا میزان زیادی تحت تاثیر تحولات اقتصادی قرار گرفت و سفره‌های آن‌ها کوچک‌تر از همیشه شد. من بارها گفته‌ام و باز هم می‌گویم که باید دولت رفاه تشکیل شود. یعنی باید همه ارکان دولت دور هم جمع شوند و به این فکر کنند که امروز چه اولویت‌هایی در زمینه مسائل اقتصادی برای مردم بااهمیت‌تر است و آنگاه با یک برنامه مدون آن را به مرحله اجرایی و عملیاتی برسانند. مثلاً وقتی مردم می‌گویند ما در تامین برخی کالاهای اساسی مشکل داریم دولت باید در کوتاه‌مدت آن کالاها را تامین و در اختیار مردم قرار دهد که جامعه هم این تلاش و اراده را احساس کند نه اینکه مسئولان فقط جلوی دوربین بیایند و بگویند ما انبارهایمان پر است و با کمبود هیچ کالایی مواجه نیستیم. هرچند تحریم‌های بین‌المللی کار را بر دولت سخت کرده اما امیدوارم آقای روحانی و مخصوصاً تیم اقتصادی ایشان در این مدت کوتاهی که از مسئولیت آن‌ها در قوه مجریه باقی مانده، تلاش و همت بیشتری را بکار ببندند تا در آینده به نیکی از آن‌ها یاد شود.

شماره ۷۷ دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها