سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - 27 May 2019
محمدحسن سرائی / نویسنده

آیت ماندگار- متقاعدسازی از جمله مهارت‌های مهم و اثربخش در ارتباطات امروز جامعه بشری است. تمام انسان‌ها از ابتدای روز که چشم خود را باز می‌کنند تا آخرین لحظات شب که به خواب می‌روند در ارتباط با سایر انسان‌ها از دو وضعیت خارج نیستند، آن‌ها یا دارند متقاعد می‌شوند و یا دارند دیگران را متقاعد می‌کنند و هرچقدر بر تکنیک‌ها و اصول متقاعدسازی بیشتر مسلط باشند با صرف انرژی و زمان کمتری راحت‌تر می‌توانند طرف مقابل خود را متقاعد کنند. در خصوص متقاعدسازی تعریفات زیادی مطرح شده است اما باید گفت بهترین تعریفی که می‌توان از آن ارائه کرد چنین است: کاری کنیم که فرد مورد نظر ما با داشتن اطلاعات کافی و بصورت ناخودآگاه به درخواست ما با کمال میل و رغبت بله بگوید.

متقاعدسازی از قسمت‌ها و بخش‌های بسیار پیچیده و قابل فهمی تشکیل شده است که ورود به تمام حوزه‌های این مقوله از حوصله این یادداشت خارج است و نیازمند است تا چندین کتاب در این خصوص آن نگارش شود اما شما می‌توانید با تقویت مهارت‌های کلامی (نحوه بیان) ارتباطی (تفهیم مطلب)، زبان بدن، روانشناسی و رفتارشناسی نسبت به متقاعد کردن دیگران تا حد قابل قبولی رشد داشته باشید. به جرات شاید یکی از اثرگذارترین قسمت‌هایی که در بالا عنوان شد، مهارت کلامی و ارتباطی است. در اینجا با توجه به کوتاهی یادداشت پیش‌رو سعی دارم تا شما را با چند کلمه معجزه‌گر در متقاعدسازی آشنا کنم، کلماتی که در صورت کاربرد آن‌ها در متقاعدسازی تاثیر بسیار خوبی بر روی مخاطب خود می‌گذارید و می‌توانید به راحتی او را با کلام خود متقاعد کنید اما فراموش نکنید اصول متقاعدسازی بسیار زیاد هستند و قطعاً شما بعد از خواندن این مطلب نیازمند آن هستید تا بیشتر در این خصوص به مطالعه و تمرین بپردازید.

یکی از هنرهایی که افراد متقاعدکننده حرفه‌ای از آن بهره‌مند هستند این است که آن‌ها در تلاش هستند تا از دیگران «بله» بگیرند، چراکه افراد وقتی به یک کالا یا محصول یا در طرفداری از یک تیم فوتبال «بله» می‌گویند و آن را انتخاب می‌کنند دیگر برای آن‌ها انکار و رد کردن آن مسئله سخت است، زیرا اگر انتخاب خودشان را رد کنند خودشان را مورد انکار قرار داده‌اند، بنابراین و بر همین اساس متقاعدکنندگان حرفه‌ای سعی می‌کنند تا در ارتباطات اجتماعی خود بدون اینکه طرف مقابل متوجه باشد از او «بله» بگیرند تا کار متقاعدسازی فرایند آسان‌تر و راحت‌تری را طی کند. یکی از کلمات معجزه‌گر در گرفتن «بله» از دیگران عبارت «قبول داری» است. این کلمه در متقاعدسازی کلامی یک کلمه معجزه‌گر است و به سرعت و بدون تفکر از دیگران «بله» می‌گیرد. به این چند مثال توجه کنید. «قبول داری این روزها کتاب‌های خوب زیاد شدند؟»، «قبول داری کتاب‌های روانشناسی کمک می‌کند تا مردم زندگی بهتری داشته باشند؟»، «قبول داری برای حفظ جان‌مان باید از کمربند ایمنی استفاده کنیم؟» البته این نکته را فراموش نکنید که تمام عباراتی که در ذهن شما نقش می‌بندند بستگی به زمان و مکانی دارند که از آن استفاده می‌کنید اما اگر از کمله معجزه‌گر «قبول داری» در شرایط مناسب استفاده کنید به راحتی می‌توانید از دیگران «بله» بگیرید بدون اینکه آن‌ها متوجه باشند.

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در متقاعد کردن دیگران آوردن دلیل یا علت منطقی برای انجام کارهایتان است. تقریباً می‌توان گفت بدون دلیل منطقی، متقاعد کردن دیگران امکان‌پذیر نیست. شما نه تنها برای دیگران بلکه برای خودتان هم باید برای انجام تمام کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید دلیل یا هدف خاصی داشته باشید در غیراینصورت به هیچ عنوان از روی میل و رغبت فعالیت مورد نظر را انجام نخواهید داد. حالا همین موضوع را در ارتباطات اجتماعی خودتان بررسی کنید، متوجه می‌شوید که بدون دلیل و علت خاصی نمی‌توانید دیگران را متقاعد کنید. یکی از کلمات بسیار مهم و معجزه‌گر در متقاعدسازی دیگران کلمه «به خاطر اینکه، چون که، زیرا» است. تصور کنید شما در صف خرید نان ایستاده‌اید و یک نفر بدون دلیل وارد صف می‌شود و می‌خواهد بدون رعایت حق تقدم فقط یک عدد نان بگیرد، قطعاً واکنش شما و تمام افرادی که در صف ایستاده‌اند با فرد خطاکار تذکر و جلوگیری از ضایع کردن حقوق دیگران است. حالا اگر همین فرد با ورود به نانوایی از دیگران عذرخواهی کند و بگوید «اگر امکان دارد شما دوستان عزیز نوبت خودتان را به من بدهید به خاطر اینکه من پیر و ناتوان هستم و باید سریع به خانه برگردم و از همسرم مراقبت کنم.» قطعاً در چنین وضعیتی میزان رضایت افراد داخل صف نسبت به حالتی که بدون دلیل شخص وارد صف نانوایی شود بیشتر خواهد بود و افراد داخل صف با درصد رضایت بالایی متقاعد می‌شوند که نوبت خود را به شخص تازه وارد بدهند. فقط به این دلیل که فرد تازه وارد از یک دلیل منطقی و عبارت متقاعدکننده «بخاطر اینکه» استفاده کرده است.

یکی دیگر از راه‌های کلامی متقاعد کردن دیگران بهره‌گیری از آمارها، اعداد و ارقام است. اعداد کمک می‌کنند تا ذهن طرف مقابل با استدلال محکم‌تر و منطقی‌تر نسبت به پذیرش خواسته شما تن بدهد. تصور کنید از یک نفر خواهش می‌کنیم تا در مصرف روزانه خود از قند و شیرینی کمتری استفاده کند اما فرد مورد نظر  نسبت به مصرف کمتر شیرینی‌جات مقاومت خاصی از خود نشان می‌دهد و حاضر به پذیرش صحبت ما نیست. یکی از کلمات مناسب برای چنین مواقعی استفاده از کلمه «آمار، اعداد و ارقام» است. اگر همین خواسته را با اعداد و ارقام برای فرد روبرو تفهیم کنیم امکان متقاعد شدن فرد روبرو بسیار بالاتر می‌رود و ممکن است از این کار دست بردارد. مثلا بگویید «بیش از 50 درصد مرگ و میرها در کشور ما ناشی از بیماری دیابت است.» یا طبق آمار وزارت بهداشت کشورمان «دیابت سالانه 110 هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند که بخشی از آن‌ها را جوانان تشکیل می‌دهند.» (البته آمارهای این یادداشت غیرواقعی است.)

راه دیگر متقاعد کردن دیگران نشان دادن دقت نظر بالا و حواس جمع بودن است. دقیق بودن و اطلاعات دقیق داشتن از یک موضوع، میزان اعتبار شما را بالا می‌برد تا جایی که طرف گفت‌وگوی‌تان می‌تواند به آنچه که می‌گویید اعتماد کند. کلمه جادویی در متقاعدسازی دیگران در این بخش «دقیقاً» است. فرض کنید دوست شما ماجرای آشنایی خودش با نامزدش را برای شما به عنوان یک راز مطرح می‌کند و از شما می‌خواهد که آن را برای فرد دیگری مطرح نکنید اما شما در واکنش به او می‌گویید «من دقیقاً یکسال و شش ماه هست که از رابطه تو با نامزدت اطلاع دارم اما نه با تو و نه هیچ‌کس دیگری این مسئله را حتی مطرح نکردم.» ابتدا دوست شما از دقت نظر شما شگفت‌زده خواهد شد و سپس از اینکه منافع و راز او را در این مدت حفظ کرده‌اید به شما اعتماد بیشتری خواهد کرد. استفاده از کلمه دقیقاً در تنظیم قرار و ملاقات‌های کاری نیز بسیار کاربرد دارد. به عنوان مثال «دقیقاً از چه زمانی برنامه کلاس‌های دانشگاه شروع میشه؟»، «میشه بگین دقیقاً چه ساعتی برای تنظیم قرارداد خدمت‌تان برسم؟» بسیار عالی خواهد بود اگر شما خودتان را دقیق نشان دهید و در زندگی نیز با دقت عمل کنید.

کلمات و عبارات متقاعدکننده بسیاری در ارتباطات اجتماعی ما با همسر، دوستان، آشنایان و... وجود دارد که شما می‌توانید با مطالعه و پیگیری و تمرین بر این اصول به راحتی مسلط شوید و از آن‌ها در طول روز بدون از دست دادن انرژی و زمان، دیگران را متقاعد کنید. لطفاً این کلمات را بیابید و بر سایر مهارت‌های متقاعد‌سازی نیز مسلط شوید.

شماره ۷۷ دوهفته نامه آیت ماندگار
اخبار مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها