سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۷ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - 27 September 2016
شهربانو امانی در گفت‌وگو تفصیلی با آیت ماندگار:
شهربانو امانی
علی فراهانی: شماره‌های معکوس برای برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به حرکت در آمده است. هفته گذشته نتایج تأیید، رد و عدم احراز صلاحیت‌ها مشخص و معلوم شد. نتیجه‌ای که تمام کارشناسان سیاسی را با شوک مواجه ساخت به این معنا که رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان و حامیان دولت باعث چنین حیرت کارشناسان و حتی مردم شده است. چندی پیش سید حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفته بود که این حزب ۱۰۰ کاندیدا برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است درحالی‌که هیچ‌یک از آن‌ها مورد تأیید قرار نگرفته‌اند. این موضوع به اینجا ختم نمی‌شود چراکه در هفته جاری رئیس‌جمهوری نسبت به رد صلاحیت‌های گسترده واکنش نشان داد و دراین‌باره تأکید کرد: اگر قرار باشد تنها یک جناح در مجلس شورای اسلامی حضورداشته باشد پس چرا انتخابات انجام دهیم. درحالی‌که مجلس خانه ملت است.

انتخابات برای مردم مهم است
در این راستا این پرسش مطرح می‌شود که به دلیل رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان این جریان سیاسی در انتخابات حضور خواهند داشت؟ آیا رد صلاحیت‌ها باعث عدم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات می‌شود؟ شهربانو امانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره رد صلاحیت‌های گسترده از سوی نهادهای ذی‌صلاح به «آیت ماندگار» گفت: رد صلاحیت‌ها را عدم احراز می‌زنند و هر شخصی که بخواهد در رابطه با این مسائل یا حقوق فردی خود و دیگران صحبت کند با انگ‌ها و تهمت‌های بسیاری مواجه خواهد شد. او اضافه کرد: بعد از امضای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها کام ملت ایران شیرین و مردم احساس شادی و شعف کردند. بعد از انتخابات ۲۴ خردادماه سال ۱۳۹۲ انرژی مثبتی در کشور ایجاد شد و مردم امیدوار شدند تا دولت یازدهم بتواند مشکلات کشور را گام‌به‌گام و با صبوری حل‌وفصل کند تا بلکه مذاکرات هسته‌ای به سرانجام نیکی برسد و خوشبختانه چنین اتفاقی رخ داد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بابیان اینکه رهبر معظم انقلاب بارها به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تأکید کرده است، اما نهادهای مربوطه به سخنان ایشان توجهی نکردند، افزود: انتخابات برای مردم امری ارزشمند به شمار می‌رود یعنی به‌جای اینکه در هفتم اسفندماه در خانه‌های خودشان بنشینند یا برای نوروز به خرید بپردازند ساعت‌ها در صف‌های طولانی انتخابات می‌ایستند. پس انتخابات برای مردم و دادن رأی به کاندیداهای مدنظر خودشان، مهم و بااهمیت است. امانی به مشکلات مردم در جامعه اشاره کرد و گفت: متأسفانه به دلیل مشکلات سیاسی، اقتصادی و ... آستانه صبر مردم به‌ویژه طبقه متوسط لبریز شده است؛ بنابراین مردم به فهرست‌ها در حوزه‌های انتخابیه توجه دارند تا از این طریق به کاندیداهایی که به دنبال رفع مشکلات مردم هستند، رأی دهند نه هر کاندیدایی.

اصلاح‌طلبان با انتخابات قهر نمی‌کنند
نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه مجلس خانه ملت است، اظهار کرد: رقابت‌های انتخاباتی و حزبی در سپهر سیاسی کشور باید وجود داشته باشد چراکه چنین مسئله‌ای لازمه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است؛ بنابراین اگر چنین قضیه‌ای رخ ندهد ملت ایران به‌نوعی از شرکت در انتخابات دلسرد خواهند شد. وی در ادامه گفت: برخی افراد از مشارکت حداکثری مردم در انتخابات امسال مجلس شورای اسلامی نگران بوده و به دنبال دلسرد کردن مردم برای حضور در انتخابات هستند. این فعال نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی عملکرد نهادهای نظارتی و تصمیم گیر را شوکی بزرگ برای اصلاح‌طلبان دانست و دراین‌باره افزود: تصمیم و رفتار نهادهای ذی‌ربط اصلاح‌طلبان را غافلگیر و حیرت‌زده کرد چراکه اکثر اصلاح‌طلبان بارد یا عدم احراز صلاحیت مواجه شدند. درحالی‌که افزایش مشارکت مردم در پای صندوق‌های رأی درگرو مشارکت حداکثری کاندیداهای آحاد مردم میسر می‌شود. به گفته او، رد صلاحیت‌های گسترده نه‌تنها اصلاح‌طلبان را بلکه سیاسیون اصولگرا، اعتدال‌گرا و مردم را نیز به کما برده است. امانی دراین‌باره تصریح کرد: به گفته مسئولان ذی‌ربط قرار است ۱۵ درصد از رد یا عدم احراز صلاحیت‌ها به چرخه رقابت انتخاباتی بازگرداننده شوند، اما این ۱۵ درصد مانع از شوک چند ریشتری رد صلاحیت‌ها نمی‌شود. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان با انتخابات مجلس شورای اسلامی قهر نمی‌کنند، اضافه کرد: رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در کنگره حزب ندای ایرانیان بیان کرد که جریان اصلاحات انتخابات را تحریم نمی‌کند و قطعاً در انتخابات مشارکت حداکثری خواهند داشت. او در ادامه به نگرانی جوانان نسبت به موج عظیم رد صلاحیت‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات اشاره کرد و گفت: جوانان بسیاری از تهران و شهرستان‌ها با اصلاح‌طلبان در تماس هستند و از این موضوع ابراز ناراحتی و نگرانی می‌کنند. چراکه انگیزه آن‌ها برای حضور در انتخابات از بین رفته است. نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه بسیاری از شخصیت‌ها و نمایندگان اصولگرای مجلس در انتخابات ثبت‌نام نکردند به دلیل اینکه شکست خودشان را در انتخابات قبول کرده بودند، اظهار کرد: اگر این افراد می‌دانستند اصلاح‌طلبان به‌صورت گسترده رد صلاحیت می‌شوند قطعاً برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام می‌کردند.

صحنه انتخابات را ترک نمی‌کنیم
امانی در ادامه افزود: سکوت معنادار اکثریت اصولگرایان در شرایط فعلی این است که جبهه پایداری یا پیش فعالان این جبهه محصول رفتار سیاسی اصولگرایان است. متأسفانه امروزه این جریان، بداخلاقی سیاسی را به‌نوعی تحمیل اصولگرایان کرده‌اند. به این معنا که جبهه پایداری نمک خورد و نمکدان شکست. وی درباره پیش فعالان جبهه پایداری توضیح داد: پیش فعال در علم روانشناسی به اشخاصی اطلاق می‌شود که توان ادامه برنامه مدون را نداشته و همیشه در هیجانات فراوانی به سر می‌برند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید بر اینکه اصلاح‌طلبان درهرصورت صحنه انتخابات را ترک نمی‌کنند و به خانه‌های خود نخواهند رفت، افزود: اصلاح‌طلبان در یک بازی و میدان حداقلی حرفه‌ای رقابت کرده و به خانه ملت خواهند رفت. او در ادامه به تأثیر نقش برجام در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: فرجام برجام باسیاست تعامل، گفت‌وگو و اعتدال دولت روحانی میسر شد؛ بنابراین ملت عزیز ایران به این رویکرد دولت تدبیر و امید اقبال نشان دادند. به عقیده من، برجام می‌تواند باعث افزایش حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی بیانجامد و این مشارکت به نفع اصلاح‌طلبان و حامیان دولت یعنی اعتدال‌گرایان تمام خواهد شد. این نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت محمود احمدی‌نژاد مشکلات بی‌شماری را برای روحانی و کابینه وی به ارث و یادگار گذاشته است، تصریح کرد: ملت عزیز ایران در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ به حجت‌الاسلام روحانی اعتماد و وی را به‌عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب کردند. خوشبختانه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران توانستند تحریم‌های چندساله‌ای به دلیل سیاست‌ها اشتباه و غلط محمود احمدی‌نژاد علیه کشور و ملت ایران وضع‌شده بود را لغو کنند. امانی دراین‌باره افزود: ملت ایران شاهد مانع‌تراشی‌های مجلس نهم بر سر راه برنامه‌های دولت روحانی بودند، اما باوجود تمام مشکلات دولت تدبیر و امید توانست برجام را به فرجام برساند. به‌هرحال فرجام برجام می‌تواند مشارکت مردمی را افزایش دهد و این حضور حداکثری به نفع اصلاح‌طلبان و حامیان دولت تمام خواهد شد.

شماره 10 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها