سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۲ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - 31 August 2019
در نشست خبری مدیرعامل پتروشیمی شازند مطرح شد؛
درحالی تحریم ها به اوج خود رسیده که شرکت پتروشیمی شازند بزرگترین تعمیرات اساسی طول عمر خود را بدون اتکا به توان خارجی و با صرفه جویی ۷۰ درصدی ارزی با موفقیت به پایان رساند.

آیت ماندگار- در مردادماه سال جاری تعمیرات اساسی پتروشیمی شازند کلید خورد و کمتر فردی باور داشت این حجم از فعالیت و تعمیرات در فرصت بسیار کوتاه یک ماهه و تنها با اتکا به نیروهای متخصص داخلی انجام شود.

پایان موفقیت آمیز یک اورهال منحصر به فرد

اما امروز ابراهیم ولدخانی مدیرعامل پتروشیمی شازند طی نشست خبری ضمن اعلام اتمام موفقیت آمیز اقدام بزرگ این شرکت گفت: در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم های ظالمانه دشمنان، عملیات موفقیت آمیز ۲۳ واحد فرآیندی شرکت پتروشیمی شازند با توکل بر خدا و اعتماد به دانش و تجربه نیروهای متخصص شرکت و با استفاده از توان داخلی در مدت یک ماه بطور کامل خاتمه پیدا کرد و در حال حاضر واحدهای عملیاتی در سرویس قرار گرفته اند.

وی در خصوص کلیت تعمیرات اساسی واحدهای پتروشیمی گفت: اورهال در حقیقت یعنی انجام حجم عظیمی از فعالیت ها در یک‌بازه زمانی بسیار کوتاه بدین مفهوم که در تعمیرات اساسی، تمام قطعات تجهیزات مجتمع از هم باز شده و تمیزکاری می‌شود. همچنین اگر قطعه ای نیاز به تعمیر و یا تعویض داشته باشد در این مرحله مشخص می‌شود. پس از این بازرسی ها و تعمیرات، دستگاه ها مجددا بسته شده و آماده تولید می شوند.

تعمیرات اساسی در کوتاه ترین زمان ممکن صورت پذیرفت

ولدخانی تاکید کرد: با عنایت به برنامه ریزی های دقیقی که از ابتدای سال ۹۷ برای تدارک و تامین حجم بالای قطعات و تجهیزات مورد نیاز این اورهال صورت پذیرفته بود، توانستیم برای اولین بار در صنعت پتروشیمی کشور، بدون دخالت نیروی متخصص خارجی تعمیرات اساسی پتروشیمی شازند را در کوتاه ترین زمان ممکن و به‌موقع به انجام برسانیم.

مدیرعامل در ادامه افزود: از آنجاکه از آخرین اورهال مجتمع پتروشیمی شازند بیش از ۵ سال می‌گذشت و برخی دستگاه ها همچون توربین الفین و توربین ۲۰۱ که ۱۴ سال بدون بازبینی فعالیت می کردند، انجام تعمیرات اساسی نیاز جدی پتروشیمی شازند تلقی می شد. از این رو برنامه‌ریزی به جهت انجام پروژه عظیم اورهال در پتروشیمی شازند از فروردین ۹۷  آغاز شد که البته به دلیل تحریم ها، تلاش شد حجم بالایی از قطعات مورد نیاز از جمله توربین و کمپرسورها که از طریق شرکت زیمنس تامین می شد، داخلی سازی شود.

رشد سودآوری در اولویت پتروشیمی شازند است

ولدخانی در خصوص هدف اصلی اورهال گفت: هدف از این کار در واقع تزریق خون جدید در رگ‌های تجهیزات و دستگاه ها برای تحقق امر تولید با سطح ایمنی بالاتر و راندمان و کیفیت مطلوب بود. وی افزود: باوجود اینکه بعد از اورهال قطعا میزان تولید مجتمع افزایش خواهد یافت اما تمرکز ما بر روی محصولاتی خواهد بود که حاشیه سود بیشتری داشته و سودآوری پتروشیمی شازند را بطور چشمگیری افزایش دهند.

تعمیرات اساسی بدون حادثه انجام شد

 مدیرعامل تصریح کرد: برنامه ریزی و ورود به چنین کار گسترده ای مصداق کامل عمل جهادی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و تولید ملی، از مهم ترین خواسته های مقام معظم رهبری بوده و نیاز امروز کشور است. همچنان که مقام معظم رهبری نیز تاکید بر تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها دارند. یکی از این فرصت ها در اورهال پتروشیمی شازند رخ داده است. به گفته ولدخانی، تا پیش از این هیچ گاه نیروهای متخصص داخلی حق دخالت در فرآیند اورهال تجهیزات اصلی پتروشیمی شازند را نداشته و شرکت های خارجی تامین کننده قطعات از جمله زیمنس دانش فنی اورهال را در اختیار ما قرار نمی دادند. اما در این اورهال ما بدون کوچکترین اتکا به متخصصان خارجی این پروژه را بدون  ثبت هیچ حادثه ای به انجام رساندیم. از این رو با اقتدار می گوییم که تعمیرات اساسی پتروشیمی شازند در نوع خود کم‌نظیر بوده و ما از همین جا اعلام آمادگی می کنیم که هر شرکت دیگری نیاز به تعمیرات داشته باشد این توانمندی وجود دارد که تجربیات و خدمات خود را در اختیارشان قرار دهیم.

بومی سازی دانش فنی تعمیرات اساسی در پتروشیمی شازند

در حقیقت می توان گفت با انجام این پروژه، انقلاب در تعمیرات توربین ها در کشور به وقوع پیوسته که ما می توانیم این تجربه منحصر به فرد و موفق را در اختیار سایر شرکت های مشابه قرار دهیم. مدیرعامل افزود: تعمیر برخی قطعات در این اورهال در طول عمر پتروشیمی شازند بی سابقه بوده و این خوداتکایی و اعتماد به نفس بالایی را می طلبد که به لطف وجود نیروهای متخصص در مجموعه پتروشیمی شازند محقق شد.

یکی از موارد قابل توجه در این تعمیرات، ادامه کار واحد پلی پروپیلن در نبود واحد الفین است. ولدخانی در این خصوص گفت: در تمام طول عمر پتروشیمی شازند این اولین بار است که با تدابیری که اندیشیده شده بود در آغاز اورهال، واحد PPشش روز پس از واحد الفین از سرویس خارج شد و همچنین ۸ روز قبل از راه اندازی مجدد واحد الفین در سرویس قرار گرفت.

ولدخانی افزود : تعمیر اساسی و ساخت و تامین قطعات توربوکمپرسورهای واحد الفین پتروشیمی که به عنوان قلب پتروشیمی شناخته شده از پیچیدگی‌ها و تکنولوژی انحصاری شرکت زیمنس آلمان برخوردار است که از جمله مهمترین بخش‌های اجرایی تعمیرات اساسی واحدهای پتروشیمی است که اولین بار بدون حضور کارشناسان و قطعات خارجی به دست متخصصان داخلی اجرایی شد.

وی گفت :در این تعمیرات اساسی ۵ هزار قطعه تخصصی کوچک و بزرگ بازدید و در صورت نیاز تعمیر شد که با برنامه‌ریزی انجام شده این تعمیرات در مدت زمان یک ماه به اتمام رسید که نصف زمان تعمیرات اساسی قبلی این مجتمع پتروشیمی است.

صرفه جویی ارزی ۷۰ درصدی با بکارگیری توان داخلی و نیروهای بومی

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند گفت : صرفه‌جویی ارزی ۷۰ درصدی، به کارگیری ۲ هزار و ۷۵۰ نفر از نیروهای بومی منطقه و استفاده از حداکثر توان بیش از ۸۰ شرکت سازنده قطعات و تجهیزات داخلی از دیگر ویژگی‌های اجرای موفقیت تعمیرات اساسی شرکت پتروشیمی شازند است.

وی در خصوص نوآوری های انجام شده در این اورهال نیز گفت: در این تعمیرات اساسی به دانش فنی اورهال دست یافتیم که چگونه در زمان مشخصی پروژه هایی از این دست را به انجام برسانیم.

نمایی از فعالیت های انجام شده در اورهال

شایان ذکر است این تعمیرات اساسی دارای ویژگی ها و نوآوری های بارزی بوده که سبب تغییر الگوی انجام تعمیرات اساسی شده است.

از جمله اقدامات انجام شده در این اورهال می توان به مواد زیر اشاره کرد:

داخلی سازی قطعات اصلی توربین ها

دستیابی به دانش ساخت بعضی از قطعات توربین و کمپرسورهای شرکت زیمنس و بومی سازی آن ها

تعمیر و مونتاژ کامل توربین کمپرسورهای ۵۰۱، ۵۰۲ و ۲۰۱ واحد الفین بعد از ۱۴ سال توسط نیروهای متخصص شرکت

ایجاد اشتغال به کار در زمان اورهال ۲۹۰۰ نفر نیروی بومی برای انجام فعالیت های تعمیرات اساسی

نقشه برداری و ساخت بیش از ۱۰۰ قطعه حجیم و تخصصی که در زمان اورهال امکان پذیر بوده شامل توربین، کمپرسورهای واحد الفین، اسکرو و اکسترو در واحد HD و قطعات ۱۳۰۱ واحد BD

ساخت یا تعمیر ۱۷۰۰ عدد ولوهای مختلف

تمیزکاری تاورها، راکتورهای اصلی و تعویض بیش از ۱۰ هزارقطعه تخصصی مربوط به توربین کمپرسورهای زیمنس

وی همچنین به تعمیر فلراصلی این مجتمع اشاره کرد که بیش از ۱۱۰ متر طول و ۲۵ تن وزن دارد و گفت:  تعمیر قطعات این فلر و تعویض تیپ فلر در اورهال کاملا توسط نیروهای داخل شرکت انجام شده که در نوع خود کم‌نظیر است. باتوجه به گفته مدیرعامل، با تعمیرات اساسی انجام شده در پتروشیمی شازند، توربین‌های این مجموعه تا ۸ سال آینده نیازی به اورهال در اسن سطح نخواهد داشت.

پایبندی به مسئولیت های اجتماعی در سرلوحه پتروشیمی شازند

ولدخانی در ادامه در خصوص تعهد به مسئولیت های اجتماعی در پتروشیمی شازند نیز گفت: در این اورهال بیش از ۹۵ درصد نیروهای به کار گرفته شده از شهرهای مجاور بودند که بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال حقوق و دستمزد به این نیروها پرداخت شده است. همچنین به گفته مدیرعامل در دو سال گذشته بالغ بر ۷۵۰ نفر از افراد بومی در این شرکت بصورت دائم جذب شده اند که رقم بی سابقه ای در بین صنایع استان است. گفتنی است شرکت پتروشیمی شازند در سیل اخیر استان های جنوبی و شمالی کشور نیز بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به سیل زدگان داشته است.

آمادگی دریافت پساب شهرهای مجاور پتروشیمی شازند را داریم

وی همچنین با تاکید بر مسائل زیست محیطی که در اولویت قرار دارند گفت: با تلاش های انجام شده در پتروشیمی شازند، چندین سال است که این مجتمع از لیست صنایع آلاینده خارج شده است چراکه استانداردهای بکار گرفته شده در سیستم های این مجموعه از استانداردهای تعریف شده از سوی سازمان محیط زیست بالاتر است.

ولدخانی در ادامه این بحث افزود: در حال حاضر به دلیل اهمیت مسئله آب، ما آمادگی خود را برای تحویل پساب شهرهای همجوار اعلام کردیم که با تصفیه این پساب صرفه جویی عظیمی در بخش مصرف آب انجام خواهد شد. البته گفتنی است در حال حاضر تمام پساب خود شرکت پتروشیمی شازند در این مجموعه تصفیه و مجددا مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها