سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - 13 September 2019
ابوالفضل سروش در گفت‌وگو با «آیت ماندگار» مطرح کرد؛
ابوالفضل سروش
آیت ماندگار- اکنون سال 98 به میانه‌های راه رسیده و فرصت خوبی است تا بررسی شود که آیا شعار «رونق تولید» به معنای واقعی به منصه ظهور رسیده یا خیر؟
رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: «کمک به افزایش تولید و صادرات صدرنشین فعالیت‌هاست.» و از این‌رو به‌نظر می‌رسد توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل مهم‌ترین هدف وزارت صمت مخصوصاً در دوران سخت تحریم است.
در همین خصوص، ابوالفضل سروش نماینده تهران به «آیت ماندگار» گفت: تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا که از حدود یک سال و نیم پیش علیه ایران آغاز شد هرچند کار را برای اداره اقتصادی کشور سخت و پیچیده کرد اما برکاتی هم برای مملکت داشته است.
وی افزود: از زمانی که ترامپ تصمیم به خروج از برجام گرفت و از سوی دیگر، طرف اروپایی هم به تعهدات خود عمل نکرد، مسئولان دریافتند که باید بیشتر به توانایی و داشته‌های خود تکیه کنند. همین رویکرد باعث شد تا نقش شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و از این‌رو شاهدیم که در همین دوران کوتاه، صنعت داخلی ما رشد قابل قبولی داشته است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم تصریح کرد: برگزاری چند نمایشگاه از سوی وزارت صمت و نمایش دستاوردهای صنعت‌گران و داخلی‌سازی برخی صنایع، گویای این است که مسیر در حال پیگیری کاملاً درست و عقلانی است و ما برای عبور از بحران‌های اقتصادی که گرفتار آن شدیم چاره‌ای جز حرکت به سوی تولید علم و در نهایت خودکفایی نداریم.
سروش گفت: در روزهای پایانی سال گذشته، برخی و از جمله خود من خیلی نگران اداره کشور در سال 98 بودیم و حتی این فکر به ذهنم خطور پیدا می‌کرد که شاید این بحران‌های اقتصادی، ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی پیدا کند و کار پیچیده‌تر از همیشه شود، اما با گذشت حدود شش ماه از سال 98 می‌بینیم که علیرغم فشارهای حداکثری دشمنان نظام و البته با وجود وضعیت نامناسب اقتصادی، تا حدودی بازار آرام و کارها نظم و نسق بیشتری به خود گرفته است.
وی یادآور شد: برخی از وزارتخانه‌های دولت، رسالت اقتصادی دارند. به‌طور مثال وزارت اقتصاد، نفت و صمت باید تلاش کنند تا سرعت گردش چرخ‌های اقتصادی کشور بیشتر شود. از این‌رو حمایت این دست از وزارتخانه‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان نخبه و فعال از اهمیت بالایی برخوردار است. ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد که به لطف و مدد تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان و مسئولان وزارتخانه‌های مربوطه، در حوزه صنعت نفت و نساجی به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کرده‌ایم که امیدوارم این روند رو به جلو با قدرت و حمایت همه‌جانبه تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان ادامه یابد.
عضو فراکسیون امید مجلس بیان کرد: یکی از کارهایی که همه مسئولان باید در ایام تحریم انجام دهند، تزریق امید به جامعه است. البته من با انتقال امید کاذب به مردم مخالفم و معتقدم باید دستاورد و خبر خوبی باشد که امید در جامعه ایجاد شود. به‌طور نمونه، برگزاری نمایشگاه «فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید» که از سوی وزارت صمت برگزار شد و بسیاری از شرکت‌ها و صاحبان صنعت، محصولات خود را به نمایش عموم گذاشتند، باعث افزایش اعتماد به‌نفس و روحیه امیدبخشی به مردم شد. یعنی برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نشان می‌دهد که کشور از چه ظرفیت بالایی برخوردار است و نباید در مقابل فشارهای بین‌المللی روحیه خود را ببازیم.
این نماینده تهران در ادامه افزود: مطمئناً وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور همیشه این‌طور نخواهد بود و باید در این روزهای سخت، بسترهای لازم را برای ایجاد یک اقتصاد پویا مهیا کنیم، زیرا صادرات و ارزآوری که جزو اهداف برنامه‌های توسعه‌ای کشور است باید به بهترین شکل عملیاتی شود تا ضمن بهبود وضعیت اقتصادی، معیشت مردم شرایط به مراتب بهتر از وضعیت کنونی را داشته باشد.
وی تصریح کرد: خودکفایی یعنی ایجاد شغل. ما در طول 40 سال پیروزی انقلاب اسلامی مرتب شعار اشتغال‌زایی را داده‌ایم اما خروجی‌ها حکایت از این دارد که از برنامه عقب هستیم. اکنون که به این رسیدیم که دیگر به هیچ کشوری نمی‌توان اعتماد کرد و آینده را باید با داشته‌های خود بسازیم، حتماً می‌توانیم در ایجاد شغل، مخصوصاً برای جوانان این مملکت موفق شویم.
سروش اظهار داشت: موفقیت در داخلی‌سازی صنایع فقط معطوف به تلاش وزارتخانه‌ای خاص یا حمایت از شرکت دانش‌بنیان و... نیست، بلکه این اتفاق بزرگ وظیفه اجتماعی همه افرادی است که در ایران زندگی می‌کنند. یکی از سازمان‌هایی که می‌تواند نقش پررنگی را برای موفقیت در این حوزه ایفا کند، رسانه ملی است. رسانه ملی، هم قابلیت جریان‌سازی در بین مردم را دارد و هم می‌تواند با تبلیغ رایگان و ارزان‌قیمت، فرصت دیده شدن به کالاهای ایرانی را بدهد.
ابوالفضل سروش با اشاره به تلاش‌های وزیر صمت، گفت: من عملکرد 10 ماهه آقای رحمانی را خوب و قابل قبول می‌دانم و معتقدم با توجه به اینکه فشار تحریم‌ها روز به روز افزایش پیدا کرده، ولی ایشان مدیریت بهتری را نسبت به دورانی که تحریم‌ها کمتر بوده از خود به‌جای گذاشته است.

شماره ۸۳ دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها