سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۲ - ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - 30 September 2019
عباس علائی، نایب رییس اول اتحادیه قهوه‌داران تهران:
علائی گفت: از گذشته تا به امروز قهوه‌خانه برای عده‌ای به‌خوبی تبیین نشده و از این‌رو نگاه این افراد که کم هم نیستند به سفره‌خانه‌های سنتی منفی است.

آیت ماندگار- نمایندگان مجلس در نشست علنی روز سه‌شنبه، 2 مهرماه مجلس شورای اسلامی، با طرح استفساریه تبصره یک ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات با 139 رأی موافق، 26 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در طرح استفساریه تبصره یک ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات کشور آمده است: آیا اماکن عمومی مذکور در تبصره یک ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب 15/6/85 با اصلاحات و الحاقات بعدی شامل قهوه‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌های سنتی و اتاق‌های استعمال دخانیات مستقر در فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری نیز می‌باشد؟

پاسخ: خیر، فقط موارد مذکور در استفساریه مشمول تبصره یک ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات مصوب 15/6/85 با اصلاحات و الحاقات بعدی نمی‌باشد.

براساس این گزارش در تبصره یک ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات آمده است: مصرف دخانیات در اماکن عمومی یا وسایل نقلیه عمومی موجب حکم به جزای نقدی از پنجاه هزار (000 50) ریال تا یکصد هزار (000 100) ریال است‌.

در همین خصوص، عباس علائی، نایب رییس اول اتحادیه قهوه‌داران تهران به آیت ماندگار گفت: از سال 84 به بعد، شرایطی به‌وجود آمد که اوضاع و احوال صنف قهوه‌داران را با چالش‌هایی جدی روبرو کرد و به تبع آن امنیت شغلی فعالان این بخش دیگر مثل سابق، ثبات نداشت. کار تا جایی پیش رفت که بسیاری از همکاران ما که در شهرستان‌ها فعالیت می‌کردند کار و کاسبی خود را به‌د‌لیل محدودیت‌هایی که وجود داشت جمع کردند و موج این اتفاق حتی به استان البرز هم رسید.
وی افزود: ما به‌عنوان افرادی که در این صنف مسئولیت داشته و اکنون هم افتخار خدمتگزاری داریم تلاش کردیم که این جو را عوض کنیم تا تفکر نادرستی که برخی از فعالیت این صنف داشتند، تغییر پیدا کند. از این‌رو با کمک آقای کولیوند نماینده مردم کرج استفساریه‌ای در مجلس مطرح شد تا شاید با رای نمایندگان و یک بار برای همیشه این فضا عوض تا فعالان این حوزه با خیال راحت‌تری به کار و کاسبی بپردازند.

علائی تصریح کرد: در این رابطه، چندین جلسه در کمیسیون اجتماعی برگزار و آسیب‌های آن به بحث و بررسی گذاشته شد و الحمدلله نتیجه همه این جلسات و رای نمایندگان منجر به این شد که سوءتفاهمات گذشته برطرف شود.

نایب رییس اول اتحادیه قهوه‌داران تهران با اشاره به اینکه اکنون بیش از 1200 نفر فقط در شهر تهران دارای مجوز کسب هستند گفت: در حدود 2600 نفر هم در حال اقدام برای مجوز هستند و حدود 200 واحد هم بدون مجوز فعالیت می‌کنند که از آن‌ها خواسته و می‌خواهیم که برای گرفتن مجوز نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام کنند. آمار دیگری داریم که نشان می‌دهد 50 هزار واحد صنفی در سراسر ایران مشغول فعالیت هستند و همه این آمارها حکایت از این دارد که این صنف چقدر توانسته به اشتغال‌زایی در کشور کمک کند، زیرا در اداره هر واحد تعداد زیادی از افراد مستقیم و غیرمستقیم در حال فعالیت هستند.

علائی اظهار کرد: از گذشته تا به امروز قهوه‌خانه برای عده‌ای به‌خوبی تبیین نشده و از این‌رو نگاه این افراد که کم هم نیستند به سفره‌خانه‌های سنتی منفی است در حالی که در گذشته و حتی هم‌اکنون در برخی واحدهای ما کارهای فرهنگی و شایسته‌ای در حال اجرا بوده و هست که تلاش داریم بخش فرهنگی این صنف به مانند سال‌های دور پررنگ‌تر شود که این موضوع به همت مدیران واحدها هم بستگی دارد.

وی یادآور شد: مردم بدانند که یک قهو‌خانه برای گرفتن مجوز باید مسائل زیادی را رعایت کند. به‌طور مثال همه واحدهای صنفی ما باید مجهز به دوربین‌های مداربسته که حتی دید در شب هم دارند، باشند. یعنی تلاش شده که امنیت به‌معنای واقعی برای مشتریان وجود داشته باشد.
علائی در پایان خاطرنشان کرد: بر خود وظیفه می‌دانم که از تلاش‌های آقای نظری، رییس اتحادیه قهوه‌داران تهران تشکر کنم زیرا در این سال‌ها و به‌طور جدی پیگیر مسائل مربوط به صنف بودند و همیشه سعی کردند کارها را به بهترین نحو به سرانجام برسانند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها