سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - 01 October 2019
وزارت امور اقتصادی و دارایی در کتابی تحت عنوان "گزارش اهم عملکرد و دستاوردهای وزارت امور اقتصادی و دارایی" مهم ترین سیاست ها و برنامه های عملیاتی و اجرایی معاونت ها و سازمان های تابعه را از شهریور ماه 1397 لغایت مرداد ماه 1398 منتشر کرده است.
آیت ماندگار- به گزارش روابط عمومی بانک رفاه کارگران، چهارمین بخش از این کتاب تحت عنوان "ارتقاء عملکرد شرکت داری دولتی" به این شرح است:
شرکت های دولتی با در اختیار داشتن حدود 70 درصد بودجه کل کشور در فعالیت های اقتصادی کشور نقش مهم و موثری دارند و عمدتا عهده دار وظایف تصدی گری دولت در حوزه امور اقتصادی و زیر بنایی هستند.
مجامع عمومی یکی از مهم ترین مراجع نظارت و ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی است. در مجامع عمومی امکان بررسی عملکرد شرکت فراهم می گردد و مسائل شرکت مطرح و میزان حصول به اهداف از طریق اجرای برنامه های پیش بینی شده ارزیابی می گردد. در این فرآیند نقاط قوت شناسایی شده و بر تداوم و تقویت آنها تاکید و همچنین نقاط ضعف مشخص شده و طرق مناسب بر طرف نمودن آنها نیز پیشنهاد می گردد.
در این راستا وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به صورت های مالی، عملکرد، بودجه و سایر موارد قابل طرح در مجامع عمومی به عنوان نماینده صاحب سهم (دولت)، ضمن پیگیری روند برگزاری و حضور فعال در مجامع عمومی و شوراهای عالی شرکت های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و موسسات عمومی غیر دولتی در نقش رئیس و یا عضو مجمع عمومی، در راستای اجرای بند 1 ماده 18 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی جهت اعمال حقوق مالکیت دولت در شرکت های مشمول واگذاری، به عنوان رئیس مجمع عمومی اقدام به برگزاری مجامع عمومی شرکت های دولتی مشمول واگذاری نموده و نمایندگی وزارت امور اقتصادی و دارایی در مجامع عمومی شرکت های مشمول واگذاری که کمتر از 50 درصد سهام آنها متعلق به بخش دولتی است را نیز به روال معمول سنوات گذشته به وزرای وزارتخانه های ذی ربط تفویض نموده است.
اهم سیاست ها، برنامه های عملیاتی، اقدامات اجرایی و دستاوردها
- با توجه به حکم قانونی موضوع بند "ب" ماده "4" قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر تدوین نظام بنگاه داری نوین دولتی، پیش نویس"لایحه نحوه اداره شرکت های دولتی" به عنوان چارچوب قانونی جامع و فراگیر برای شرکت داری دولتی تدوین گردید. این لایحه متضمن تعاریف، طبقه بندی ها، همسان سازی قالب اساسنامه ای شرکت های دولتی، تناسب سازی وظایف ارکان این شرکت ها و پیش بینی تدوین و استقرار نظام حاکمیت شرکتی در این شرکت ها به علاوه دستورالعملی جامع به منظور انتخاب و انتصاب اعضای هیات مدیره و مدیران عامل شرکت های دولتی و ارزیابی عملکرد می باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها