سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - 06 October 2019
«آیت ماندگار» در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس بررسی کرد؛
گروه اقتصادی
آیت ماندگار- بی‌تردید یک سال و نیم اخیر، یکی از سخت‌ترین دوران‌های اقتصادی پس از انقلاب اسلامی ایران بوده است. شرایط نامناسب حاکم بر اقتصاد کشور که یکی از عمده دلایل آن، تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی به رهبری آمریکا است، کار را به جایی رساند که با تعطیلی برخی واحدهای صنعتی و یا نیمه‌تعطیل شدن کارخانه‌ها و تعدیل نیروهای فعال آن واحدها روبرو شدیم.

به هر تقدیر، ماه‌هاست که این شرایط ناجوانمردانه بین‌المللی بر ایران تحمیل شده و مشخص هم نیست که تا چه زمانی ادامه داشته باشد، پس لازم و ضروری است که فارغ از مناسبات سیاسی که مطمئناً بر اقتصاد اثرگذار خواهد بود، بیش از پیش مسیر خودکفایی و رونق تولید را بدون اتکا به هیچ قدرت خارجی دنبال کنیم.

*برخی محورهای رونق تولید:
توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل
توسعه صادرات غیرنفتی
مدیریت بازار داخلی و خارجی
دسترسی آزاد به اطلاعات در جهت بهبود فضای کسب و کار
تکریم سرمایه‌گذاران

برای بررسی محورهای نام برده شده به سراغ دو تن از نمایندگان مجلس دهم رفتیم تا نظرات آن‌ها را در این باره جویا شویم.

در همین خصوص، بهروز بنیادی نماینده کاشمر به «آیت ماندگار» گفت: شکی نیست که رشد و بالندگی اقتصاد کشور در گرو توسعه تولید و بومی‌سازی صنایع است، مخصوصاً در ایامی که با تحریم‌های بین‌المللی در این حوزه هم روبرو شده‌ایم.

وی افزود: در این سال‌ها تلاش و تحرکات خوبی برای برآورده شدن این اتفاق به‌وقوع پیوست، اما باید قبول کنیم که بومی‌سازی برخی از صنایع و خودکفایی در بسیاری از امور، کاری زمان‌بر است، زیرا در تامین مواد اولیه و بحث ورود فناوری و تکنولوژی به کشور، چالش‌های زیادی در مسیر مسئولان و سرمایه‌گذاران به چشم می‌خورد.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: این روزها نقش بانک‌ها، سازمان تامین اجتماعی، وزارتخانه‌هایی که رویکرد اقتصادی دارند و حتی شرکت‌های دانش‌بنیان برای سرعت بخشیدن به خودکفایی و رونق تولید بیش از پیش احساس می‌شود و بی‌شک اگر هر کدام از این مجموعه‌ها به‌درستی به وظایف خود عمل نکنند، زمان رسیدن به این مهم، طولانی‌تر خواهد شد.

نماینده کاشمر اظهار کرد: به‌طور مثال گاهی می‌شنویم که برق یک واحد صنعتی به‌دلیل بدهی قطع و کلاً مسیر تولید متوقف شده است. حال روز به روز از این دست اتفاقات با عنوان‌های دیگر می‌افتد و حاصل چنین رویکردی، کاهش رشد اقتصادی و کمرنگ شدن فضای کسب و کار است. از این‌رو پیشنهاد می‌شود که دستگاه‌های دولتی به‌صورت یکپارچه به حمایت بخش تولید بیایند، زیرا با فشارهای هر روزه‌ای که از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش جهت آسیب به اقتصاد ایران صورت می‌پذیرد دیگر نباید فرصتی را برای آزمون و خطا تلف کرد.

وی گفت: گاهی شرایط به نقطه بحرانی می‌رسد و نیاز است که رویکردها هم عوض شود. به‌طور مثال واحد تولیدی با بدهی برق مواجه است، حال باید به مدیران آن مجموعه زمان داد تا با یک فرصت تنفس، بدهی را پرداخت کنند، زیرا اگر مراعاتی در کار نباشد اول کارگران آن تشکیلات بیکار می‌شوند و سپس صاحبان آن صنعت، تولید را به صفر می‌رسانند.

بنیادی با اشاره به اهمیت نقش بازاریابی افزود: وقتی کالایی تولید شد تازه به اول راه می‌رسیم، زیرا باید آن محصول را به دست مشتری رساند. از طرفی، صاحبان صنایع باید توجه جدی به صادرات و ارزآوری داشته باشند و این کار تنها وظیفه سرمایه‌گذاران نیست، بلکه دولت هم باید در این مسیر به کمک سرمایه‌گذاران بیاید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در دولت دوازدهم تلاش‌های خوبی برای عدم‌وابستگی به نفت صورت گرفته است، اما باید توجه داشت که صادرات غیرنفتی نباید منجر به کمبود در کشور شود؛ یعنی نباید به اسم ارزآوری، سفره مردم را کوچک کرد؛ اتفاقی که متاسفانه در چند مقطع افتاد و امیدوارم در آینده شاهد تکرار آن نباشیم.

در همین رابطه، زهرا ساعی نماینده تبریز به «آیت ماندگار» گفت: یکی از عواملی که باعث شده سال‌ها پیش، رونق اقتصادی در کشورهای پیشرفته امروزی و حتی در حال توسعه اتفاق بیفتد، ایجاد شفافیت و مبارزه جدی با فساد اقتصادی بود.

وی افزود: اینکه یک اتاق شیشه‌ای ایجاد شود تا همگان از فعالیت‌های آن باخبر شوند نیاز به یک بانک اطلاعاتی قوی و یکپارچه دارد که باید مرتب پایش شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس تصریح کرد: هرچند دستگاه‌های دولتی سامانه‌هایی را جهت شفافیت فعالیت‌های خود ایجاد کرده‌اند، اما هنوز جای خالی یک سامانه‌ای که وصل به همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی باشد، خالیست. ما باید دولت الکترونیک را به‌معنای واقعی عملیاتی کنیم و بدانیم زمانی رونق تولید رخ می‌دهد که فساد به کمترین حد خود رسیده باشد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه گفت: بنده از طرف مجلس شورای اسلامی عضو ناظر شورای عالی اداری کشور هستم و حقیقتاً باید بگویم تلاش‌های خوبی در جهت گردش آزاد اطلاعات صورت گرفته که اگر این مسیر با جدیت دنبال شود، گردنه‌های فساد نابود خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به نقش تکریم سرمایه‌گذران یادآور شد: همه مسئولان باید تلاش کنند تا بخش خصوصی را راضی نگه دارند. متاسفانه برخی از سرمایه‌گذاران به‌دلیل پیچیدگی‌های اداری، بی‌انگیزه شده‌اند و سرمایه خود را در جایی که به رشد اقتصاد کشور کمک نمی‌کند، انباشت کرده‌اند. من به یاد دارم که در دولت سازندگی و برای بازسازی کشور، بسته‌های تشویقی زیادی به سرمایه‌گذاران ارائه شد که اکنون هم نیاز است این حمایت‌ها مخصوصاً در این جنگ اقتصادی تمام‌عیاری که علیه ما راه انداخته‌اند، ادامه پیدا کند.

شماره ۸۴ دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها