سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - 04 November 2019
رسایی در گفت‌وگویی با آیت ماندگار مطرح کرد
جهانگیر مصلی / خبرنگار
آیت ماندگار- جهانگیر مصلی: با حمید رسایی نماینده سابق مجلس در خصوص آینده اصولگرایی به گفتگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

برویم سر بحث مجلس آینده همانطور که می دانید دوم اسفند انتخابات  برگزار می شود. با توجه به تحولاتی که رخ داده و تحولات آتی که در شش ماه یا هفت ماه آینده می افتد، حضرتعالی بعنوان یک فعال سیاسی ترکیب مجلس را چگونه پیش بینی می کنید؟ آیا این ترکیب می ماند و یا به نفع جریان اصولگرا متمایل می گردد؟

رسایی: ببینید در  همه دوره ها مجلس بین 65 تا 75 درصدش تغییر کرده است و مجلس دهم نسبت به نهم و مجلس نهم نسبت به ادوار گذشته اش تغییر کردند این تغییر وجود دارد البته در بعضی دوره ها این تغییر به این شکل است که همه تغییر کننده ها نماینده جدید نیستند بلکه تعدادی از نمایندگان سابق به مجلس راه پیدا می کنند ولی اصل نماینده ها جابجا می شود. در این دوره با توجه به عملکرد فراکسیون امید و حامیان لاریجانی، طبعا وقتی مردم دور و برشان را می بینند ، وضعیت جامعه را می بینند، مشکلاتی که با آنها دست و پنجه نرم می کنند را می بینند  و از آنطرف عملکرد نماینده های فعلی را هم می بینند به طور قطع جریان فعلی، در مجلس آینده قدرت و قوت نخواهد داشت  یعنی لیست امید با تَکرار گفتن این و ان هم تکرار نخواهد شد. بویژه که مجلس مثل دولت نیست. 

از چه جهت مثل هم نیستند؟

رسایی: در دولت‌ها چون بیش از دو دوره امکان استمرار نیست، وقتی انتخابات چهارساله دوم یک دولت میشود، مردم معمولا مجددا به ان دولت اعتماد می‌کنند و حتی اگر ضعیف باشد، رای می اورد ولی در مجلس اینطور نیست.

جریان آقای لاریجانی را چطور می بینید؟

رسایی : جریان آقای لاریجانی جریانی ست که در جامعه بدنه خاصی ندارد. آقای لاریجانی قدرتش در لابی و بین خواص است یعنی اگر در اتاقی جمعی از خواص را به همراه ایشان بگذارند و درب را ببندند می تواند آنجا جریان سازی کند و نظر خواص را جلب کند ولی قدرت برقراری ارتباط با بدنه جامعه را ندارد. 
در همین قم هم شاهدید که ابتدا با زور حمایت مراجع و جامعه مدرسین رای اول را آورد ولی هر دوره ریزش رای داشته بنابراین اگر برای ریاست جمهوری  و یا مجلس اقدام کند، چاره ای ندارد جز اینکه آویزان جریان اصولگرایی یا اصلاح طلب و یا جریان دولت شود. خصوصا الان در سال 98 و با توجه به اتفاقاتی که افتاده در کل لاریجانی ها اینطوری هستند خواه آقای صادق آملی لاریجانی باشد علی لاریجانی. علت هم این است که همیشه از بالا به مردم نگاه می کنند. بنابر این به جریان دولت ، اصلاح طلبان و آقای لاریجانی که جزوشان هست، طبیعی است که اقبال زیادی نخواهد شد. بحث اصلی من در مورد شهر های بزرگ است که گرایشات فکری در انتخاباتش تاثیر دارد نه شهر های کوچک که مناسبات مختلفی قومی و موارد دیگر در آن تاثیر گذار است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها