سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - 21 November 2019
سعید باستانی در گفت‌وگو با «آیت ماندگار»:
سعید باستانی

آیت ماندگار- سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «آیت ماندگار» گفت: عدالت یعنی هر چیزی سر جای خودش باشد. از این‌رو عدالت صنعتی به این معنی نیست که همه صنایع به تناسب در کشور توزیع شود. در حال حاضر انتظار ما نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس از وزیر صمت این است که هرچه زودتر استراتژی توسعه صنعت کشور تدوین شود.

وی افزود: زمانی که این استراتژی روی کاغذ می‌آید، آمایش صنعتی ایجاد می‌شود و این یعنی عدالت صنعتی. به‌طور مثال صنایعی که با آب و برق قابل ملاحظه‌ای سر و کار دارند باید در مناطقی ایجاد شوند که پرآب باشد. اینکه شهر خاصی چون دارای کارخانه صنعتی نیست پس بیاییم یک کارخانه صنعتی آب‌بر را در آن‌جا احداث کنیم نه‌تنها عدالت صنعتی نیست، بلکه ظلمی بزرگ در حق کشور است.

نماینده تربت حیدریه اظهار داشت: اکثر نقاط ایران به لحاظ صنعتی یا معدنی دارای ظرفیت‌های به‌خصوصی هستند که اگر با مطالعه دقیق این پتانسیل‌ها شناخته شوند آن‌گاه می‌توان بهترین تصمیم را در جهت عدالت صنعتی در پیش گرفت.

باستانی با اشاره به تصمیمات نادرست در طول سال‌های گذشته یادآور شد: عده‌ای با این تصور که می‌توانند هر صنعتی را به هر جای کشور ببرند، وارد میدان شدند و با همین رویکرد، شرایطی را به‌وجود آوردند که امروز برخی مشکلات، ناشی از همین جایابی نادرست بوده است. این تصمیمات غیرعقلانی دلایل مختلفی دارد؛ به‌طور مثال نماینده آن منطقه به‌خاطر اینکه مردم حوزه انتخابیه خود را راضی کند به وزیر فشار می‌آورد که فلان صنعت را در شهرش ایجاد کند یا مثلاً مردم آن منطقه از نماینده خود می‌خواهند به‌خاطر اینکه اشتغال‌زایی شود کارخانه صنعتی به‌خصوصی را با کمک دولت راه‌اندازی کنند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از مشکلات کشور ناشی از تصمیمات احساسی است و این موضوع به آفت صنعت کشور هم تبدیل شده است که امیدوارم در دوره مدیریت جدید این وزارتخانه، شاهد کم‌رنگ شدن این اتفاقات باشیم. عدالت صنعتی یعنی رشد صنعت به تناسب ظرفیت‌هایی که وجود دارد. اگر در این قالب رونق تولید و اشتغال‌زایی رخ دهد یعنی پیشرفت داشتیم در غیراینصورت دیر یا زود ابعاد این تصمیمات نادرست بر همگان روشن می‌شود و خواهیم دید که نه‌تنها رشد اقتصادی به‌وقوع نپیوسته که حتی هزینه زیادی هم بر کشور تحمیل کرده است.

شماره ۸۶ دوهفته نامه آیت ماندگار
اخبار مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها