سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۷ - ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - 18 December 2019
اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در نشست با مسئولان معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی از تلاش حداکثری خود برای حمایت از زنان و خانواده در کمیسیون تلفیق به منظور افزایش اعتبارات این بخش در بودجه ۹۹ خبر دادند.
آیت ماندگار- نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با حضور مسئولان معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی به منظور بررسی بودجه مرتبط با حوزه زنان با اولویت زنان سرپرست خانوار و بیمه زنان خانه دار، خانواده، آسیب های اجتماعی اعم از کودکان کار، اعتیاد، طلاق، جامعه معلولان و تطبیق بودجه با مفاد قانون برنامه ششم توسعه برگزار شد.

مجلس با رویکرد نمایندگی ملت توجه ویژه‌ای به حمایت از اقشار آسیب‌پذیر دارد

سیده فاطمه حسینی با تاکید بر اینکه امروز آخرین مهلت برای ارائه پیشنهادات دستگاه‌های اجرایی جهت لحاظ مسائل آنها در بودجه 99 است، گفت: آنچه مسلم است پیشنهادات در این بخش باید اولویت‌بندی و پیگیری شود. ضمن اینکه باید به این نکته توجه کنیم که یکی از موارد مطلوبی که در سال‌های گذشته در کمیسیون تلفیق بودجه دنبال می‌شد، بحث سهم زنان سرپرست خانوار از محل هدفمندی یارانه‌ها بود که توسط دستگاه‌های حمایتی اعم از سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) پیگیری می‌شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات ، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امسال چالش های بودجه جدی است، بنابراین لازم است موضوعات مختلف را اولویت‌بندی کرده و برای حمایت از آنها تلاش کنیم، چرا که معتقدیم بودجه بیانگر اولویت‌های کشور است.

وی تاکید کرد: اولویت‌ها نباید تنها در قالب شعار مطرح شود، بلکه باید با عدد و رقم بیان شود، ضمن اینکه دولت هم محدودیت‌هایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر رویکرد مجلس با توجه به نمایندگی ملت، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و توجه ویژه به بهزیستی است که به طور قطع در کمیسیون تلفیق بودجه 99 از این بخش به طور جدی حمایت خواهیم کرد.

دولت باید نگاه ویژه‌ای در بودجه به حوزه زنان و مصوبات برنامه ششم داشته باشد

فریده اولادقباد با یادآوری اینکه سیده فاطمه حسینی از جمله اعضای فراکسیون زنان بوده که از طرف کمیسیون اقتصادی در کمیسیون تلفیق بودجه 99 عضویت دارد، گفت: نمایندگان زن از آغاز مجلس دهم علاوه بر فعالیت در کمیسیون های تخصصی ، همواره در راستای اقدامات حمایتی فراکسیون زنان در جهت تحقق مطالبات جامعه زنان به طور جدی ورود پیدا کرده اند. کما اینکه یکی از این مطالبات در ماده 103 قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر بیمه زنان خانه‌دار با اولویت زنان سرپرست خانوار محقق شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات ، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فراکسیون زنان توانست از طریق نمایندگان زن عضو در کمیسیون تلفیق بودجه در سال 97 در حدود 230 میلیارد تومان و در سال 98 در حدود 300 میلیارد تومان برای بیمه زنان خانه‌دار مصوب کند، ضمن اینکه از بُعد نظارتی فعالیت‌های خود نشستی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته که در آن گزارشی از نحوه تخصیص منابع به این بخش ارائه شد که نشان می‌داد تا مردادماه 12 درصد بودجه این بخش تخصیص پیدا کرده است. ضمن اینکه قرار بود گزارش دیگری بعد از گذشت چند ماه ارائه دهند که با استناد به آن بتوانیم تامین اعتبارات این بخش را از سازمان برنامه و بودجه پیگیری کنیم.

وی تصریح کرد: این واقعیتی است که به غیر از زنان سرپرست‌خانوار تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی از جمله سازمان بهزیستی، عده‌ای از زنان سرپرست‌خانوار نیز تحت حمایت سازمان‌های حمایتگر نیستند، بنابراین لازم است ردیف اعتباری برای این بخش در نظر گرفته شود که این دستگاه‌ها از این اختیار برخوردار باشند که در صورت مراجعه زنان سرپرست‌خانوار جدید یا بدسرپرست بتوانند از آنها حمایت کنند.

اولادقباد یادآور شد: امسال در لایحه بودجه برای بیمه زنان خانه‌دار با اولویت زنان سرپرست‌خانوار که تاکنون منابع آن از طریق تبصره 14 قانون هدفمندی یارانه‌ها تامین می‌شد، ردیف مستقلی در نظر گرفته نشده، به همین دلیل باید تلاش کنیم در کمیسیون تلفیق این مهم احصاء شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم عنوان کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌ها در فراکسیون زنان اجرای بند (ت) ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه (توانمندسازی زنان) است که در جلساتی که با خانم ابتکار داشتیم مطرح شد کما اینکه وی مکاتباتی در این زمینه انجام داده‌اند، اما در نهایت مشاهده کردیم که در لایحه بودجه سال 99 سازمان برنامه و بودجه، ردیفی برای این بخش اختصاص نداده است، و این در حالی است که بودجه کشور باید براساس قانون برنامه ششم توسعه تدوین شود.

وی خاطرنشان کرد: مجلس تنها می‌تواند در قالب اصلاح و الحاق ردیف اعتبار برای موارد متعدد در لایحه بودجه لحاظ کند و براساس درآمدها در کمیسیون تلفیق مصوب شود، چرا که فقط دولت می‌تواند بودجه سالانه را به طور کامل تدوین کند.

اولادقباد اظهار کرد: موضوع زنان از اهمیت بسزایی برخوردار است، ضمن اینکه با توجه به تورم فعلی نمی‌توان بودجه سال گذشته را برای رفع نیازهای این بخش مصوب کرد. بنابراین دولت و سازمان برنامه و بودجه باید نگاه ویژه‌ای به حوزه زنان و خانواده و مصوبات  قانون برنامه ششم توسعه در این حوزه داشته باشند.

وی تاکید کرد: فراکسیون زنان در قانون برنامه ششم توسعه تلاش کرد تا در ماده 2 این قانون که به حمایت از فقرا تاکید دارد، عبارت با اولویت زنان سرپرست‌خانوار را لحاظ کند، بنابراین تلاش حداکثری اعضای این فراکسیون در کمیسیون تلفیق نیز به طور قطع حمایت از حوزه زنان و خانواده خواهد بود.

وی با بیان اینکه پیشنهادات ارائه شده برای لحاظ در بودجه 99 در قالب ملی و استانی به فراکسیون زنان ارائه شده است، عنوان کرد: در حوزه استانی پیشنهادات مربوط به تهران بوده که پیرامون آسیب‌های اجتماعی اعم از کودکان کار، کودکان زباله‌گرد و متکدیان مطرح شده که نیاز است در بودجه 99 برای آن ردیف مشخصی در نظر گرفته شود. کما اینکه این مهم را در ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه نیز لحاظ کردیم.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بررسی بودجه باید هم دیدگاه ملی و هم استانی مدنظر قرار گیرد، تاکید کرد: هم‌اکنون تهران به عنوان نماد کشور با 20 درصد مهاجرت مواجه بوده که بیانگر مهاجرت 950 هزار نفر به این شهر است که ساماندهی آنها نیازمند تامین زیرساخت‌های لازم و آموزش است. ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که اغلب آنها در حاشیه تهران مستقر می‌شوند. همچنین قانون حمایت از معلولان از اقدامات در خور نمایندگان این دوره از مجلس بود که اجرای آن نیازمند تامین اعتبارات لازم در بودجه 99 است.

تلاش حداکثری فراکسیون زنان برای دفاع از بودجه اقشار آسیب‌پذیر

خدیجه ربیعی فرادنبه با بیان اینکه متاسفانه توجه به کودکان سوءتغذیه شده در بودجه مغفول مانده است، گفت: ما در این زمینه بیشتر در حوزه پیگیری ورود پیدا کرده‌ایم و اغلب هزینه‌کردها در حوزه درمان بوده است، ضمن اینکه غربالگری، درمان و مددکاری از جمله مواردی است که باید به آنها توجه ویژه‌ای شود.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه تعیین 230 میلیارد تومان اعتبارات برای بیمه زنان خانه‌دار در بودجه 97 و 300 میلیارد تومان در بودجه 98 ماحصل تلاش نمایندگان زن در کمیسیون تلفیق بوده است، تصریح کرد: هم‌اکنون لازم است پیشنهادات مطرح شده محدود شود ، چرا که اگر براساس اولویت‌بندی صورت گرفته منابع به اندازه کافی تامین نشود، به طور قطع نمی‌توان مصوبات در حوزه حمایت از زنان و اقشار آسیب‌پذیر را اجرا کرد.

ضرورت ایجاد ردیفی در بودجه 99 برای اجرای قانون حمایت از معلولان

زهرا ساعی رئیس فراکسیون معلولان و مسئول کمیته اجتماعی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: ما هر سال تلاش می‌کنیم ردیف اعتبارات تخصیص‌یافته به حوزه زنان و افراد آسیب‌دیده اجتماعی را در لایحه بودجه افزایش دهیم و به طور قطع امسال نیز همین رویه را در پیش خواهیم گرفت.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم‌اکنون برای اجرای قانون حمایت از معلولان نیازمند تعیین ردیف اعتبار در بودجه 99 هستیم و این در حالی است که سازمان برنامه و بودجه، ردیفی را برای این بخش در نظر نگرفته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی، حمایت از جامعه معلولان، توانمندسازی زنان و بیمه زنان خانه‌دار با اولویت زنان سرپرست‌خانوار از جمله مواردی است که باید در بودجه 99 به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

مسئولان بهزیستی با اعضای کمیسیون تلفیق بودجه تعامل داشته باشند

  ناهید تاج الدین با یادآوری اینکه شرایط اقتصادی کشور مطلوب نیست، گفت: انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی قبل از اینکه لایحه بودجه به مجلس فرستاده شود در دولت چانه‌زنی‌های خود را انجام داده باشند، چرا که مجلس نمی‌تواند تغییرات زیادی در آن اعمال کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم‌اکنون لازم است مسئولان بهزیستی جهت رفع چالش‌هایی که در مسیر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه به ویژه زنان سرپرست‌خانوار و بدسرپرست با آن مواجه هستند، تعامل بیشتری با اعضای کمیسیون تلفیق بودجه داشته باشند.

وی تصریح کرد: حمایت از اقشار کم درآمد، زنان سرپرست‌خانوار و بدسرپرست، افراد آسیب‌پذیر جامعه، ایثارگران و جامعه معلولان از جمله مواردی است که اعضای فراکسیون زنان می‌توانند با حس مادرانه آنها را پیگیری کرده و برای آن قانون ایجاد کنند، کما اینکه قانون حمایت از جامعه معلولان و قانون حمایت از کودکان و نوجوانان ماحصل تلاش آنها بود.

رئیس کمیته بهداشت و درمان فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به ضرورت توجه به مشکل اعتیاد زنان یادآور شد: هر چند تعداد زنان معتاد محدود است، اما از نظر کیفی در شرایط بدتری نسبت به مردان قرار دارند، ضمن اینکه اثرگذاری وضعیت آنها بر جامعه بیشتر است، بنابراین می طلبد که سازمان بهزیستی با استفاده از ظرفیت خیرین برای رفع این مشکل تدبیری بیاندیشد.

بهزیستی نمی تواند زنان آسیب‌دیده را پشت نوبت نگه دارد

در این نشست حبیب الله فرید از معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه زنان را نمی‌توان به عنوان پشت نوبتی نگه داشت، یادآور شد: سازمان بهزیستی از 26 هزار کودک بدسرپرست یا بی سرپرست که گاه به دلیل کودک آزاری در این بخش نگهداری می‌شوند، همچنین زنان آسیب‌دیده و کودکان سوءتغذیه در 7 استان کشور توسط بهزیستی حمایت می‌شوند که اغلب آنها زیر سن دبستان هستند.

وی در پایان تاکید کرد که تامین اعتبارات لازم برای انجام فعالیت‌های حمایتی سازمان بهزیستی نیازمند حمایت فراکسیون زنان مجلس است، همچنین لازم است ردیفی برای اجرای بند (ت) ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شود.

بهزیستی برای توانمندسازی زنان و فعالیت‌های حمایتی با یک هزار میلیارد کسر بودجه مواجه است

درخشانی گفت: اجرای طرح جامع توانمندسازی زنان که توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ابلاغ شده، به 322 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، ضمن اینکه باید ردیفی برای تامین اعتبارات لازم جهت حمایت از 245 هزار زن سرپرست خانوار و 60 هزار خانوار پشت نوبتی بهزیستی و 77 هزار دانش آموز تحت حمایت این سازمان در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: اعتبارات تخصیص یافته به بیمه زنان سرپرست خانوار در بودجه 99 تنها نیاز 6 ماه آنها را پاسخ می دهد، چرا که 55 میلیارد تومان برای این بخش در نظر گرفته شده است در حالی که امسال به 77 میلیارد تومان نیاز داریم.

این عضو معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی یادآور شد: در بودجه 99 برای غربالگری و سلامت تنها 3 میلیارد و 700 تومان در نظر گرفته شده در حالی که 17.5 میلیارد تومان برای غربالگری و 50 میلیارد تومان برای درمان مورد نیاز است. همچنین در بخش مسکن به 600 میلیارد تومان اعتبارات جهت حمایت از افراد  تحت پوشش این سازمان نیاز داریم.

درخشانی یادآور شد: سازمان بهزیستی برای اجرای بند (ت) ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه و انجام فعالیت های جاری در جهت حمایت از خانواده های تحت پوشش با یک هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است.

منبع: خانه ملت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها