سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۹ - ۱۵ دی ۱۳۹۸ - 05 January 2020
بیگدلی گفت: عده‌ای در این کشور فقط بودجه فرهنگی را گرفته‌اند و هیچ خروجی مثبتی از خود به‌ جای نگذاشتند و خیلی هم پاسخگوی عملکرد خود نیستند، حتی اگر در کار آن‌ها دقیق شویم می‌بینیم که در برخی مواقع، تصمیماتی گرفته‌اند که ضدفرهنگ هم بوده است.

آیت ماندگار- شادی آیتی: چندی پیش، رئیس اورژانس اجتماعی کشور گفت از ۵۰۰ هزار مورد تماس از ابتدای امسال با اورژانس اجتماعی کشور با شماره ۱۲۳، نیمی از آن‌ها مزاحمان تلفنی بوده‌اند. محمود علیگو در ادامه افزود: فرد پشت خط اورژانس اجتماعی ۱۲۳ فقط اپراتور نیست، بلکه مشاوری است که کارِ کارشناسی می‌کند. بخشی از تماس‌ها تبدیل به ماموریت و تشکیل پرونده می‌شود و در شش ماهه سال ۹۸ بیشتر از ۱۵ هزار مورد تماس منجر به تشکیل پرونده شده است. 

از طرفی سه ماه پیش، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفته بود که در شش ماهه امسال، ۱۶۵ هزار تماس تلفنی در سامانه آتش‌نشانی این کلان‌شهر ثبت شده که ۱۴۰ هزار تماس از این تعداد، مزاحمت تلفنی بوده است.

هرچند این مزاحمت‌های تلفنی، تنها معطوف به این دو سازمان نمی‌شود و ریشه این مشکل فرهنگی به چند دهه گذشته برمی‌گردد، اما سوال اصلی اینجاست که چرا تاکنون این معضل، نه‌تنها کمرنگ‌تر نشده که حتی شدت هم پیدا کرده است؟ برای رهایی از این چالش چه باید کرد؟

در همین خصوص، احمد بیگدلی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به دیدارنیوز گفت: این اتفاق نامبارک و آمارهای عجیب و غریبی که در این خصوص ارائه می‌شود نشان از وجود ضعف فرهنگی در مملکت دارد.

وی افزود: من این ضعف فرهنگی را به سه دسته تقسیم می‌کنم. اولین آن مربوط به نقص در سیستم آموزش و پرورش کشور است. بخش اعظم تربیت افراد در سیستم آموزش و پرورش شکل می‌گیرد، اما متاسفانه کارِ آموزش و پرورش ما فقط معطوف به تعلیم است، آن هم برخی علوم که گاهی در آینده هیچ کاربردی برای فرد ندارد.

نماینده خدابنده تصریح کرد: اگر قرار باشد بسیاری از معضلات اجتماعی که امروز شاهد آن هستیم به حداقل برسد می‌بایست روش‌های تربیتی را در سیستم آموزش و پرورش تغییر داد. مطمئناً این کار زمان‌بر است، زیرا در این چهار دهه آن‌طور که باید و شاید روی این موضوع کار نشده است. امیدوارم مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش فارغ از مسئولیت‌های اداری که به‌عهده دارند کمی بیشتر به مشکلات جامعه توجه داشته باشند، زیرا رصد این مشکلات و راه‌حل‌های اصلی برای برون‌رفت از این وضعیت به سیستم آموزشی کشور برمی‌گردد.

بیگدلی در ادامه عنوان کرد: موضوع دوم، نقش و اهمیت صدا و سیما است. بسیاری از نخبگان جامعه به تولید محتواهای صدا و سیما ایراد دارند و می‌گویند بخش زیادی از بودجه این سازمان بدون دستاورد، حیف و میل می‌شود. کاش مدیران صدا و سیما کمی به نظرسنجی‌ها که برآمده از نظر مردم است و آمارهای ناامیدکننده‌ای که در حوزه‌های مختلف ارائه می‌شود، دقت کنند. صدا و سیما موظف است که چند برنامه آموزنده در خصوص تبعات تماس‌هایی که با نیت مزاحمت به اورژانس اجتماعی و آتش‌نشانی می‌شود، تولید کند و به مردم بگوید که این تماس‌ها چه میزان خسارت مالی و حتی جانی برای کشور به‌بار می‌آورد. اگر این روند با مطالعه دقیق دنبال شود خیلی زود اثرات مثبت آن در جامعه دیده خواهد شد.

وی اظهار داشت: در سال، میزان قابل ملاحظه‌ای از زمان و انرژی نیروی‌های فعال در این بخش‌ها به‌واسطه این مزاحمت‌ها هدر می‌رود و گاهی این تماس‌های بی‌ریشه باعث می‌شود جان افرادی که نیازمند کمک هستند به خطر بیفتد. از این‌رو از همه مدیران صدا و سیما می‌خواهم دیگر فرصت را از دست ندهند و با تولید محتواهای قوی در این زمینه، مشکل فرهنگی در این بخش را به حداقل برسانند.

نماینده خدابنده یادآور شد: عده‌ای در این کشور فقط بودجه فرهنگی را گرفته‌اند و هیچ خروجی مثبتی از خود به‌ جای نگذاشتند و خیلی هم پاسخگوی عملکرد خود نیستند، حتی اگر در کار آن‌ها دقیق شویم می‌بینیم که در برخی مواقع، تصمیماتی گرفته‌اند که ضدفرهنگ هم بوده است.

عضو فراکسیون امید مجلس افزود: نکته سوم که بسیار هم حائز اهمیت است، نبود شغل است. یکی از عوامل اصلی این مزاحمت‌ها، بیکاری است. اگر دولت‌ها به برنامه‌های توسعه‌ای کشور عمل می‌کردند و گام به گام جلو می‌رفتند هیچ‌گاه شاهد چنین آمار بالای بیکاری در جامعه نمی‌بودیم. اکنون دولت موظف به اشتغال‌زایی است و شک ندارم فردی که ذهنش درگیر کار باشد زمانی برای این کارهای بیهوده پیدا نخواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با برخوردهای تنبیهی برای مقابله با این مزاحمان تلفنی موافق است، گفت: برخوردهای قهری و تنبیهی خیلی جوابگو نیست، زیرا ریشه این مشکل، فرهنگی است و اگر سیستم آموزش و پرورش منطقی شود و صدا و سیما کار تولید محتوا در این زمینه را به‌درستی انجام دهد و در نهایت، دولت خود را به ایجاد شغل براساس آنچه در برنامه ششم توسعه آمده ملزم کند، این مشکل به میزان قابل توجهی حل خواهد شد.

منبع: دیدارنیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها