سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۲۵ دی ۱۳۹۸ - 15 January 2020
عبدالرضا هاشم‌زایی:
هاشم‌زایی گفت: وقتی دقیق می‌شویم می‌بینیم که برادر سه شهید، فرزند شهید، فرمانده سپاه و... هم ردصلاحیت شده‌اند و عده‌ای هم به‌دلیل اینکه فکر می‌کردند در مجلس کاره‌ای نبودند اصلاً ثبت‌نام نکردند. حال باید پرسید این روش و منش‌ها منجر به جذب حداکثری و رویش‌ها خواهد شد؟

آیت ماندگار- مریم آیتی: پس از هفته‌ها بررسی، بالاخره نتیجه صلاحیت نامزد‌های انتخابات مجلس یازدهم مشخص شد. نکته حائزاهمیت، ردصلاحیت ۹۰ نفر از نمایندگان کنونی است در حالی که باید توجه داشت که پیش از آن، ۴۰ نفر از نمایندگان یا ثبت‌نام نکردند یا در ادامه انصراف دادند.

در شرایطی که بی‌اعتمادی در جامعه روز به روز در حال افزایش است و دیگر شاهد وحدت و همدلی توده‌های مردم به مانند سابق نیستیم به‌نظر می‌رسید که شورای نگهبان کمی انعطاف بیشتری در تایید صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی به خرج دهد تا شاید در بین این همه خبر بد و ناامیدکننده بارقه‌های امید زنده شود، موضوعی که به واقعیت تبدیل نشد.

در همین خصوص، عبدالرضا هاشم‌زایی نماینده تهران به رویداد۲۴ گفت: من معتقدم در زمانی که کشور گرفتار یک جنگ سخت اقتصادی شده است و التهاب در بسیاری از حوزه‌ها موج می‌زند و کسی هم نمی‌تواند منکر آن شود باید تا حد قابل ملاحظه‌ای فضای اجتماعی را باز کرد.

وی افزود: مدیران ارشد نظام باید دست از مداخله در امور مردم و مخصوصاً جوانان بردارند. امروز نظارت‌ها شکل اشتباهی به خود گرفته است. متاسفانه عده‌ای به پوشش زنان، جوانان و حتی اینکه چه بخورند و نخورند و کجا بروند و کجا نروند هم کار دارند.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: در این ماه‌های اخیر مکرراً در حال شنیدن خبر‌های ناامیدکننده و تاسف‌بار هستیم. یک روز و بدون هماهنگی بنزین گران می‌شود و به تبع آن در بسیاری از نقاط کشور ناآرامی رخ می‌دهد و یک روز دیگر می‌شنویم که سردار حاج قاسم سلیمانی توسط آمریکایی‌ها به شهادت می‌رسد و در ادامه خبر می‌رسد که ۵۶ نفر در تشییع حاج قاسم در کرمان جان خود را از دست می‌دهند و بعد هم خبر غم‌انگیز شلیک اشتباهی موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین مخابره می‌شود. همه این خبر‌ها و واکنش‌ها حکایت از این دارد که زیر پوست شهر آمادگی بروز التهابات بیشتر هم است.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم اظهار داشت: وقتی توسط آمریکا و هم‌پیمانانش محاصره اقتصادی شده‌ایم و بی‌اعتمادی هم در جامعه رشد پیدا کرده است تنها باید فضای اجتماعی را باز کرد تا بستر وحدت و همدلی برای اداره بهتر کشور مهیا شود. به‌طور مثال شهر شیراز یک شهر فرهنگی، توریستی و بین‌المللی است، اما می‌بینیم که در حوادث آبان‌ماه خرابی زیادی در آنجا به‌بار می‌آید، هرچند ریشه بسیاری از آن ناآرامی‌های مسائل اقتصادی است، ولی باید قبول کرد یکی از عمده دلایل نارضایتی مردم در آن منطقه تحت فشار قرار گرفتن در مسائل فرهنگی است.

عضو فراکسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها با اشاره به ردصلاحیت گسترده نامزد‌ها در انتخابات پیش رو گفت: امروز ردصلاحیت‌های کاندیدا‌های انتخابات هم موضوعی در این راستا است، یعنی می‌باید نوع نگاه و نظارت تغییر پیدا کند. وقتی دقیق می‌شویم می‌بینیم که برادر سه شهید، فرزند شهید، فرمانده سپاه و... هم ردصلاحیت شده‌اند و عده‌ای هم به‌دلیل اینکه فکر می‌کردند در مجلس کاره‌ای نبودند اصلاً ثبت‌نام نکردند. حال باید پرسید این روش و منش‌ها منجر به جذب حداکثری و رویش‌ها خواهد شد؟

وی یادآور شد: پیامبر اکرم با یک نفر شروع کرد و در ادامه یک امت را تحویل داد، اما امروز برعکس شده و می‌بینیم یک امت در حال ریزش به رسیدن به یک نفر است. دلیل رد بسیاری از نامزدها، عدم‌ التزام به اسلام عنوان شده است که واقعاً جای تعجب دارد. وقتی پیامبر مکه را فتح کرد گفت خانه ابوسفیان هم امن است در حالی که از ابوسفیان کسی دشمن‌تر نبود. همین رافت اسلامی بود که یک نفر را تبدیل به یک امت کرد و دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد.

هاشم‌زایی با تاکید بر اینکه باید هرچه سریع‌تر فضای اجتماعی را باز کرد، گفت: تنها راه باقی‌مانده برای عبور از این وضعیت نامناسب ایجاد فضای باز اجتماعی است و شک ندارم در این صورت بسیاری از مشکلات اعم از مسائل اقتصادی و معیشتی مردم هم حل خواهد شد و اگر فضای اجتماعی مناسب به‌وجود نیاید حتی نمی‌توان برای آینده بهتر فکر کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من فکر می‌کردم با استقبالی که از تشییع حاج قاسم سلیمانی شد فضای وحدت و همدلی گسترش پیدا کند، اما متاسفانه عده‌ای با روندی که در پیش گرفتند طور دیگر عمل کردند و من به شخصه به تغییر رویه شورای نگهبان در برگشت از تصمیمشان امیدوار نیستم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها