سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۶ دی ۱۳۹۸ - 16 January 2020
آنطور که احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان می‌گوید: بر اساس برآوردهای اولیه خسارت سیلاب اخیر تاکنون هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف این استان خسارت زده است.

آیت ماندگار- سیل که آمد، همه چیز را با خود شست و برد؛ حال آنکه مردم سیستان و بلوچستان در شرایط عادی هم از فقر امکانات و زیرساخت‌ها در تنگنا بودند و اکنون چشم به راه یاری هموطنانی هستند که از دیروز کمک های خود را به سمت جنوب شرق ایران گسیل کرده اند.

نزدیک یک هفته از آغاز بارش‌های زمستانی در جنوب شرق ایران می‌گذرد؛ بارانی که سیل را در زمین های خشکیده سرزمین خورشید جاری کرد هرچند که راه ارتباطی ۸۹۰ روستا را هم بست.

اگرچه در روزهای نخست کار امدادرسانی به دلیل شرایط نامساعد جوی و شدت بارش ها به سختی انجام می‌شد، اما از دو روز پیش که باران فروکش کرد، نهادهای امدادرسان نیز میدان دار شده‌اند؛ سپاه، بسیج، ارتش، هلال احمر و دستگاه های اجرایی هر یک گوشه ای از کار را گرفته اند تا مرهمی بر غم نداشته هایشان شود.

در روزهای اخیر هم قایق ها و هم چرخبال های امدادی به کمک سیل زدگان آمده است و در روستاهایی که ارتباط زمینی آنها برقرار شده بوسیله خودروهای سبک و سنگین با سرعت ادامه دارد.

خسارت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی سیلاب

آنطور که احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان امروز گفت: بر اساس برآوردهای اولیه خسارت سیلاب اخیر تاکنون هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف این استان خسارت زده است.

به گفه وی، سیل راه ارتباطی ۸۹۰ روستای این استان را به طور کامل قطع کرده بود که اکنون با تلاش نیروهای امدادی راه ۵۰۰ روستا باز شده است. همچنین از مجموع ۸۷۷ روستای سیستان و بلوچستان که دچار قطعی برق شده بودند تاکنون برق ۸۱۲ روستا وصل شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان از برقراری شبکه آب در ۹۳ روستای سیلزده استان خبر داد و افزود: در سیلاب اخیر آب ۲۴۵ روستا قطع شده بود که با تلاش تیم‌های شرکت آب و فاضلاب شبکه آب ۹۳روستا مجدد به شبکه بازگشته است.

به گفته استاندار، با توجه به بارندگی‌های بی‌سابقه این مدت در سیستان و بلوچستان هم‌اینک علاوه‌بر دستگاه‌های خدمات رسان هفت فروند بالگرد، ۴۶ فروند قایق و یک لنج در مناطق جنوبی استان درحال ارائه خدمات به سیلزدگان هستند.

همه مسیرهای ارتباطی سیستان و بلوچستان بازگشایی شد

یکی از مشکلات ناشی از سیل، بسته شدن راههای ارتباطی است که این مشکل در سیستان و بلوچستان که با فقر راه روبروست و اغلب راه‌های فرعی در مسیل رودخانه ها قرار دارند، می توانست بحران انسانی هم ایجاد کند زیرا امکان ارسال کمک های غذایی و دارویی را از امدادگران سلب می کرد.

مشکل اینجاست که در چنین شرایطی باید صبر کرد تا آب فروکش کند زیرا راه تردد امدادگران همان مسیل رودخانه فصلی است.

بر این اساس امروز عباسعلی ارجمندی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان به ایرنا گفت که با فروکش کردن آب و تلاش راهداران تمامی محورهای اصلی و فرعی این استان باز و تردد در آنها به صورت عادی در جریان است.

خبر دیگر اینکه مسیر ارتباطی فنوج - کتیج - رمشک در جنوب این استان که براثر سیلاب اخیر بسته شده بود با فروکش کردن طغیان رودخانه امروز بازگشایی شد. نکته اینجاست که بیشترین بارندگی استان با ۲۲۶ میلی متر از فنوج گزارش شده است.

این باران سیل‌آسا در روزهای گذشته ۳۱ مسیر ارتباطی اصلی و فرعی شده بود و حتی به ۲۵۰۰ واحد مسکونی آسیب جدی زد که نیازمند تخریب و ساخت مجدد هستند.

برقراری بیمه بیکاری برای کارگران

امروز مهرداد جهاندیده مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان از برقراری بیمه بیکاری برای کارگران واحدهای تولیدی آسیب دیده ناشی از سیلاب در این استان خبر داد.

بر این اساس تمامی کارگران بیمه پرداز مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که در اثر سیل، بنگاه‌های اقتصادی و کارگاه‌های آنان آسیب دیده تا بازسازی و رفع مشکل و بازگشایی کارگاه برای دریافت مقرری بیمه‌بیکاری نیاز به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه برای مدت زمان خاص ندارند و حتی اگر در روز اول کار بر اثر این حادثه بیکار شدند با رعایت سایر شرایط مقرر می‌توانند مقرری بیمه بیکاری دریافت کنند.

امدادرسانی به ۳۹ هزار سیل‌زده

در کنار خیزش مردمی برای کمک به هموطنان در جنوب و جنوب شرق کشور، امروز رسول راشکی مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان هم این خبر خوب را اعلام کرد که ۳۹ هزار و ۵۴۹ آسیب دیده سیل استان امدادرسانی شده اند.

به گفته وی، چهار هزار و ۶۸۸ نفر سیلزده سیستان و بلوچستان در قالب هزار و ۱۷ خانوار در چادرهای امدادی این جمعیت اسکان اضطراری داده شدند.

نصب ۹۷۷ دستگاه چادر امدادی، توزیع ۲ هزار و ۱۰۲ تخته موکت، چهار هزار و ۵۶۲ تخته پتو، پنج هزار و ۶۳۴ کیلوگرم نایلون و ۳۰۲ شعله والور از دیگر اقدامات انجام شده در مناطق سیل زده است.

در کنار امدادرسانی دستگاههای مسئول، نمی توان از آغاز کمک رسانی مردم نیز چشم پوشی کرد؛ از این رو گفته شده اقلام غذایی نظیر انواع کنسرو جات، خرما، برنج و روغن، اقلام زیستی نظیر پتو و موکت، اقلام گرمایشی مانند چراغ آترا و همچنین ملزومان بهداشتی از نیازهای فوری سیلزدگان است.

هموطنان در صورت تمایل به کمک به سیل زدگان سیستان و بلوچستان و برخی از نقاط جنوب و جنوب شرقی کشور می‌توانند به روش های زیر اقدام کنند:

١- واریز وجوه نقدی به حساب ٩٩٩٩٩ جمعیت هلال احمر نزد تمامی بانک‌های کشور

٢- واریز به شماره کارت‌های ۶١٠۴٣٣٧٩٩٩٩٩٩٩٩۶ نزد بانک ملت و ۵٨٩۴۶٣١٨۵٠٢۵٩٧٣٠ نزد بانک رفاه کارگران

٣- کد دستوری #١١٢*

۴- اقلام غیرنقدی شامل: انواع پتو، موکت، زیرانداز نو، مواد غذایی و بهداشتی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها