سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - 24 January 2020
در نشست فراکسیون زنان مطرح شد؛
اعضای فراکسیون زنان مجلس با اشاره به اهمیت نقش زنان در رشد و توسعه پایدار کشور بر ضرورت تشکیل اتحادیه تعاونی زنان در کشور تأکید کردند.
آیت ماندگار- به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه، اول بهمن ماه) با حضور روحانی‌پور، عروجی، سروش، شکارچی، اصلاح پذیر، شاه اسماعیلی، حاج سید جوادی، از روسای تعاونی‌های زنان کشور و علیرضایی نماینده جمعیت زنان کارآفرین و توانمندسازی زنان توانگر کشور و قزوینی عضو هیأت مدیره اتاق تعاون کرمانشاه و کمیسیون کشاورزی اتاق ایران برگزار شد.

نمایندگان تعاونی‌های زنان به این نکته اشاره کردند که عملکردها در حوزه توسعه، تعاون، فرهنگ مشارکت و تسهیل‌گری ضعیف بوده و مشارکتی در این زمینه وجود ندارد. همچنین عدم آشنایی مسئولان باعث شده که تعاونی‌ها نتوانند سهم حداقلی خود را دریافت کنند ضمن اینکه نبود کار تیمی، موازی‌کاری و عدم همکاری یکپارچه بین تعاونی‌ها در کشور به دلیل تمرکز امکانات این بخش در تهران را از ضعف‌های حوزه فعالیت تعاونی‌ها برشمردند.

آنها از عدم بهره‌مندی زنان تعاونگر از تسهیلات وام و عدم لحاظ مشاغل خانگی در تعاونی‌ها انتقاد کردند.

نماینده تعاونی‌های زنان یادآور شدند که برای فعالیت آنها اتاق فکر تشکیل شده که نیاز است برای رسمیت بخشیدن به آن جایگاهی را برایش تعریف کنند، آنها از عدم برگشت سرمایه به دلیل هزینه‌های بالای تأمین کارگر، ارزش افزوده و شعار بدون عمل برای همراهی با آنها گلایه داشتند و تأکید کردند که تصویب قوانین مقطعی به دلیل اینکه حاصل جغرافیای خاصی بوده و بدون مطالعه زیرساخت‌ها و بررسی تجربه کشورهای مشابه ایران مصوب شده‌اند تأثیری در رفع اساسی مشکلات آنها ندارد.

نماینده تعاونی‌های زنان معتقدند این تعاونی‌ها باید تجمیع شوند تا به بازویی قدرتمند تبدیل شوند چرا که تعاونی‌ها روش‌ مناسبی برای حل مسئله بوده و برای تقویت گروه‌های کم توان اجتماعی بسیار اثرگذار هستند.

همچنین آنها تأکید کردند که اثرگذاری تعاونی‌ها در گرو تصویب قانون، تعریف ادبیات نوین و ارتباط با دنیا است ضمن اینکه نیازمند حمایت گروه‌های حامی بانوان همچون فراکسیون زنان مجلس است.

برگزاری نشست مسئولان وزارت تعاون در فراکسیون زنان برای بررسی پیشنهاد تشکیل اتحادیه تعاونی زنان

فریده اولادقباد با بیان اینکه نقش زنان در رشد و توسعه پایدار کشور به ویژه در حوزه تولید بسیار اثرگذار است، گفت: امیدوارم در شرایطی که تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه علیه کشور اعمال شده است بتوانیم با حمایت از رونق تولید و بومی‌سازی، جایگاه کشور را در عرصه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، علمی و فناوری هم در منطقه و هم در سطح بین‌المللی ارتقاء بخشیم که در این زمینه نقش زنان توانمند بسیار اثرگذار خواهد بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه نقش زنان در GTP و تولید ناخالص داخلی محاسبه نمی‌شود که امیدوارم این مهم در برنامه‌های توسعه آینده مد نظر قرار گرفته و دولت‌ها به آن نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هفته آینده نشستی با حضور نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون کار این وزارتخانه جهت بررسی پیشنهاد این فراکسیون مبنی بر تشکیل اتحادیه تعاونی زنان در کشور برگزار خواهد شد.

تعاونی‌ها در وزارت کار هم مظلوم واقع شده‌اند

طیبه سیاوشی شاه عنایتی با بیان اینکه امید می‌رود این نشست دارای خروجی قابل ارائه جهت حمایت از تعاونگران باشد، گفت: هم‌اکنون به رغم تلاش برای خصوصی‌سازی موضوع تعاونی‌ها مغفول مانده است، هر چند تلاش کردیم که در تعامل با فعالان این حوزه حتی تعاونی‌های ورزشی بتوانیم حقوق آنها را ادا کنیم اما در نهایت این روند با اقبال مواجه نشد کما اینکه تعاونی‌ها حتی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز مظلوم واقع شدند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در ادامه تأکید کرد که باید با برگزاری نشستی با حضور معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در این زمینه ذینفع هستند، مشکلات موجود در مسیر تعاونی‌ها را برطرف کرده تا بتوانیم اهداف تعیین شده در این خصوص را محقق سازیم.

مسئولان باید تعریف دقیق و صحیحی از کارآفرینی داشته باشند

ناهید تاج الدین با اشاره به اینکه زنان خیر و کارآفرین استان اصفهان عملکرد درخور تحسینی داشته‌اند، تأکید کرد که مشکلات زنان فعال در تعاونی‌های زنان این استان باید به نمایندگان آنها در مجلس منتقل شده تا بتوانند از آنها حمایت کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هم‌اکنون لازم است مسئولان تعریف دقیق و صحیحی از کارآفرینی داشته باشند تا بتوانند مشکلات این بخش را به صورت منطقی و اساسی رفع کنند.

حامی جامعه کارگران هستیم

زهرا سعیدی مبارکه با اشاره به اینکه عملکرد تعاونی ها باید به گونه‌ای تقویت شود که به جامعه کارگری لطمه وارد نشده و از حقوق آنها به خوبی دفاع شود در خصوص انتقاد جمعی از زنان فعال در تعاونی‌ها مبنی بر وضعیت ارزش افزوده گفت: آنچه در صحن به عنوان ارزش افزوده مصوب شد آن چیزی نبود که ما در کمیسیون اقتصادی مجلس مصوب کردیم و با آن تفاوت زیادی داشت.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرحی که در حمایت از جامعه کارگری ارائه داده و انتقاداتی را علیه وی درپی داشته است، تصریح کرد: آنچه پیوسته به آن تأکید می‌کنم حمایت از جامعه کارگری است ضمن اینکه معتقدم اجرای طرحی که در این خصوص ارائه دادم مانع از تعطیلی کارگاه‌ها خواهد شد.

ضرورت راه‌اندازی اتحادیه تعاونی زنان

سهیلا جلودار زاده با بیان اینکه ایجاد تعاونی‌ها تنها راه نجات اقتصاد کشور است آن هم در شرایطی که نمی‌توان سرمایه‌گذاری کلان در سطح وسیع انجام داد، گفت: ما در ادوار گذشته مجلس اداره کل توسعه تعاونی زنان را برای آموزش و حمایت مالی از آنها ایجاد کردیم اما متأسفانه به دنبال ادغام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حذف شده و در شرایط کنونی می‌طلبد که مجدد آن را احیا کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در پی بررسی عملکرد تعاونی راه رشد به این نتیجه رسیده که تعاونی‌ها می‌توانند نقش موثری در توسعه اقتصادی داشته باشند، خاطر نشان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌تواند از طریق مطالعه بر تأثیر مهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور نقش موثری بر رسمیت بخشی به جایگاه آنها در سطح کشور داشته باشند.

وی با انتقاد از بی‌توجهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر تقویت تعاونی‌ها تصریح کرد: هم اکنون 36 هزار فارغ‌التحصیل مقطع دکترا در کشور وجود دارند که می‌توانند با ایجاد تعاونی در مسیر توسعه گام برداشته و نقشه زیست‌بوم ایجاد کنند ضمن اینکه راه‌اندازی تعاونی‌ها نقش موثری در بهبود کسب و کار در کشور دارد.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی به ایده خلاق آشنا به فناوری نوین در کشور نیاز داریم که از طریق ایجاد تعاونی‌ها امکان‌پذیر است، اظهار کرد: یکی از راه‌های رفع مشکلات تعاونی‌های زنان این است که اتحادیه تعاونی زنان را در کشور ایجاد کنند که این امر از طریق رایزنی با وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت امکان‌پذیر است ضمن اینکه فراکسیون زنان این آمادگی را دارد که در این مسیر از آنها حمایت کند.

آمادگی فراکسیون زنان برای رفع موانع موجود در مسیر رسمیت‌بخشی به تعاونی‌های زنان

سیده فاطمه ذوالقدر با یادآوری اینکه ایجاد تعاونی‌ها در قانون برنامه ششم توسعه مورد تأکید قرار گرفت تا برای اولین بار در کنار بخش خصوصی به دولت کمک کند، گفت: یکی از اقداماتی که در سال اول فعالیت فراکسیون زنان مجلس دهم انجام شد برگزاری نشستی با مسئولان صندوق کارآفرینی جهت مذاکره برای بهره‌مندی زنان کارآفرین از تسهیلات وام بود که با اولویت زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست صورت گیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکلات مطرح شده در خصوص تعاونی‌ها برای تمام بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد کما اینکه با مشکلات مشابهی در خصوص دریافت حقوق معوقه و بهره‌مندی از تسهیلات وام مواجه هستند به همین دلیل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست می‌کنیم تا با از طریق رایزنی با سازمان برنامه و بودجه شرایطی فراهم شود که حقوق کارگران این بخش پرداخت شده و از این تعاونی‌ها حمایت شود تا بتوانند روی پای خود بایستند.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: فراکسیون زنان این آمادگی را دارد تا از طریق رایزنی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت رسمیت بخشی به تعاونی‌های زنان به آنها کمک کند.

تعاونی‌ها رکن مهم اقتصادی هستند

پروانه مافی با اشاره به اینکه فعالیت‌های اقتصادی در قانون اساسی در 3 شکل خصوصی، دولتی و تعاونی تعریف شده است، گفت: تعاونی‌ها رکن مهم اقتصادی هستند کما اینکه در احکام دائمی و قانون اساسی نیز به این مهم تأکید شده است اما متأسفانه مسئولان مربوطه به این مهم توجه نکرده تا جایی که قدرت بخش خصوصی بیشتر از آنها بوده به گونه‌ای که تعاونی‌ها را در حاشیه قرار داده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه پیشنهاد جلودارزاده مبنی بر راه‌اندازی اتحادیه تعاونی زنان باید به طور جدی پیگیری و عملیاتی شود، تصریح کرد: ایجاد اتحادیه باعث می‌شود که این تعاونی‌ها به حوزه کار وصل شوند ضمن اینکه به آنها قدرت می‌دهد که بتوانند در عرصه‌های بین‌المللی نیز نقش‌آفرینی کنند بنابراین باید این مهم را پیگیری کنیم تا بتوان از این طریق تعاونی‌ها را به بازوی قدرتمند اقتصادی تبدیل کرد.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با یادآوری نتیجه بازدیدی که از فعالیت اتحادیه زنان کارآفرین در فنلاند داشته است، تأکید کرد: این اتحادیه اقدامات مهم و قدرت سیاسی درخوری داشته‌اند بنابراین می‌توان از آن به عنوان یک الگوی مهم در راستای تحقق این هدف بهره‌مند شد تا تعاونی های زنان کشور بتوانند در آینده صاحب اثر بوده و نتیجه عملکرد آنها به سایر توده‌های زنان در کشور نیز منتقل شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها