سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۶ - ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - 09 October 2016
داریوش قنبری / فعال اصلاح طلب
فراکسیون امید باید ائتلاف امید را تقویت کند و این موضوع تنها از طریق یارکشی و عضوگیری از نیروهای مستقل و میانه‌رو تحقق پیدا می‌کند.
اصولگرایان بخشی از لیست و فراکسیون امید را تشکیل می‌دهند و دیدیم که آن‌ها به کدام‌یک از آقایان (لاریجانی و عارف) رأی دادند که به عقیده من این مسئله منسجم عمل نکردن فراکسیون امید را نشان می‌دهد با توجه به اینکه آن‌ها جزئی از ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت بودند.
برخی از اعضای فراکسیون امید به عهد خودشان در ائتلاف عمل نکردند، بااین‌حال، این‌گونه رفتارها و رویکردها نباید نگرانی باعث شود.
اختلاف و انشقاق میان اعضای فراکسیون امید یکی از نگرانی‌های مطرح در ائتلاف است؛ بنابراین نباید اجازه دهیم چنین نگرانی‌هایی به وجود بیایند.
شعار آرامش، امید و رونق اقتصادی شعار اصلی لیست و فراکسیون امید بوده است و قطعاً تمام اعضای فراکسیون تلاش خودشان را برای اجرایی کردن چنین شعاری به‌کارگیرند.
ائتلاف امید، یارکشی و عضوگیری از نیروهای معتدل سیاسی منجر می‌شود تا فراکسیون امید در مجلس دهم در اکثریت قرار بگیرد.
اعضای فراکسیون امید در حمایت از برنامه‌های دولت اجماع خواهند داشت، اصلاح‌طلبان، معتدلان و مستقلان برای حمایت از دولت روحانی منسجم‌تر از اصولگرایان عمل خواهند کرد. همان‌طوری که مشکل یا اختلاف‌نظری میان آن‌ها درباره برجام و سیاست‌خارجی دولت روحانی وجود ندارد.
بخشی از فراکسیون امید با اصولگرایان به ائتلاف رسیدند و به آقای لاریجانی رأی دادند که این موضوع به عقیده من نشان از اختلاف نیست بلکه معنای رقابت درونی را می‌رساند؛ اما در دیگر مسائل مانند سیاست خارجی و مباحث اقتصادی، معتدلان به سمت‌وسوی اصلاح‌طلبان خواهند شتافت.
جریان رقیب و منتقد اصلاح‌طلبان چنین بیاناتی را در دوره مجلس پنجم بیان می‌کردند که اصلاح‌طلبان در اکثریت قرار ندارند و اقلیت بی‌تأثیری هستند، اما کارنامه و عملکرد نشان از این دارد که اصلاح‌طلبان در مجلس پنجم در اقلیت قدرتمندی قرار داشتند. مطمئناً اگر در این دور نیز در اکثریت قرار نداشته باشیم در اقلیتی قدرتمند و تأثیرگذاری قرار خواهیم داشت.
منتقدان و افرادی که به فراکسیون امید حمله می‌کنند بدانند که ما توانستیم از مستقلان، نیروهای معتدل و اصولگرایان میانه‌رو یارکشی و عضوگیری کنیم همان کاری که آن‌ها نتوانستند انجام دهند را ما انجام دادیم.
از سه هزار اصلاح‌طلب تنها صلاحیت ۳۰ نفر مورد تأیید قرار گرفت، همان‌طور که گفتم فراکسیون امید با جذب نیروهای معتدل و مستقل می‌تواند در اکثریت قرار بگیرد ضمن اینکه نمایندگان باید مسیر خودشان را از ابتدا مشخص و معلوم کنند که می‌خواهند در کدام فراکسیون‌ها قرار داشته باشند، اما معمولاً برخی از نمایندگان در فراکسیون‌ها حضور دارند چراکه مجلس ایران حزبی نیست.
فراکسیون امید ائتلافی است یعنی اعضای آن را اصلاح‌طلبان، مستقلان و اصولگرایان میانه‌رو تشکیل می‌دهند؛ بنابراین درِ فراکسیون امید بر روی نمایندگان برای حضور در آن باز است.
من نسبت به تغییر هیئت‌رئیسه توسط اعضای فراکسیون امید خوش‌بین هستم، اما باید قبول کرد که مسائل مجلس پر پیچ‌وخم است.
آقای عارف از فراکسیون امید اکثریت آرا را برای ریاست مجلس دهم داشت، اما برخی آقایان بااینکه در لیست امید حضور داشتند به سمت‌وسوی دیگری رفتند. به عقیده من، همین آقایان حداقل‌هایی داشته‌اند که توانستند در لیست امید حضورداشته باشند.
امیدوارم آقایانی که در فراکسیون امید حضور دارند به‌وسیله افکار عمومی به همان راه قبلی خودشان یعنی مسیر امید بازگردند. در غیر این صورت افکار عمومی شناسنامه سیاسی این افراد را تخریب می‌کنند چراکه مورد قضاوت قرار می‌گیرند.
به این آقایان باید بگویم که این بار با خواهش و تمنا وارد لیست شدید و مردم به شماها رأی دادند، اما چهار سال دیگر را چه‌کار می‌کنید؟ برای انتخابات مجلس یازدهم چه می‌کنید؟ مردم و افکار عمومی شماها را شناسایی کردند. چراکه به رأی مردم پشت کردید.

شماره 13 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها