سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۲ - ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - 09 October 2016
احمد شیرزاد / فعال اصلاح‌طلب
قاعدتاً شخصی که در لباس خودش باشد می‌تواند محبوبیت داشته باشد، به‌عنوان‌مثال فوتبالیستی که در لباس فوتبال قرار دارد مردم برای وی کف می‌زنند و وی را تشویق می‌کنند ضمن اینکه او برای مردم محبوبیت بسیار زیادی دارد؛ اما اگر همان فوتبالیست لباس استاد دانشگاهی بر تن کند ممکن است محبوبیت گذشته را نداشته باشد.
محبوبیت افراد بر اساس لباس‌هایشان به وجود می‌آید. البته ممکن است افرادی استعدادهای متفاوتی داشته باشند به این معنا که همان فوتبالیست می‌تواند استاد دانشگاه یا سیاستمداری خوبی نیز باشد. به‌عنوان‌مثال همه آقای حسین راغفر را به اسم استاد دانشگاه و اقتصادان می‌شناسند، اما وی درگذشته دروازه‌بان تیم ملی ایران بوده است.
اما فردی نمی‌تواند با استفاده از محبوبیتش در فوتبال استاد دانشگاه یا سیاستمدار شود.
افرادی که قصد تغییر کسوت دارند باید در کسوت جدید، خودشان را به مردم اثبات کنند.
قالیباف و رضایی بعدازاینکه در مقام اجرایی قرار گرفتند لباس نظامی خودشان را درآوردند و در کسوت جدیدی قرار گرفتند. البته مسئله تغییر لباس طبیعی است و باید هم‌چنین اتفاقی رخ می‌داد.
مردم عملکرد و سوابق اجرایی آقای قالیباف را قضاوت می‌کنند و کاری به اقدامات وی در طول مدتی که نظامی بوده است، ندارند؛ اما اگر مردم بخواهند به آقای قالیباف نگاه ریاست جمهوری داشته باشند قطعاً عملکرد چندین ساله او را مورد قضاوت قرار می‌دهند یعنی هم به لباس نظامی وی و هم به لباس جدیدی که قرارگرفته است نگاه می‌کنند.
طبق قانون اساسی فرد نظامی نمی‌تواند به‌طور هم‌زمان هم نظامی باشد و هم کار اجرایی در حوزه سیاسی را به عهده بگیرد به این معنا که ابتدا باید از سمت نظامی خود استعفا دهد و بعد وارد سیاست شود. پس قبل از انتخابات فرد نظامی باید استعفا دهد و به شکل سیاستمدار وارد رقابت‌های سیاسی شود.
بعد از استعفا، افراد نظامی باید وزن‌کشی سیاسی شوند تجربه نشان داده که اگر فردی نظامی بخواهد وارد سیاست شود محال است یک‌شبه به محبوبیت لازم و کافی دست پیدا کند؛ بنابراین چنین مسئله‌ای زمان‌بر است تا نظامی‌ها بتوانند خودشان را در کسوت و لباس جدید به مردم ثابت کنند.
اگر آقای قاسم سلیمانی بتواند به چنین امری فائق بیایید ممکن است آرای کافی برای ریاست جمهوری را به دست آورد؛ اما تجربه نشان داده رأی گرفتن از مردم کار خیلی آسان و سهوی نیست که هر شخصی بتواند رأی اعتماد مردم را به خود جلب کند.
تا آنجایی که اطلاع دارم حضور سردار قاسم سلیمانی در انتخابات شایعه است و وی این خبر را تکذیب کرده‌اند، اما اردوگاه اصولگرایی دائماً قصد حمایت از وی برای کاندیداتوری در انتخابات سال آینده را دارد.

شماره 13 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها