سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - 09 February 2020
ملکشاهی‌راد گفت: دولت می‌بایست بودجه را واقع‌بینانه می‌بست به این معنی که اگر نمی‌تواند نفت بفروشد، فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت با قیمت ۵۰ دلار را در بودجه ذکر نمی‌کرد.

آیت ماندگار- مریم آیتی: چند هفته‌ای است که پرونده لایحه بودجه سال ۹۹ در کمیسیون تلفیق باز شده و نمایندگان بررسی‌های خود در این رابطه را شروع کردند.

از طرفی، فشار تحریم‌ها و عدم‌ فروش نفت، کار را به جایی رساند که دولت یکی از بودجه‌های سالیانه کشور که کمترین وابستگی به نفت را دارد به مجلس ارائه کند، اما علیرغم این برنامه‌ریزی‌ها باز هم احساس می‌شود که دولت در سال پیش‌رو با کسری بودجه روبرو شود.

در همین خصوص، محمدرضا ملکشاهی‌راد عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: به طور قطع در سال ۹۹ ما با کسری بودجه روبرو خواهیم شد و این کسری از سال ۹۸ هم بیشتر خواهد بود.

وی افزود: دلیل اصلی این کسری بودجه این است که منابع پیش‌بینی شده توسط دولت از امکان تحقق کمی برخوردار است و مثال واضح آن نفت است. فروش یک میلیون بشکه نفت در روز با قیمت ۵۰ دلار به‌نظر واقعی نمی‌رسد و همین رویکرد غیرواقع‌بینانه در ادامه، اداره کشور را سخت خواهد کرد.

نماینده خرم‌آباد در مجلس تصریح کرد: دولت در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ مالیات‌ها را افزایش داده است و زمانی که کار رونق نداشته باشد یعنی صادرات، واردات، خدمات و تولید به‌درستی پیش نرود و قطعاً توانمندی مردم، کسبه، تجار، کارمندان و... در پرداخت مالیات کم خواهد شد و در نتیجه دولت به هدفش نخواهد رسید.

ملکشاهی‌راد اظهار داشت: اصرار ما بر این بود که دولت واقع‌بینانه‌تر بودجه سال ۹۹ را می‌بست، یعنی اعداد و ارقام آورده در بودجه واقعی لحاظ می‌شد و در ادامه با مردم هم صادقانه موضوع را مطرح می‌کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا این نوع بستن بودجه توسط دولت به‌خاطر کم شدن فشار‌های اجتماعی است؟ گفت: فشار‌های اجتماعی سر جای خود هست، ولی دولت همیشه امیدوار به مذاکره در عرصه بین‌المللی و به خصوص با آمریکا و گشایش‌های پس از آن است و تصور می‌کند که می‌تواند مشکلات پیش آمده در برجام را رفع کند. به‌نظر من، این خوش‌بینی آن‌ها را دچار خطای محاسباتی کرده است.

عضو کمیسیون تلفیق در پایان خاطرنشان کرد: دولت می‌بایست بودجه را واقع‌بینانه می‌بست به این معنی که اگر نمی‌تواند نفت بفروشد، فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت با قیمت ۵۰ دلار را در بودجه ذکر نمی‌کرد و حال اگر در ماه‌های بعد گشایشی رخ داد اصلاح بودجه را به مجلس ارائه می‌کرد تا بدین ترتیب همه چیز واقعی به‌نظر می‌رسید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها