سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۱ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - 07 March 2020
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «آیت ماندگار» بررسی کردند
علی شاملو / روزنامه‌نگار
آیت ماندگار- وحدت ملی جزو کلماتی است که از ابتدای انقلاب بارها و بارها مردم آن را شنیده‌اند. در زمان رهبر فقید انقلاب (امام خمینی)، ایشان چه قبل از پیروزی انقلاب و چه بعد از پیروزی و عهده‌دار شدن رهبری انقلاب از واژه «همه با هم» استفاده می‌کردند و بعد از رحلت امام خمینی نیز مقام رهبری و یا فعالان سیاسی به وحدت کلمه تاکید فراوان داشتند، اما سوال اینجاست که این وحدت ملی چگونه می‌تواند ایجاد شود؟
از این‌رو «آیت ماندگار» به سراغ برخی نمایندگان مردم در خانه ملت رفته تا نظرات آن‌ها را درباره این پرسش جویا شود.

گذشت در حاکمان ما باید بیشتر باشد
غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نماینده رشت در پاسخ به این پرسش که با چه راهکارهایی می‌توان وحدت ملی بین تمام گروه‌های معتقد به نظام و قانون اساسی را ایجاد کرد که هم جلوی سوءاستفاده بیگانگان گرفته شود و هم معترضان بتوانند نمایندگانی برای تصمیم‌گیری در هرم قدرت داشته باشند؟ گفت: من دعا نمی‌کنم که اتفاق شهادت سردار سلیمانی دوباره تکرار شود تا یک سلیمانی دیگر را از دست بدهیم، اما متاسفانه خوب نتوانستیم از این موقعیت بهره‌برداری کنیم.
نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس افزود: من تنها راه وحدت ملی را دلجویی از مردم می‌دانم که امام همواره به آن تاکید و توصیه داشته بود، یعنی مردم در راس باشند. تاکنون قصورهای زیادی داشته‌ایم و در تصمیم‌گیری‌های خود سخت‌افزاری عمل کردیم و نرم‌افزاری و مردم را ندیدیم.
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این پرسش که حاکمیت در جهت وحدت ملی و باز کردن فضای سیاسی کشور چه گام‌هایی می‌تواند بردارد؟ گفت: گذشت و بردباری در حاکمان ما باید بیشتر باشد. حاکم پدر جامعه و مردم، فرزندان حاکم هستند و گذشت در حاکمان ما باید بیشتر باشد.

جامعه را به‌سوی آرامش بازگردانیم
در همین خصوص، جواد کاظم‌نسب‌الباجی نماینده اهواز گفت: یکی از مهمترین راه‌ها برای وحدت و همدلی، ایجاد آرامش و نگرش مثبت نسبت به آینده کشور در همه طیف‌ها است، همان‌طور که در مراسم تشییع جنازه سردار سلیمانی دیدیم که از همه طیف‌ها اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا آمدند و همه ملت ایران عزادار شد. پس نتیجه می‌گیریم که در این قضیه، همدلی اتفاق افتاده و همدلی عامل اساسی آرامش در جامعه است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: انتظار داریم که مسئولان سیاسی، قضایی و افرادی که در نیروهای مسلح حضور دارند با یک همدلی واقعی در کنار هم باشند تا همان‌طور که دولت، نیروی‌های نظامی را تایید می‌کند، آن‌ها نیز پشتیبان دولت باشند و در نهایت، همه جناح‌ها در کنار هم باشند و یک امیدواری به جامعه داده شود. جامعه در حال حاضر، جامعه‌ای خسته و عصبانی است، لذا باید این جامعه را به‌نحوی به‌سوی آرامش بازگردانیم.

حوادث آبان‌ماه آتش زیر خاکستر بود
سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده ورامین معتقد است اگرچه شهادت حاج قاسم سلیمانی باعث وحدت بین مردم شد و همه مردم از این سردار ملی قدردانی کردند و انصافاً حقش بود که از او قدردانی شود، چون جان خود را برای امنیت ملت و حفظ تمامیت ارضی کشور و حفظ نظام جمهوری اسلامی هدیه کرد آن هم در مقابل یک قدرت استکباری و جنایتکاری مانند آمریکا، اما مشکلات مردم نباید نادیده گرفته شود، حوادث آبان‌ماه آتش زیر خاکستر بود. اکنون وضعیت در حوزه اشتغال، بحرانی است. جوانان بسیار زیادی در کشور داریم که دارای مدارک تحصیلی بالا هستند، ولی متاسفانه بیکارند و از طرفی، موج گرانی‌ها هم، غیرقابل تحمل است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: وقتی منِ نماینده مجلس در خانواده‌ام از چهار فرزندم دو نفرشان بیکار است، دیگر وای به‌حال مردم عادی. در این شرایط ایجاد وحدت برای مردمی که دست‌شان به‌جایی نمی‌رسد و درآمدی ندارند، بسیار سخت است. 
این نماینده اصولگرای مجلس یادآور شد: وحدت تنها در حرف نیست و امروز کشور در بخش‌های مدیریتی با مشکلات زیادی روبروست که اگر همه با همدلی پای کار نیایند باید منتظر بروز اتفاقات جدیدی در آینده باشیم.

سرمایه امام برای ملت، اعتماد ملی به نظام بود و ما این سرمایه را تبدیل به صفر کردیم
سهیلا جلودارزاده، نماینده تهران گفت: واژه‌ای را خداوند به مردم آموزش داده و مردم هم از طریق علم و دانش توانستند به این حقیقت برسند و آن واژه، حق است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه تاکید کرد: بعد از شهادت امام حسین (ع) از امام سجاد (ع) آموزه‌هایی بعد از قرآن به‌عنوان اسناد مکتوب به ما رسیده که رساله حقوق امام سجاد (ع) است که حق هر کسی را مشخص می‌کند. حق خداوند به انسان و حق انسان به خداوند و حق حکومت به مردم و بلعکس و در مکتوباتی که از ائمه معصومین و قبل از امام سجاد (ع) از جمله در نهج البلاغه داریم که خود یک کتاب قانون است و کتابی است که حق را مطرح می‌کند.
عضو فراکسیون امید مجلس افزود: اگر بر اساس همین حقوق که در قانون اساسی است حرکت کنیم، خیلی از مشکلات ما حل و خیلی از مسائل از جامعه ما جمع می‌شود. متاسفانه یک آفت حکومت‌خواهی در کشور ما گسترده شده که این آفت مانع از احقاق حق توسط بقیه می‌‌شود.
عضو فراکسیون زنان مجلس اظهار داشت: امروزه بسیاری از مخالفت‌هایی که بر علیه کشور در سطح بین‌المللی می‌شود ناشی از نارضایتی کسانی است که از مملکت رفته‌اند، کسانی بودند که تا چند سال پیش در کشور بوده‌اند، اما از قطار انقلاب پیاده شدند و این خیلی دردناک است.
جلودارزاده گفت: با زور نمی‌توان ملتی را مطیع کرد و نمی‌توان در آن جهش و جنبش به‌وجود آورد. در دنیای امروز ملت‌ها باید آگاهانه جهش و جنبش داشته باشند. سرمایه امام برای ملت، اعتماد ملی به نظام بود و ما این سرمایه را متاسفانه تبدیل به صفر کردیم و اطلاع‌رسانی به گونه‌ای نیست که بتوان حقیقت را فهمید.

به مردم دروغ نگوییم
شهاب‌الدین بی‌مقدار نماینده تبریز گفت: برای اینکه وحدت ملی شکل بگیرد ابتدا باید بحران را پذیرفت و اشتباهات را قبول و معذرت‌خواهی کرد. در وهله اول باید از خانواده کسانی که در اعتراضات آبان‌ماه بی‌گناه دستگیر و یا کشته شدند، دلجویی کرد.
وی افزود: همه ما که به‌عنوان مسئول در کشور شناخته می‌شویم باید تمرین کنیم که هیچ‌وقت به مردم دروغ نگوییم و با مردم روراست باشیم و از سر صداقت با آن‌ها سخن گفته و طوری برخورد کنیم که مردم هم به حاکمان اعتماد کرده و با صداقت سخن بگویند و کسی که از ته دل سخن می‌گوید و با صداقت حرف می‌زند را مجرم امنیتی تلقی نکنیم و نگوییم تشویش اذهان عمومی کرده است.
عضو فراکسیون امید اظهار داشت: باید رسانه‌ها اجازه داشته باشند مسئولان را نقد کنند و این موضوع را هم امام خمینی (ره) در زمان حیاتشان فرمودند و هم مقام رهبری می‌فرمایند که از رهبر هم می‌توان انتقاد کرد.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس خاطرنشان کرد: فرض کنیم کسی احساساتی می‌شود و حرفی می‌زند از این‌رو نباید فوراً به او انگ امنیتی چسباند. حاکمیت برای خالی شدن بغض مردم، ناراحتی‌ها و نگرانی‌هایشان باید یک مکان‌هایی را تعیین کند که معترضان بدون خشونت به آن مکان‌ها بیایند و حرف خود را بزنند مثل هاید پارک لندن. ما این مطلب را به وزیر کشور تذکر داده‌ایم و قانون اساسی هم، چنین امکانی را فراهم کرده است، اما اجرایی نمی‌شود. الان بسیاری به خاطر سوءعملکرد دستگاه‌های اجرایی اعتراض دارند، مثل معلمان یا کارگران، این اعتراض را نباید اسم امنیتی بر آن گذاشت، زیرا اگر نگذاریم اعتراض کنند، کم‌کم بزرگ می‌شوند و کار سخت‌تر خواهد شد.
بی‌مقدار در پایان گفت: گاهی وقتی صدای اعتراض را می‌شنویم که خیلی دیر شده است. باید با رافت و مهربانی با همه معترضان برخورد شود و باید سعی شود مردم را به جان هم نیندازیم تا آن‌ها در مقابل همدیگر قرار نگیرند. پس نتیجه می‌گیریم، زمانی وحدت شکل می‌گیرد که در کنار صدای موافق، صدا و صداهای مخالف هم شنیده شوند. اگر این حق قانونی داده شود، هم اعتراضات منطقی و قانونی خواهد شد و هم وحدت ملی در واقعیت به منصه ظهور خواهد رسید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها