سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - 15 March 2020
عده‌ای بر این باورند حالا که مردم خودقرنطینگی را برای جلوگیری از شیوع این ویروس انتخاب کردند و نمی‌توانند به مانند عید سال‌های گذشته به دید و بازدید و سفر بروند، دولت باید پس از خلاص شدن از شر این ویروس، تعطیلاتی را در تقویم سال ۹۹ برای بهبود روحیه و روان مردم و مخصوصاً کاسبانی که به لحاظ اقتصادی ضرر‌های زیادی کردند، قرار دهد
آیت ماندگار- محمد آیتی: در کنار تمامی مشکلات اقتصادی که در این سال‌ها، سفره‌های مردم را کوچک‌تر از همیشه کرده است، دو سالی است که در آستانه عید نوروز شاهد نزول بلا‌هایی بر کشور بوده و هستیم که بیش از پیش موجب نگرانی و اضطراب مردم شده است.

اسفند ماه سال ۹۷ و با وقوع بارش های سیل آسای انجام گرفته، شاهد سیل در استان‌های مازندران و گلستان بودیم که در ادامه و در نوروز ۹۸ این بحران به چندین استان دیگر مانند لرستان و خوزستان هم رسید و به زندگی بسیاری از مردم آن مناطق، آسیب‌های جدی وارد کرد و در نتیجه، سفر‌های نوروزی مردم را محدودتر از همیشه کرد.

حال در اسفند ۹۸ قرار داریم و این بار شیوع ویروس کرونا تمام کشور را دربرگرفته است و هر روز شاهد روند رو به رشد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این بیماری هستیم. از این‌رو اکثر مردم ایران با توصیه وزارت بهداشت، خودقرنطینگی در منازل را برگزیدند و این رویکرد، نه تنها اقتصاد کشور را مختل کرده است که مطمئناً به سبب این بحران، عید نوروز پیش‌رو دیگر شیرینی و حلاوت گذشته را برای خانواده‌ها نخواهد داشت.

عده‌ای بر این باورند حالا که مردم خودقرنطینگی را برای جلوگیری از شیوع این ویروس انتخاب کردند و نمی‌توانند به مانند عید سال‌های گذشته به دید و بازدید و سفر بروند، دولت باید پس از خلاص شدن از شر این ویروس، تعطیلاتی را در تقویم سال ۹۹ برای بهبود روحیه و روان مردم و مخصوصاً کاسبانی که به لحاظ اقتصادی ضرر‌های زیادی کردند، قرار دهد.

هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس در گفتگو با دیدارنیوز نیاز مردم به تعطیلاتی مفرح برای رهایی از اضطراب اتفاقات اخیر را تایید کرد و گفت: لطمه‌ای که بازاریان از نظر اقتصادی و مردم از نظر روحی خورده‌اند قابل انکار نیست، اما از طرفی کشور ما در بسیاری از مواقع سال گذشته، تعطیل بوده و این تعطیلات برای اقتصاد مملکت مضر است. از این‌رو و علیرغم همه مشکلات که همگان بر آن واقف هستیم من هم معتقد بر این هستم که دولت باید در یک زمان خاص که ان‌شاالله ویروس کرونا ریشه‌کن شد، تعطیلاتی را در تقویم برای آرامش روح و روان مردم و درآمدزایی بنگاه‌های اقتصادی که آسیب‌های زیادی دیدند، لحاظ کند.

او با اشاره به وضعیت کارگران افزود: آن‌ها باید کار کنند تا حقوق بگیرند. اگر کار‌ها تعطیل شوند، آخر ماه چیزی دستشان را نمی‌گیرد. وضعیت آن‌ها بسیار دشوار است و در تنگنای اقتصادی قرار دارند. آسیب دیدن هتل‌ها، رستوران‌ها، آژانس‌های مسافرتی و... مثل روز روشن است، ولی چاره‌ای نیست و باید برای جلوگیری از شیوع این ویروس، رعایت اصول پیشگیری را داشته باشیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: ما باید در این شرایط بحرانی، مردم عادی را در نظر بگیریم. در بسیاری از کشور‌ها اگر قرنطینه صورت می‌گیرد، دولت حقوق مردم را می‌پردازد. مردم ما شرایط اقتصادی بسیار دشواری دارند و دولت موظف است که در این اوضاع و احوال به کمک اقتصاد خانواده‌ها بشتابد.

خادمی با تاکید بر شدت بحران بیماری کرونا خاطرنشان کرد: در برخی کشور‌های پیشرفته برای در خانه ماندن و پرستاری از اعضای خانواده، حقوق در نظر گرفته شده است. همین موضوع سبب ایجاد انگیزه‌ای برای مردم می‌شود که در خانه بمانند و این یعنی اداره صحیح و درست یک مملکت. در کشور ما، ضعف مدیریتی نه تنها موفق به مهار این ویروس نشد، بلکه سبب گسترش و شیوع آن در کل کشور هم شد. همه دیدیم که در مدت زمان کوتاهی کشور با کمبود ماسک و لوازم بهداشتی مواجه شد و چنین مدیریتی کمتر جایی دیده می‌شود. حتی عشایر هم سیستم تعریف‌شده‌ای برای مقابله با مشکلات‌شان دارند، ولی آقایان اصلاً مدیریت بحران را بلد نیستند. من به شدت نگران کادر درمانی کشور هستم، زیرا فشار زیادی بر آن‌ها تحمیل شده است و امیدوارم پس از عبور از این بحران آن‌طور که شایسته است از این عزیزان قدردانی شود.

این نماینده استان خوزستان در پایان گفت: با توجه به ضربه اقتصادی که به کسب‌وکار‌ها وارد شده است و مردم نیز از نظر روحی نیاز به استراحت دارند، قراردادن زمانی برای جایگزینی تعطیلات عید نوروز برای دولت کار دشواری نخواهد بود. اینکه مردم پس از این بحران نیازمند استراحت و تفریح هستند واقعیتی انکارناپذیر است و امید است این مطالبه به‌حق توسط دولتمردان در دستور کار قرار بگیرد.

منبع: دیدارنیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها