سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۱۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - 15 March 2020
قاسم ساعدی:
قاسم ساعدی نماینده مجلس دهم می‌گوید در شهرستانی مانند دشت‌آزادگان با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، کادر درمانی فقط دو تب‌سنج دارند و از سوی دیگر مسئول هلال احمر می‌گوید هیچ امکاناتی نداریم بنابراین نمی‌توانیم کمک کنیم.
آیت ماندگار- محمد آیتی: پس از گذشت سه هفته از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور آمار و ارقام‌ها نشان می‌دهد که همچنان روند این منحنی صعودی است و هرچه جلوتر می‌رویم استان‌های بیشتری به نقطه قرمز می‌رسند.

یکی از استان‌هایی که آمارش باعث نگرانی مردم آن منطقه شده، خوزستان است. خبر‌ها حکایت از این دارد که مرگ و میر از بابت ویروس کرونا در این استان به نسبت مبتلایان بالاست و همچنان سفر‌ها به این استان ادامه دارد.

در برخی مناطق مردم به صورت خودجوش ورودی‌های شهرشان را بسته‌اند که این موضوع نشان از وضعیت وخیم شیوع ویروس کرونا و هراس مردم از این اتفاق دارد. برخی استان‌ها همچون بوشهر و خوزستان و سیستان بلوچستان تا هفته اول، استان‌های پاک بودند اما سفرهای مداوم و عدم قرنطینه مناطق درگیر، باعث انتقال این ویروس به سراسر کشور شد.

قاسم ساعدی، نماینده دشت‌آزادگان و هویزه با تاکید بر سرعت گرفتن گسترش ویروس کرونا در سراسر کشور و مخصوصاً استان خوزستان می‌گوید با توجه به اینکه استان خوزستان بنا بر مسائل اقتصادی، نسبت به سایر استان‌ها مهاجرپذیرتر است و تردد در آن زیاد است ما همگی نگران شیوع کرونا در این استان هستیم.

او گفته در چند روز شیوع این بیماری به‌خصوص در شهرستان اهواز جهش چشمگیری داشته است و درصد جان‌باختگان این بیماری در خوزستان نسبت به درصد مبتلایان کل کشور، درصد نسبتاً بالایی دارد. از طرفی، همچنان با وجود این مسائل، تردد از سایر استان‌ها، حتی کانون شیوع کرونا، به خوزستان ادامه دارد و تمام این مسائل سبب نارضایتی مردم شده است.

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به کمبود امکانات در این استان افزود: تنها متولی این بحران در استان خوزستان، دانشگاه علوم پزشکی اهواز است. متاسفانه تاکنون خوزستان کمکی از هلال احمر کشور دریافت نکرده است.

او می‌گوید: شخصاً با مسئول سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور صحبت کردم و ایشان نیز صراحتاً گفت این سازمان به‌دلیل کمبود امکانات، کمکی نمی‌تواند بکند. این یک فاجعه است که هلال احمر به‌عنوان خط مقدم امداد و نجات در کشور در چنین وضعیتی قرار دارد. رییس‌جمهور باید پاسخگو باشد که چرا نهادی که ستون مدیریت بحران در کشور است هنوز پس از چندین ماه رییس ندارد؟ جای تاسف دارد که ملت در چنین شرایطی از کمک‌های این نهاد محروم‌اند.

ساعدی در خصوص کمبود لوازم بهداشتی در خوزستان خاطرنشان کرد: در اغلب داروخانه‌های استان، اقلامی، چون ماسک و محلول‌های ضدعفونی‌کننده نایاب است. با توجه به اینکه فقر در خوزستان بیداد می‌کند و اکثریت مردم متعلق به دهک‌های پایین جامعه هستند، توانایی تهیه لوازم بهداشتی مورد نیاز با قیمت‌های گزاف را ندارند. به همین سبب وزارت بهداشت باید سهم مناسبی به خوزستان بدهد.

نماینده مجلس دهم می‌گوید: از دولت و استانداری خوزستان انتظار می‌رود بحران را تشدید نکنند و هرچه سریع‌تر خوزستان را قرنطینه کنند، چراکه این استان درصد بسیاری از جان‌باختگان را از آن خود کرده است و تنها با مدیریت و محدود کردن رفت‌وآمد‌ها به این استان می‌توان روند گسترش این ویروس را کاهش داد.

او تشریح کرد: حتی باید شهرستان‌های خوزستان هم قرنطینه شون، به‌خصوص شهرستان‌هایی مانند دشت‌آزادگان (سوسنگرد) که تردد در آن‌ها بسیار است. اهمال در این راستا سبب افزایش شمار قربانیان خواهد شد. باید جلوی ورود افرادی که از استان‌های مازندران، گیلان و قم به این استان می‌آیند، گرفته شود یا حداقل آن‌ها را در ورودی شهر آزمایش کرد، هرچند که امکان تست کردن افراد هم در همه شهرستان‌ها وجود ندارد و فقط در کلان‌شهری مثل اهواز آن هم با محوریت بیمارستان رازی می‌توان تا اندازه‌ای روی به این کار آورد. این بیمارستان توان پاسخگویی نیاز مردم خوزستان را ندارد چه برسد به مسافرین. دولت باید قرنطینه خوزستان را جدی بگیرد و از تبدیل‌شدن آن به یکی دیگر از کانون‌های ویروس کرونا جلوگیری کند و این خواسته تمام نمایندگان خوزستان است.

او کمبود لوازم بهداشتی و درمانی در خوزستان را امری جدی دانست و گفت: از دولت می‌خواهیم هرچه سریع‌تر لوازم ضروری مثل ماسک، دستکش و حتی تب‌سنج را در اختیار کادر درمانی این استان قرار دهند.

ساعدی گفته در شهرستانی مانند دشت‌آزادگان با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، کادر درمانی فقط دو تب‌سنج دارند. وزرات بهداشت باید با تقسیم عادلانه لوازم بهداشتی از گسترش این ویروس در استان‌هایی که به‌تازگی درگیر شده‌اند جلوگیری کند. نباید بگذاریم شرایط در سایر استان‌ها هم بحرانی شود.

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان اظهار داشت: خواسته ما از استاندار خوزستان لغو کردن اردو‌های راهیان نور و مسافرت‌های نوروزی به این استان است. استانداری باید همه نیرو‌های انتظامی استان را برای جلوگیری از ورود و خروج به این استان بسیج کند. در غیراین‌صورت باید تدابیری اندیشید تا با تست‌کردن مسافرین به آن‌ها اجازه ورود داده شود. تردد‌های نابجا ترس و وحشت را در خوزستانی‌ها بیشتر کرده است.

ساعدی گفته مطالبه کنونی مجمع نمایندگان استان خوزستان از استانداری این است که در صورت دارا بودن اختیارات لازم هرچه سریع‌تر این استان را قرنطینه اعلام کنند، در غیراین‌صورت در کنار مجمع نمایندگان این درخواست را به گوش ریاست‌جمهوری برسانند، زیرا نباید بگذاریم خوزستان، گیلان دوم شود.

منبع: رویداد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها