سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۲۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۲ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - 22 March 2020
وزیر امور اقتصادی و دارایی از ایجاد محاکم اقتصادی و تجاری ویژه با همکاری دادستانی کل کشور به منظور روانی و تسهیل فضای کسب و کار خبر داد.
آیت ماندگار- به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا) و به نقل از روابط عمومی بانک رفاه کارگران، دکتر فرهاد دژپسند بعد از ظهر امروز در حاشیه بازدید از گمرک فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) طی گفت و گو با خبرنگاران، ضمن اعلام این خبر، با اشاره به اهداف خود از این بازدید اظهار داشت: همکاران گمرکی ما سربازان گمنام جبهه اقتصادی هستند که در این مدت،  با نوعی فشردگی کار، بویژه بعد از ضرورت یافتن مساله مقابله با کرونا در کشور مواجه هستند زیرا ضمن جلوگیری از صدور کالاهای پزشکی مورد نیاز، باید با سرعت ویژه نسبت به ترخیص اقلام و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مقابله با کرونا اقدام کنند.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه، به همین دلیل، همکاران ما در گمرک جمهوری اسلامی بطور شبانه روزی به فعالیت خود ادامه میدهند، اظهار داشت: امروز شاهد وضعیت انبارهای گمرک بودید که در فاصله کوتاه، پر و تخلیه می شوند. گفتنی است در این فرصت کوتاه حتی ماشین آلات تولید تجهیزات و ابزار های پزشکی مورد نیاز برای مقابله با کرونا نیز وارد کشور شده است  که به زودی تخلیه خواهند شد.
دژپسند با اشاره به تعیین شعار "جهش تولید" از سوی مقام معظم رهبری برای سال جدید، اظهار داشت: یکی از مجاری کمک کننده به تحقق این شعار، "جهش صادراتی" است و لازمه آن هم این است که تولید کننده داخلی بتواند نیازمندی های خود را از خارج از کشور با سهولت تامین کند و نیز اینکه، صادر کننده بتواند محصول تولید شده را بی دردسر و براحتی به مقاصد مورد نظر صادر کند.
وزیر اقتصاد یادآورشد: امروز در جریان بازدید و ارتباط زنده تصویری با گمرکات مختلف کشور شاهد بودید که در برخی از مرز های ما تعداد زیادی کامیون کالاهای صادراتی وجود داشتند؛ این صادرات، همان چیزی است که تولید ما را با جهش مواجه می کند.
وی یکی از برنامه های وزارت اقتصاد برای تحقق شعار "جهش تولید" را تامین مالی تولید کنندگان عنوان کرد و گفت: تقریبا ۷۰ درصد سهم تامین مالی فعالیت های تولیدی کشور به عهده بانک های دولتی و بانک های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی است که مدیریت آنها با وزارت اقتصاد است.
وزیر اقتصاد از اتخاذ دو سیاست توسط این وزارتخانه که در اوایل هفته آتی جهت اجرا ابلاغ می شوند خبر داد و گفت:  یکی از این سیاست ها؛ اولویت بخشی بی درنگ به طرح های سرمایه گذاری با پیشرفت بالا برای تسریع در به بهره برداری رساندن آنها است.
دژپسند با بیان اینکه متاسفانه با وجود ظرفیت بالای تولید در کشور،  نرخ بهره برداری از آن پایین است و این مناسب نیست، گفت: سیاستگذاری برای افزایش بهره برداری از ظرفیت های تولیدی موجود، یکی دیگر از برنامه های وزارت اقتصاد است.
وزیر اقتصاد ادامه داد: یکی از نیازمندی هایی که می تواند این نرخ را بالا ببرد، تامین مالی است و به همین خاطر یکی از موارد  دیگری که به بانک ها ابلاغ خواهیم کرد، اولویت دادن به تامین سرمایه در  گردشِ واحد های تولیدیِ "دایر" است.
وزیر اقتصاد افزود: البته ما تنها به این اکتفا نمی کنیم و به همین خاطر، یکی از بحث های جدی در تامین مالی که در دو سال اخیر مورد توجه قرار گرفته، بازار سرمایه است.
وی با بیان اینکه، بازار سرمایه در ایران می تواند نقش محوری برای ایجاد تحول اساسی در اقتصاد کشور ایفا کند، گفت: نقدینگی سرگردان را باید هدایت کنیم و دارنده نقدینگی باید احساس اطمینان کند و پول را بجایی ببرد که هم بازدهی خوبی داشته باشد و هم ارزش آن حفظ شود.
وزیر اقتصاد تصریح کرد: بهترین جا برای این پول، بازار سرمایه است.
دژپسند با بیان اینکه برای تامین مالی فقط نباید به نظام بانک متکی بود و باید از بازار سرمایه نیز حداکثر استفاده را ببریم، اظهار داشت: در این زمینه ما ابزار های مالی مدرن را در بازار سرمایه تعبیه و شورای عالی بورس آن را تصویب کرده است.
وزیر اقتصاد گفت: ما می توانیم از امسال سیاست ویژه ای را  برای تمام واحد های تولید کننده کالاهای صادراتی و محصولات مبتنی بر صنایع نفت و گاز و صنایع معدنی در دستور کار قرار داده و برای آنها در بازار سرمایه، خط ویژه ایجاد کنیم که بیایند و از طریق اوراق قابل تبدیل به سهام و پذیره نویسی و سایر روش ها تامین مالی کنند و ما هم حمایت می کنیم.
وی بحث دیگر را "هدایت اعتبار" عنوان کرد که بطور جدی در حال پیگیری است.
دژپسند یادآور شد، ما باید برای تامین سرمایه های مورد نیاز در داخل کشور، سرمایه گذاری خارجی را نیز جدی بگیریم که این هم یکی از رویکرد های ما است.
وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه فعال اقتصادی، سرمایه گذار، تولید کننده و فعال اقتصادی ما نباید برای صدور مجوز، پشت خط بماند، اعلام کرد: ما چند کار را داریم جدی پیگیری می کنیم که از اهم آن، ایجاد محاکم اقتصادی و تجاری ویژه است.
وی تصریح کرد: خوشبختانه در این راستا، تفاهم نامه ای با دادستانی کل کشور در آستانه امضا داریم که انشاالله بتوانیم این دادگاه ها را برای روانی کار، ایجاد کنیم.
دژپسند افزود: همچنین پیگیر راه اندازی پنجره واحد سرمایه گذاری هستیم و اینکه، پنجره واحد الکترونیکی نیز ایجاد کنیم .
وزیر اقتصاد گفت: درآمدهای مالیاتی ما در سال ۱۳۹۸ رشد قابل توجهی داشت و در ۱۴ سال اخیر، این اولین سالی است که درآمد های ما از این محل، بیشتر از مصوب مجلس، محقق شده است.
وی یادآور شد: البته این افزایش درآمد، بدون اینکه باعث آزار و اذیت فعال اقتصادی خوش حساب شود به دست آمد،  یعنی ضمن اینکه سعی کردیم به آنها فشار نیاید، با شناسایی فراریان مالیاتی و اخذ مالیات معوق و اعمال سیاست های تشویقی برای بخشش جرایم معوقات، موفق به کسب درآمد شدیم.
دژپسند افزود: بعلاوه ما به محض اینکه دیدیم بیماری کرونا، تاثیرات منفی بر فضای اقتصادی کشور بر جای گذاشته، سریعا در قالب  پیشنهادی  برخی از معافیت ها و تسهیلات را برای مودیان مالیاتی ایجاد کردیم.
وی تاکید کرد: بنابر این، اتفاقاً ما در وزارت اقتصاد میخواهیم از مالیات برای جهش تولید استفاده کنیم.
وی افزود: برای تحقق بودجه بدون نفت با محوریت مالیات هم تلاش کرده و می کنیم، یعنی مالیات را  به سمتی باید جهت بدهیم که از طریق انسداد راه های فرار مالیاتی و تعریف پایه های جدید و ساماندهی معافیت های مالیاتی کاری بکنیم که درآمد های مالیاتی را افزایش بدهیم.
وزیر اقتصاد گفت: خوشبختانه شاهد بودید، امسال سهم نفت در بودجه به زیر ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده که این بی نظیر است، زیرا بدون اینکه یک ریال از سیستم بانکی استقراض کرده باشیم، این مهم بدست آمده است.
وی با بیان اینکه البته از طریق اوراق مشارکت، اقداماتی انجام داده ایم؛ اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸ حدود ۸۲ هزار میلیارد تومان اوراق را یا فروخته ایم یا بابت تسویه بدهی پیمانکاران پرداخت کرده ایم.
وزیر اقتصاد گفت: بنا بر این ما از ابزار مالیات، هم برای تامین مالی بودجه بدون نفت و هم  برای رونق و جهش تولید استفاده کرده ایم.
وی در ادامه از برنامه های مفصلی در وزارت اقتصاد خبر داد که به زودی به مجموعه همکاران این وزارتخانه برای اجرا ابلاغ می شود و هدف این است که از فرصتی که توجه ویژه مقام معظم رهبری به اقتصاد کشور  در چند سال اخیر فراهم آورده است نهایت استفاده برده شود.
این گزارش همچنین حاکی است، وزیر اقتصاد امروز در جریان در ارتباطات تصویری زنده با مدیران  گمرکات بوشهر ، شهید رجایی بندر عباس، باشماق، آستارا و پرویز خان تأکید کرد: فعالیت گمرکات در این ایام از دو جهت؛ یکی تسهیل واردات کالا، تجهیزات و لوازم بهداشتی مورد نیاز برای مبارزه با بیماری کرونا و دیگری جلوگیری از صادرات وسایل مورد نیاز برای مقابله با این بیماری‌ حایز اهمیت است.
وی گفت: در سال جدید ممنوعیت واردات کالاهای گروه ۴ (کالا هایی که ظرفیت تولید آن در داخل کشور وجود دارد) از اهمیت ویژه ای برخوردار  است  تا تولید داخل با روند بهتری جهش داشته باشد.
وزیر اقتصاد افزود: یکی از اهرم های جهش تولید، جهش صادرات غیر نفتی است که در این راستا نیازمند تلاش بیشتر و از خودگذشتگی همکاران گمرک جمهوری اسلامی در تسهیل روند تجارت خارجی کشور هستیم.
دکتر دژپسند گفت: در سال ۱۳۹۸ بیش از ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم.
وی روان سازی صادرات غیر نفتی را جزو اولویت های کاری سال ۱۳۹۹ گمرکات کشور دانست.
وزیر اقتصاد در ادامه  از زحمات همکاران گمرکات در اقصی نقاط کشور که در شرایط شیوع بیماری کرونا لحظه ای در روند خدمت رسانی آنها  وقفه ای ایجاد نشد،  تقدیر کرد.
وی تاکید کرد: باید با استفاده از تمام ظرفیت ها، وظیفه تاریخی خود را در قبال ملت شریف و عزیز ایران اسلامی انجام دهیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها