سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۲۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۱ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - 26 March 2020
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «آیت ماندگار» بررسی کردند
گروه اقتصادی
آیت ماندگار- وقتی اردیبهشت سال 97 ترامپ تصمیم گرفت کشورش را از توافق برجام خارج و به تبع آن تحریم‌های اقتصادی را بر علیه ایران وضع کند، بسیاری در داخل گفتند که دیگر نباید به طرف‌های برجام اعتماد کرد، زیرا تنها زمان را از دست خواهیم داد و از این‌رو باید روند بومی‌سازی در همه صنایع را به کمک دانش متخصصان خود در پیش بگیریم.
یکی از صنایعی که بلافاصله نهضت داخلی‎سازی قطعات را در برنامه خود گنجاند، صنعت خودروسازی بود. به لطف همین تلاش‌ها، قطعه‌سازان ایرانی توانستند به موفقیت‌های قابل توجهی در بومی‌سازی قطعات پیشرفته برسند و حال باید دید مجلس یازدهم پس از شروع به‌کار خود در خرداد سال 99 چه سیاستی را در قبال خودروسازان در پیش خواهد گرفت؟
در همین رابطه به سراغ دو تن از نمایندگان مجلس دهم که در انتخابات مجلس یازدهم هم موفق به جلب اعتماد مردم شدند رفتیم تا نظرات آن‌ها را در این باره جویا شویم.  
در همین خصوص، سیدجواد حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع مجلس به «آیت ماندگار» گفت: تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده بر علیه ایران تاکنون دوسویه بوده است. از طرفی، این فشارهای اقتصادی ظالمانه که از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش به کشور وارد شد تا حدی زندگی مردم و امورات اقتصادی مملکت را مختل کرد، اما از سوی دیگر، برخوردهای بین‌المللی علیه ایران، ظرفیتی را در داخل به‌وجود آورد که گام در مسیر خودکفایی بیشتر بگذاریم و خیلی منتظر همکاری و تعامل دیگر کشورها نمانیم.
وی افزود: به‌هر تقدیر صنعت خودروسازی ما هم پس از اعمال تحریم‌ها با چالش‌های جدی روبرو شد، اما با اطلاعاتی که ما داریم از 1200 قطعه‌ای که در صنعت خودرو به‌کار گرفته می‌شود، 471 قطعه آن پیش از دوران تحریم، وارداتی بود. از این‌رو وزارت صمت تصمیم به برگزاری نمایشگاهی گرفت تا قطعه‌سازان بیایند و ببینند چقدر توان دارند که این 471 قطعه وارداتی را تولید کنند تا وابستگی در این حوزه به حداقل ممکن برسد.
این نماینده استان کرمانشاه اظهار داشت: خوشبختانه خروجی نمایشگاه وزارت صمت بسیار خوب و قابل ملاحظه بود، زیرا بسیاری از قطعه‌سازان پای کار آمدند و توانستند به نوبه خود در داخلی‎سازی این قطعات کمک موثری بکنند. از طرفی، وزرات دفاع هم بخشی از کار را به عهده گرفت و امروز برخی قطعات صنعت خودروی ما توسط وزارت دفاع بومی‌سازی شده است.
حسینی‌کیا یادآور شد: امروز نتیجه تلاش‌های وزارت صمت، خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت دفاع در تولید پژو 301 متبلور شده است و ان‌شاا... اگر این مسیر به‌درستی مدیریت شود در آینده شاهد اتفاقات بهتری هم خواهیم بود.
عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه عنوان کرد: البته من جزو افرادی هستم که اعتقاد به رقابت سالم دارم و فکر می‌کنم این رقابت سالم و سازنده باید در بخش خودرو هم باشد و نبایستی در آن انحصار به‌وجود آوریم، زیرا که انحصار باعث عدم‌پیشرفت اقتصاد خواهد شد.
حسینی‌کیا در پاسخ به اینکه مجلس به چه صورتی می‌تواند در وضع قوانین و یا حمایت‌های مالی یاری‌رسان خودروسازان باشد؟ گفت: مجلس دهم در حمایت از خودروسازان و قطعه‌سازان عملکرد خوبی از خود داشته است. چند ماه پیش با جلساتی که برگزار شد بانک مرکزی چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار دو خودروساز کشور قرار داد تا آن‌ها بتوانند بخشی از بدهی خود به قطعه‌سازان را تسویه کنند. علیرغم اینکه خودروسازان ما بخش خصوصی محسوب می‌شوند و باید به درآمدهای خود تکیه کنند و چشم به بودجه‌های دولتی نداشته باشند، اما به‌دلیل محاصره اقتصادی که در آن قرار گرفته‌ایم، معتقدم در زمان‌های خاصی می‌توان از خودروسازان حمایت کرد تا این صنعت همچنان سرپا بماند.
قاسم ساعدی نماینده دشت‌آزادگان و هویزه در همین رابطه به «آیت ماندگار» گفت: یکی از ماموریت‌های اصلی نمایندگان مجلس، حمایت از تولید داخل و رونق اقتصاد کشور است.
وی افزود: دولت و به‌طور مشخص بانک مرکزی می‌باید حمایت از صنعت‌گران را در دستور کار داشته باشد، زیرا حدود دو سال است که با تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه‌ای روبرو شدیم و اگر خودمان به‌فکر تولیدکنندگان این مرز و بوم نباشیم و تسهیلات موردنیاز را در اختیار آ‌ن‌ها قرار ندهیم، شرایط روز به روز سخت‌تر خواهد شد.
رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان تصریح کرد: من با حمایت مجلس از خودروسازان و تولیدکنندگان دیگر مشکلی ندارم، اما باید بدانیم که حمایت و تزریق نقدینگی هم حدی دارد و از طرفی، مردم هم خواهان کیفیت هستند، موضوعی که متاسفانه در برخی مواقع در قالب گله با ما مطرح می‌شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مجلس تاکنون و با توجه به شرایط حاکم بر کشور از خودروسازان حمایت کرده است و اتفاقاً در مجلس دهم فراکسیونی به‌نام فراکسیون قطعه‌سازان شکل گرفت تا مسائل مربوط به افراد فعال در این حوزه را پیگیری کند. اکنون مجلس دهم روزهای پایانی کار خود را سپری می‌کند، اما بنده به‌عنوان منتخب مردم در مجلس یازدهم باید بگویم منبعد حمایت از خودروسازان در بُعد قانون‌گذاری زمانی صورت خواهد گرفت که خودروسازان هم در کیفیت و هم در قیمت بتوانند رضایت مردم را جلب کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها