سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - 14 October 2016
مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
حدود چهل سال از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد و در این سال‌ها همان‌طور که شاهد تلاطم‌های سیاسی فراوان بوده‌ایم، از نظر اقتصادی هم دستخوش حوادث فراوان و فرازوفرودهای گوناگون شده‌ایم.

اقتصاد ایران چه پیش از انقلاب و چه بعد از آن، اقتصادی حداکثر دولتی و حداقل خصوصی بوده است. فساد خانواده سلطنتی و وابستگان هزار فامیل در پیش از انقلاب هرگز اجازه رشد و توسعه به اقتصاد سالم خصوصی را نداد و پس از انقلاب نیز تا سال‌ها اقتصاد ایران دستخوش نگاه یک اقتصاد سوسیالیستی انقلابی بود که گمان می‌کرد اگر انقلابی‌ها بخواهند کشور و انقلاب را پاسداری نمایند می‌بایستی تمام سرشاخه‌های اقتصاد را در کنترل خود داشته باشند و اجازه ندهند بخش خصوصی که در آن بیگانه‌ها و ضدانقلاب نفوذ دارند حاکم و مسلط به اقتصاد مملکت بشوند.

اقتصاد ایران در جمهوری اسلامی در سال‌های اول انقلاب با این نگرش و در سال‌های جنگ با نگرش اقتصاد دولتی برای ادامه جنگ و حفظ نظام و انقلاب همچنان ادامه یافت و اجازه فعالیت و رشد به اقتصاد خصوصی را نمی‌داد. تنها پس از جنگ و در دوره سازندگی مدت کوتاهی اقتصاد کشور به‌تدریج به سمت‌وسوی اقتصاد بخش خصوصی هدایت شد که آن‌هم چون زیرساخت‌های لازم و قوانین مصوبی نداشت نیمه‌تمام و ابتر باقی ماند.

شاید اگر بخواهیم اقتصاد سی‌وهفت‌ساله جمهوری اسلامی را بررسی عملی کنیم به این نتیجه برسیم که نقاط ضعف امروز اقتصاد، بسیاری ریشه در تفکر اقتصاد حکومتی و دولتی دارد. اگر امروز شاهد موارد متعدد رانت‌خواری، ارتشاء، اختلاس، پول‌شویی در کشورهای جهان سوم هستیم همه به دلیل تفکر اقتصاد دولتی و اقتصاد انحصاری است.

در اقتصاد انحصاری عده کمی برای حفظ منافع هنگفت خود حاضرند به اصل نظام و حکومت آسیب برسانند و بدنه عظیم جامعه را به فقر و بدبختی بکشانند و در نهایت گرچه اقتصاد دولتی و حکومتی می‌تواند با دیکتاتوری و سرنیزه پایه‌های حکومت را حفظ نماید اما هرگز نمی‌تواند در دل‌ها و قلب‌های مردم نفوذ کند و رفاه و رضایت عمومی را در جامعه پدید آورد.

شماره 15 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها