سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۲۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - 15 April 2020
داود محمدی:
چند سالی است که شعار مملکت که روز نخست فروردین توسط رهبر انقلاب مطرح می‌شود رنگ و بوی اقتصادی دارد و از این‌رو پس از «رونق تولید» نوبت به «جهش تولید» رسید.

آیت ماندگار- محمد آیتی: چند سالی است که شعار مملکت که روز نخست فروردین توسط رهبر انقلاب مطرح می‌شود رنگ و بوی اقتصادی دارد و از این‌رو پس از «رونق تولید» نوبت به «جهش تولید» رسید.

از یک طرف، انتقاد به بودجه سال 99 و تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و از سوی دیگر، شیوع ویروس کرونا که باعث تعطیلی و نیمه‌تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی شده است همه را به این فکر فرو برده که آیا جهش تولید در سال 99 عملیاتی است یا خیر؟

در همین رابطه، داود محمدی نماینده تهران در مجلس دهم در خصوص شعار ملی سال 99 گفت: اینکه سال گذشته را رهبر معظم انقلاب اسلامی سال «رونق تولید» نام‌گذاری کردند و امسال نیز سال «جهش تولید» نامیده شده است، نشان از اهمیت تولیدات داخلی است.

وی تصریح کرد: ما باید به حوزه تولیدات توجه بیشتری داشته باشیم. مسئله تولید در پیشرفت صنعت و اقتصاد از عوامل اصلی به شمار می‌رود. به همین سبب باید در این عرصه با آسیب‌شناسی، موانع را شناسایی و آن‌ها را کنار بزنیم. اقتصاد ما به شدت تحت فشار است و علیرغم شرایط فعلی جهانی، مستکبرین با پافشاری به مواضعشان، تحریم‌ها علیه ایران را لغو نکردند و همین رویکرد آن‌ها به ما ثابت می‌کند که هیچ کاره‌ای نداریم جز اینکه به توانایی و داشته‌های خود اتکا کنیم و روز به روز مسیر پیشرفت را در دستور کار قرار دهیم.

این عضو فراکسیون امید مجلس نسبت به بحران اقتصادی کنونی کشور هشدار داد و افزود: حقیقت امر این است که ما با بحران جدی اقتصادی مواجه هستیم. شیوع بیماری کرونا نیز بحران جدیدی به بحران‌های قبلی ما اضافه کرده است. با همه این مسائل چاره‌ای به غیر از فعالیت در راستای تولید نداریم و باید بیش از پیش تلاش کنیم. باید با رفع اشکالاتی که در این حوزه وجود دارد تولید را افزایش دهیم. صنعت‌گران و تولیدکنندگان باید به فکر نوآوری باشند و در این زمینه بکوشند. دانشگاهیان باید پژوهش‌های علمی در این زمینه را از سر گیرند و با شناسایی ایرادات و بن‌بست‌های این عرصه، راهکارهای مناسبی را ارائه دهند. باید دست به کار شویم و برای استقلال اقتصادی کشور بکوشیم.

محمدی ارتباط با اقتصاد جهانی را نفی نکرد و گفت: ارتباط با دنیای خارج می‌تواند مفید واقع شود، اما نباید فراموش کنیم که اساس کار برخی کشورهای خارجی، به‌خصوص آمریکا، مخالفت با ماست. هرچند این موضوع نباید باعث شود ما به کلی ارتباطمان با دنیای خارج را قطع کنیم. ما باید با همسایگان و سایر کشورهایی که مایلند با ما در ارتباط باشند تجارت و تبادل‌نظر کنیم، زیرا جمعیت کشورهای همسایه ایران کم نیست و صادرات در این بخش می‌تواند ارزآوری قابل ملاحظه‌ای برای ما داشته باشد. نباید فراموش کنیم که ما در حال حاضر بیش از هروقت دیگر باید به خود اتکا کنیم و با بهره‌بری از نخبگان ملی با این چالش‌ها روبه‌رو شویم.

او در پاسخ به اینکه آیا ساختارهای اقتصادی کنونی کشور ظرفیت توسعه تولید را دارند؟ عنوان کرد: واضح است که برای انجام هر کاری ابتدا باید زیرساخت‌های لازم آن در جامعه فراهم باشد. اگر ساختار موجود جوابگوی توسعه اقتصادی نیست باید آن را تغییر داد، بنابراین هم دولت و هم مجلس باید به این موضوع بپردازند که اگر بنابر جهش تولید است، ساختار اقتصادی کشور باید به سرعت مورد تجزیه و تحلیل واقع شود. آیا کار ویژه‌های این ساختار یکدیگر را پوشش می‌دهند و هماهنگ هستند؟ آیا این ساختار جوابگوی توسعه اقتصادی است؟ اگر کارویژه‌ها ناکارآمد هستند طبیعتاً باید مورد بررسی قرار گیرند تا اشکلات آن‌ها برطرف شود. این مسئولیت به عهده اندیشمندان و متفکرین کشور است.

محمدی ترمیم ساختار را قدم اول در توسعه صنعت و اقتصاد دانست و خاطرنشان کرد: عالمین اقتصادی باید در بررسی این ساختارها به دولت و مجلس کمک کنند. سپس در صورت لزوم، مجلس باید ضوابط لازم برای اعمال این تغییرات را تصویب کند. باید از اندیشمندان بخواهیم با مطالعه بسیار و تجزیه تحلیل، ساختار نوین و کارآمدی را برای ما تدوین کنند تا در چارچوب این ساختار صحیح قدم برداریم.

نماینده تهران در پایان گفت: دولت در طی این شش سال کم‌ و بیش زمان را برای اصلاح ساختار اقتصادی از دست داد. البته مشکلات متعددی دولت در این چند سال با آن‌ها مواجه شد که نمی‌توان آن‌ها را انکار کرد. تحریم فشار زیادی به اقتصاد کشور تحمیل کرد و دولت تمام تلاشش را برای برقراری ارتباط با دنیای غرب و موفقیت برجام انجام داد. متاسفانه آن‌ها به تعهدات خود پایبند نبودند و شرایط برای ما سخت‌تر شد. در عین حال دولت می‌توانست با تدبیر بهتر عمل کند. هیچ‌گاه نباید فقط یک مسیر را دنبال و یا پیگیری کرد. دولتمردان در زمانی که هم و غم خود را روی دستگاه دیپلماسی کشور گذاشتند باید برای اصلاح ساختارهای اقتصادی هم تصمیم می‌گرفتند. امید است در مدت کم باقی‌مانده، دولت فرصت‌های آتی را از دست ندهد تا ان‌شاالله خبرهای خوبی در حوزه اقتصاد برای مردم به ارمغان بیاورد.

منبع: روزنو
اخبار مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها