سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۲۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 23 April 2020
سیدابوالفضل موسوی‌بیوکی در گفت‌وگو با روزنو مطرح کرد؛
دو ماهی که به‌واسطه شیوع ویروس کرونا بازار در همه بخش‌ها با رکودی عظیم روبرو شده که یکی از این بخش‌ها، مسکن است.

آیت ماندگار- محمد آیتی: دو ماهی که به‌واسطه شیوع ویروس کرونا بازار در همه بخش‌ها با رکودی عظیم روبرو شده که یکی از این بخش‌ها، مسکن است.

از اوایل اسفند تا پایان فروردین تقریباً خرید، فروش و اجاره واحد خاصی به‌وقوع نپیوسته است و احتمال می‌رود این وضعیت تا چند ماه دیگر هم ادامه پیدا کند. از این‌رو بسیاری از مردم می‌خواهند بدانند بهترین تصمیم در دوران کرونا چیست و آیا در پساکرونا باید منتظر تورم در این حوزه باشیم یا خیر؟

سیدابوالفضل موسوی‌بیوکی، عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص آینده بازار مسکن با رکود اقتصادی کنونی کشور گفت: اکنون قضاوت درباره بازار مسکن زود است. ابتدا باید بازار به رکود اقتصادی واکنش نشان دهد تا پس از آن، این واکنش در قالب بازار مسکن نیز نمایان شود.

وی افزود: بازار مسکن آخرین بازاری است که تحت تاثیر تغییرات اقتصادی قرار می‌گیرد. تاثیرپذیرترین بازار، بازار ارز است، سپس سکه و بعد از آن هم، بورس تاثیر می‌پذیرد. تا آخر اردیبهشت‌ماه تاثیرات این رکود اقتصادی در بازار مسکن آشکار می‌شود. از این‌رو پایان اردیبهشت و نیمه‌های خرداد شروع فصل جابجایی را رقم می‌زنند و تکلیف بازار مسکن تا آن موقع مشخص خواهد شد. در حال حاضر نمی‌توان تحلیل دقیقی از وضعیت مسکن ارائه داد و صرفاً می‌توان احتمالات را بیان کرد.

نماینده یزد در پاسخ به اینکه اجرای طرح مسکن ملی می‌تواند بر قیمت مسکن در سال 99 تاثیر بگذارد؟ گفت: در سال 98 بنا بود 400 هزار واحد آماده و تحویل شود و در سال 99 باید 500 هزار واحد از مسکن‌های ملی تکمیل شده و تحویل داده شوند. این ارقام نمی‌توانند تاثیر چشم‍گیری در بازار مسکن ایجاد کنند. تاثیرات مثبت طرح مسکن ملی در سال 99 به‌بار نخواهد نشست و تعداد محدودی خانه تکمیل خواهد شد. به‌هرحال برای تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری در این حوزه باید تا آخر اردیبهشت‌ماه صبر کرد.

موسوی‌بیوکی تشریح کرد: اگر کسی شانس و تحلیلی بسیار قوی داشته باشد از الان می‌تواند نسبت به تغییرات بازار مسکن واکنش صحیحی نشان دهد در غیراین‌صورت تا آشکار شدن و نمود پیدا کردن تمام پارامترها نمی‌توان تحلیل علمی ارائه داد. به‌عنوان مثال تغییرات نرزخ ارز و بورس تاثیرات به‌سزایی در سمت و سوی بازار مسکن خواهد داشت. تا وقتی که این بازارها به ثبات نرسند، در خصوص مسکن نیز نمی‌توان با قطعیت سخن گفت.

عضو کمیسیون عمران در پایان گفت: شرایطی که در پی شیوع ویروس کرونا در کشور حاکم شده است فضا را احساسی کرده است. اگر مالکین به‌طور جمعی علیه افزایش نرخ اجاره تصمیم بگیرند با اقبال مواجه خواهند شد. تصمیماتی از این دست بدون دخالت دولت‌ها بسیار محتمل است. چالش اقتصادی کرونا را باید با همدلی و وحدت شکست دهیم. باید منتظر بود و واکنش مردم نسبت به این پدیده را دید. بخشش مردم نسبت به یکدیگر می‌تواند سال 99 را زیباتر کند.

منبع: روزنو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها