سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۲ - ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - 14 October 2016
آذر منصوری در گفت‎وگو با آیت ماندگار مطرح کرد:
آذر منصوری
علی فرهانی: آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و از فعلان سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آیت ماندگار در ارزیابی خود از وضع سیاسی پیش روی روحانی در یک سال باقی‌مانده می‌گوید:‌ هرقدر به زمان انتخابات ریاست جمهوری نزدیک بشویم، فضای رقابت میان جناح‌های سیاسی جدی‌تر می‌شود و درواقع خیلی از رفتارها تابعی از اتفاقی است که در سال ۹۶ قرار است شکل بگیرد و رقابتی میان دولت فعلی با رقیب یا رقبایش رخ خواهد داد.

رانت‌های متعدد در دولت احمدی‌نژاد
منصوری درباره عملکرد دولت طی سه سال گذشته معتقد است: این دولت توانست به‌رغم همه بدهی‌های باقیمانده، فساد سازمان‌یافته، رانت‌های متعددی که در دولت قبلی شکل‌گرفته بود و همه میراث مخربی که از دولت گذشته به‌جای مانده بود، درزمینهٔ سیاست خارجی موفق عمل کند. درزمینهٔ سیاست داخلی هم درزمینهٔ اقتصاد و گشایش‌های سیاسی علیرغم مقاومت‌های بسیار جدی که وجود داشت، توانست عملکرد قابل دفاعی از خودش به‌جای بگذارد؛ اما همچنان با تحقق مطالباتی که وعده آن داده‌شده فاصله وجود دارد.
این عضو حزب اتحاد ملت تأکید دارد که روحانی در این‌یک سال باقی‌مانده از عمر دولت اول تدبیر و امید فرصت دارد تا بتواند بخشی از مطالبات باقی‌مانده را جامع عمل بپوشاند و گشایش‌های مورد انتظار را در عرصه سیاست داخلی ایجاد کند.

ایجاد ناامیدی بین مردم
منصوری در تحلیل خود از فعالیت مخالفان روحانی در ماه‌های آینده می‌گوید: در این فرصت باقی‌مانده هم مخالفان و رقبای دولت تدبیر و امید از بیکار نخواهند نشست و هر آنچه از توان رسانه‌ای و امکانات دیگر در اختیاردارند، بهره خواهند گرفت تا امیدی را که در جامعه شکل‌گرفته به ناامیدی تبدیل کنند و به نحوی عمل کنند تا به هر ترتیب اقبال عمومی نسبت به دولت آقای روحانی کم شود. هرقدر به زمان انتخابات نزدیک‌تر شویم، رفتارهایی ازاین‌دست هم به اشکال مختلف بروز پیدا خواهد کرد و این بستگی به شخص آقای روحانی، مشاوران و وزرای دولت دارد که تا چه حد از آمادگی لازم برای این وضعیت برخوردارند.
دولت تدبیر امید تا پایان دور اول کاری خود یک سال دیگر فرصت دارد. این در حالی است که بعد از اجرای برجام، مشکلات اقتصادی کشور بیش‌ازپیش خودنمایی می‌کند. مخالفان روحانی نیز از این فرصت بهره گرفته‌اند و با تأکید بر مشکلات معیشتی مردم، فعالیت خود را برای تک دوره‌ای شدن دولت حسن روحانی بیشتر کرده‌اند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره طرح مسئله تک دوره‌ای شدن دولت روحانی تصریح می‌کند:‌ طرح این مسئله جدید نیست. از زمانی که دولت آقای روحانی روی کارآمد زمزمه‌های اینکه این دولت، تک دوره‌ای است، شنیده می‌شد. کسانی که این موضوع را مطرح می‌کنند یا تصور درستی از شرایط، توان اقتصادی و توان سیاسی دولت ندارند و به معنای عام با فضای داخلی کشور آشنا نیستند یا اینکه هدفشان این است که دولت سرکار نباشد. با توجه به شناختی که از رقبای دولت روحانی وجود دارد، آن‌ها تلاش خود را خواهند کرد و این رقابت هم تا حدودی قابل پیش‌بینی است.

بداخلاقی با دولت روحانی
اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که در این رقابت‌ها، اخلاق و مبانی اعتقادی که خودمان به آن معتقدیم رعایت شود. این بداخلاقی‌هاست که جامعه را دچار سردرگمی و ابهام می‌کند. آسیب بداخلاقی تنها متوجه یک جریان سیاسی و یا دولت نیست، بلکه اثر بداخلاقی‌ها بر همه جریان‌های سیاسی است و باعث کاهش اعتماد بین دولت و ملت می‌شود. متأسفانه با توجه به آنچه در رقبای دولت دیدیم، به این موضوع کمتر توجه می‌شود.
منصوری درباره چالش فیش‌های حقوقی و تلاش برای تخریب دولت با این بهانه معتقد است:‌ همان‌طور که گفتم رقبای دولت از هر امکانی برای خدشه واردکردن بر اعتماد میان دولت و بنده اجتماعی جامعه استفاده می‌کنند؛ اما تفاوت دولت روحانی با دولت گذشته در مسئله شفاف‌سازی سازی‌هاست. اتفاقاً مسئله فیش‌های حقوقی فرصت خیلی خوبی است تا با بررسی دقیق‌تر، افکار عمومی در جریان دخل‌وخرج‌هایی که در دولت گذشته صورت گرفته و بودجه‌هایی که در شرایط فعلی در مسیرهای خاص استفاده می‌شود قرار بگیرند.

بیت‌المال به چه شکل‌هایی هزینه شده است؟
وی همچنین تأکید دارد: به نظر من فیش‌های حقوقی بهانه و فرصت لازم را برای شفاف‌سازی‌ها به دولت داده‌اند. ضمن اینکه باید هر جا هم دخل و تصرف غیرقانونی و نامتعارفی در دولت این صورت گرفته به اطلاع افکار عمومی برسد. تفاوت دولت روحانی با دولت گذشته توجه به همین موضوع شفاف‌سازی و پاسخگو بودن است. دولت گذشته به نحوی عمل می‌کرد که درباره این نوع رفتارها پاسخگویی لازم را نداشت. دولت باید تلاش کند این مسئله شفاف‌سازی را در دستور کار قرار دهد و اقدامی جدی برای آن داشته باشد و به‌این‌ترتیب بودجه عمومی را به مسیر اصلی خودش برگرداند.
 از طرف دیگر نمایندگان طرحی را با یک‌فوریت به تصویب رساندند که نه‌فقط از سال ۹۲ به این‌سو بلکه در طول ۸ سال گذشته مصارف بیت‌المال موردبررسی و محاسبه دقیق قرار بگیرد. اینکه بیت‌المال به چه شکل‌هایی هزینه شده است؟ و این موضوع تنها به فیش‌های حقوقی محدود نمی‌شود. به هر ترتیب من معتقدم که این مسئله فیش‌های حقوقی باهدف تخریب و آسیب زدن به دولت مطرح‌شده است. ولی همین می‌تواند بهانه‌ای باشد که دولت شفاف‌سازی‌های لازم را انجام دهد.

شماره 15 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها