سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۲۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 30 April 2020
روح‌الله ایزدخواه:
روح‌الله ایزدخواه گفت: وظیفه اصلی مجلس یازدهم برای نجات اقتصاد کشور، روی آوردن به اصلاحات ساختاری در اقتصاد است. اولین قدمی که می‌تواند حال اقتصاد را خوب کند، زدودن این بخش از سوداگری و خام‌فروشی و تلاش برای حرکت به‌سمت تولید است.

آیت ماندگار- محمد آیتی: چند سالی است که اقتصاد در ایران روز‌های سخت و بحرانی را سپری می‌کند. عده‌ای دلیل عمده فضای به‌وجود آمده را تحریم‌های اقتصادی علیه ایران می‌دانند و برخی دیگر می‌گویند مشکل اصلی سیاست‌های وضع‌شده در این بخش است، اما افرادی به مانند روح‌الله ایزدخواه، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم هم هستند که معتقدند نگاه نادرست مدیران به امر اقتصاد کار را به این نقطه رسانده است.

در همین خصوص، روح‌الله ایزدخواه گفت: وظیفه اصلی مجلس یازدهم برای نجات اقتصاد کشور، روی آوردن به اصلاحات ساختاری در اقتصاد است. اولین قدمی که می‌تواند حال اقتصاد را خوب کند، زدودن این بخش از سوداگری و خام‌فروشی و تلاش برای حرکت به‌سمت تولید است.

وی افزود: متاسفانه سال‌هاست که اقتصاد ایران در زمین سوداگری و خام‌فروشی حرکت می‌کند و همین دلیل کافیست تا پیشرفت مدنظر هیچ‌وقت به واقعیت تبدیل نشود.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم تصریح کرد: در حال حاضر کشور کمبود منابع ندارد، اما حرکت در مسیر نادرست، شرایطی را به‌وجود آورده که منابع به‌صورت حداکثری در خدمت تولید نباشد. ما در کشور انبوهی از قانون و برنامه داریم و باید بگویم در این راستا با تورم هم مواجه هستیم. تصویب ۱۲ هزار قانون، کاری کرده که نگاه مردم به مجلس، کارخانه تولید قانون باشد در حالی که قانون باید به بهبود اوضاع منجر شود و اگر غیر این باشد یعنی راه را اشتباه رفتیم.

رییس اندیشگاه فناوران اظهار داشت: دیدگاه مجالس و به‌صورت پررنگ‌تر، دولت‌های ما در ۲۰ سال گذشته به اقتصاد و تولید، ناقص بوده است. سیاست‌های پولی و مالی هیچ‌گاه نمی‌توانند برای کشور معجزه کنند. به‌طور مثال، بالا و یا پایین‌آوردن نرخ بهره بانکی یا اینکه تعرفه‌ای را در بخش‌هایی اعمال کنیم یا روی به لغو آن بیاوریم، علاج درد نیست. تغییر و تحول جدی در اقتصاد یعنی تغییر نگرش. وقتی نگرش و رویکرد، فضا دادن به سوداگران یا خام‌فروشی در بخش‌های مختلف کشور باشد نمی‌توانیم منتظر اقتصاد پویا که به رفاه عمومی منتج شود، باشیم.

ایزدخواه یادآور شد: کشور نیاز به سیاست‌های تولید دارد و این متمایز از سیاست‌های پولی، مالی و تجاری است. رویکرد تکنوکرات‌های داخلی به اقتصاد، خام‌فروشی است که از درآمد حاصل از آن بتوانند کشور را اداره کنند که این اتفاق نامبارک یعنی فروختن منابع و سرمایه کشور. ما چاره‌ای نداریم جز اینکه اقتصاد بیمار که نگاهش به خام‌فروشی است را به‌سمت اقتصاد صنعتی، مولد، دانش‌بنیان و نوآور سوق دهیم.

وی در ادامه عنوان کرد: ما در کشور بهترین قانون‌ها را در خصوص تعاونی‌ها در دنیا داریم، ولی می‌بینیم که تعاونی‌ها حاشیه‌نشین شده‌اند و بازیگر اصلی اقتصاد نیستند در حالی که سیاست‌های بالادستی تاکید دارد که تعاونی‌ها به‌طور جدی در اقتصاد فعال باشند.

ایزدخواه در پایان خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم باید ۸۰ درصد توان خود را روی نظارت بگذارد. نظارت صرفاً مچ‌گیری نیست، بلکه می‌تواند میانجی‌گری هم باشد. گاهی قانون خوب و مترقی وجود دارد، ولی می‌بینیم که دستگاه اجرایی کشور به هر دلیلی به آن عمل نکرده است در این شرایط است که نمایندگان می‌توانند از نقش میانجی‌گری نهادی خود به بهترین شکل استفاده کنند. بدون شک اگر مجلس یازدهم، مجلسی کارشناس و با نیت خیر باشد می‌تواند بسیاری از بن‌بست‌های اقتصادی کشور را به کمک دولت، بخش خصوصی و دیگر نهاد‌های تاثیرگذار باز کند.

منبع: اقتصاد۲۴
اخبار مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها