سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۲۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 05 May 2020
عضو هیات علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی قم خبر داد:
عضو هیات علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: براساس گزارشات اخیر، شواهدی دال بر درگیری کودکان و حتی نوزادان به ویژه نوزادانی که از مادران مبتلا به ویروس کرونا متولد شده‌اند، دیده شده است.


آیت ماندگار- دکتر پروانه صادقی مقدم فوق تخصص نوزادان گفت: در ابتدای شروع کرونا با توجه به نتایجی که از چین به دست آمد شواهد دال بر این بود که درگیری کودکان و نوزادان بسیار کم است و در صورت انتقال و درگیری آن‌ها بیماری در فرم بسیار خفیفی دیده می‌شود.

وی ادامه داد: اخیرا براساس گزارشات چاپ شده و آماری که در کشور از بیماران به دست آمده شواهدی دال بر درگیری کودکان و حتی نوزادان به ویژه نوزادانی که از مادران مبتلا به کرونا متولد شده‌اند، دیده شده است.
 
صادقی مقدم اضافه کرد: البته هنوز نتیجه کلی و گزارش دقیق از طرف اداره سلامت نوزادان اعلام نشده، ولی براساس گزارشات، ۱۰ تا ۱۲ نوزاد از مادران کرونا مثبت متولد شده‌اند که در تعدادی از آن‌ها حال عمومی بد و بدحالی وجود داشته است. نوزادانی داشتیم که بعد از تولد ترخیص شده، اما بعد از آن با علائمی دال وجود مشکلات تنفسی ناشی از کرونا به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.
 
عضو هیات علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در یکی دو هفته اخیر بستری بچه‌هایی با علائم تنفسی ناشی از بیماری کرونا افزایش پیدا کرده است.
 
وی تصریح کرد: در اسفند حتی در قم که اولین محل شیوع کرونا محسوب می‌شد میزان مراجعه کودکان به بیمارستان به دلیل علائم تنفسی بسیار کم بود، اما از اوایل فروردین بچه‌هایی را با علائم تنفسی طیف کرونای مثبت داشتیم.
 
صادقی مقدم در گفتگو ۴۰۳۰ اظهارکرد: در سه هفته اخیر هم موردی از درگیری بچه‌ها با کرونا به صورت کاواساکی دیده می‌شود، گزارشاتی از کشور‌های دیگر مانند انگلستان نیز در این مورد اعلام شده است. تعداد بچه‌هایی با تب و بعضا همراه با درد شکم یا علائم بالینی جلدی مانند درگیری مخاط به صورت قرمزی چشم، لب‌ها و زبان افزایش داشته است.
 
عضو هیات علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در بیماری کاواساکی عروق قلب و در بعضی‌ها عضلات قلب هم درگیر می‌شود. یعنی درگیری عفونت کرونا در بچه‌ها باعث بیماری کاواساکی شده است.
 
وی اضافه کرد: بیماری کاواساکی از سال‌ها قبل شناخته شده و بیشتر ردپای یک عفونت ویروسی در ایجاد این بیماری ذکر می‌شد. در گزارشات اخیر ذکر می‌شود که کووید-۱۹ هم می‌تواند جزو یکی از علل تشدید کننده کاواساکی باشد.
 
صادقی مقدم تاکید کرد: موضوع جالب گزارشات اخیر در مورد عفونت کاواساکی در بچه‌ها، درگیری قلب شبیه درگیری بیماری کاواساکی با کروناویروس به همراه درگیری عضلات و عروق قلب است.
 
عضو هیات علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی قم درباره تغییر رفتار کروناویروس گفت: رفتار این ویروس باید بیشتر مورد مطالعه قرار بگیرد تا مشخص شود که آیا تغییر رفتاری در بروز علائم دارد یا نه، اما چیزی که بیشتر در رابطه با کاواساکی دیده می‌شود این است که در جمعیت عمومی فرم خفیف‌تر بیماری نسبت به سابق ایجاد می‌شود.
 
وی ادامه داد: اوایل شیوع ویروس کرونا فرم‌های شدیدتری از بیماری دیده می‌شد، ولی الان فرم بیماری به صورت عفونت‌های خفیف‌تر خودش را نشان می‌دهد و درگیری کودکان هم می‌تواند رفتار جدیدی باشد. عارضه جدید کاواساکی ممکن است نتیجه علائمی باشد که به مرور زمان خودش را نشان داده است. به عنوان مثال ممکن است عفونتی مدتی پیش وارد بدن شده باشد و به علت واکنش‌های التهابی بعد از عفونت، خود را به صورت بیماری‌هایی مانند کاواساکی نشان دهد.

منبع:رویداد24

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها