سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۲۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 08 May 2020
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
موسوی‌ لارگانی گفت: اگر جلوی قاچاق و واردات را گرفته و کارخانه‌ها و شرکت‌های ما توان تولید خود را بالا برده و بانک‌های ما بنگاه‌داری خود را تعطیل کنند و سرمایه در گردش را در اختیار تولیدات قرار دهند، مطمئناً این بحران اقتصادی را پشت سر خواهیم گذاشت.

آیت ماندگار- دو، سه دهه‌ای است که مسائل اقتصادی پاشنه آشیل دولت‌ها شده است و یکی از عواملی که می‌تواند آرای نامزد‌های انتخابات و به خصوص کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری را افزایش دهد، وعده و برنامه‌های اقتصادی آن‌ها است.

کم‌کم به روز‌های شروع افتتاح مجلس یازدهم نزدیک می‌شویم و باید منتظر باشیم تا ببینیم این مجلس اصولگرا که اکثر آن‌ها منتقد سیاست‌های اقتصادی دولت هستند چه برنامه‌ای برای تغییر اوضاع و احوال اقتصادی کشور خواهند داشت و اساساً اولویت‌ها در این حوزه چیست؟

سیدناصر موسوی‌ لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و منتخب مردم فلاورجان در مجلس یازدهم  گفت: سال‌های متوالی مقام معظم رهبری به راهکار‌هایی برای برون‌رفت از بحران اقتصادی اشاره داشته‌اند، به خصوص در دو، سه سال اخیر که مباحث حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید و امسال هم جهش تولید را بیان فرمودند، اما متاسفانه مسئولان به‌گونه‌ای دیگری عمل کردند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر فرمودند بحث تحریم‌های خارجی کمتر از ۲۰ درصد در بروز مشکلات اقتصادی نقش داشته است، یعنی ۸۰ درصد از مشکلات مربوط به خودتحریمی‌ها است که ریشه آن را هم باید در داخل کشور جستجو کرد. در ابتدای سال ٩٩ مقام معظم رهبری اشاره‌ای به اصلاح قوانین بانکداری داشتند، امری که متاسفانه دولت چندین سال است برای اصلاح آن وعده داده، ولی هنوز به آن عمل نکرده است. در سال‌های اخیر خود مجلس طرحی را ارائه کرد، اما متاسفانه اجرای آن به این مجلس نرسید، البته آن طرح، طرح جامع و کاملی نبود، اما می‌توانست بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

عضو فراکسیون ولایی مجلس دهم افزود: قانونی که در بانک‌های ما حاکم است با جهش تولید و حمایت از تولید کالا‌های ایرانی مغایرت دارد و با این وضع که بانک‌های ما سود‌های کلانی را از صنعتگران و تولیدکنندگان دریافت می‌کنند نمی‌توانیم به موفقیت در اهداف برسیم، زیرا با این روند بانکی، قدرت تولید از مردم گرفته می‌شود.

نماینده مردم فلاورجان تصریح کرد: همچنین قوانین گمرک که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره داشتند هم باید اصلاح شود تا آینده‌ای بهتر برای اقتصاد کشور رقم بخورد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: برای برون‌رفت از بحران در درجه اول باید جلوی واردات بی‌رویه کالا‌هایی که مشابه آن در کشور تولید می‌شود را بگیریم. قبل از تحریم‌ها بعضی از کارخانه‌های لوازم خانگی، قطعات را وارد و بعضی خودشان قطعات را تولید می‌کردند، اما وقتی تحریم‌ها جدی شد و کشور کره با ایران قطع رابطه کرد، تولیدکنندگان دست از کار برنداشتند و با راه انداختن خط تولید، کالا‌ها را یا تماماً ایرانی کردند و یا ۸۰ درصد قطعات به مرحله بومی‌سازی رسید. اگر جلوی قاچاق و واردات را گرفته و کارخانه‌ها و شرکت‌های ما توان تولید خود را بالا برده و بانک‌های ما بنگاه‌داری خود را تعطیل کنند و سرمایه در گردش را در اختیار تولیدات قرار دهند، مطمئناً این بحران اقتصادی را پشت سر خواهیم گذاشت.

موسوی‌ لارگانی اظهار داشت: به‌نظر من یکی از مواردی که مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم باید با جدیت پیگیری و دنبال کند، رفع مشکلات معیشتی مردم است و بعد از آن باید به مدیریت بحران‌های موجود پرداخت. اگر مجلس با همراهی قوه قضاییه در رفع مشکلات ورود نکند، بحران اقتصادی ما در پساکرونا شدت می‌یابد، پس باید برنامه‌ریزی جدی در این مورد داشته باشیم و با دست به دست دادن نخبگانی که وارد مجلس شده‌اند و با همکاری دولت از بحران‌های اقتصادی، کشور را نجات دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر تحریم‌هایی که بر کشور ما اعمال شده بر کشور‌های غربی یا خود آمریکا اعمال شده بود تا این حد توان مقاومت نداشتند، زیرا ملت شریف و شهیدپرور ایران دلسوز نظام هستند و حفظ نظام را برای خود اولویت می‌دانند. در بحران کرونا شاهد از خودگذشتگی بسیاری از مردم بوده و هستیم که به فعالیت‌هایی از جمله توزیع محصولات بهداشتی و مواد غذایی به نیازمندان پرداختند و همچنان هم این روال ادامه دارد و نشان دادند که به‌رغم فشار‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، همدلی دارند و یکدیگر را حمایت می‌کنند.

منبع: اقتصاد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها