سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۲۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - 21 May 2020
دیوان اشعار مرحوم آیت‌ا... العظمی حاج شیخ محمدحسین آیتی بیرجندی، متخلص به «ضیاءالدین» در اسفندماه سال 1346 هجری شمسی توسط انتشارات دانشگاه تهران با نام «دُرّغلطان» به چاپ رسیده است.
آیت ماندگار- دیوان اشعار مرحوم آیت‌ا... العظمی حاج شیخ محمدحسین آیتی بیرجندی، متخلص به «ضیاءالدین» در اسفندماه سال 1346 هجری شمسی توسط انتشارات دانشگاه تهران با نام «دُرّغلطان» به چاپ رسیده است.

این اثر مشتمل بر مقدمه، قصاید، مراثی، غزلیات، مسمّطات، رباعیات، مثنوی‌ها و قصائدالعربیه می‌باشد؛ که در 346 صفحه و با قطع وزیری منتشر شده و در اختیار ادیبان، عالمان و علاقه‌مندان شعر، فرهنگ و ادب ایرانی - اسلامی قرار گرفته است.

مولف، در مقدمه اثر، تغزل و تشبیب بر «می» و «معشوق» را در اشعار، ناظر به مقامات عالیه و مبادی سامیه می‌داند و مراد او از «جام»، قلب مستعد، و از «می» افاضات غیبی است که مبدا فیض، در قلوب پاک می‌ریزد.

در شرح احوال مولف می‌خوانیم که‌، پدران ضیاءالدین محمدحسین بن شیخ محمدباقر، پیوسته اهل فضل و سداد و علم و اجتهاد بوده‌اند.

سیاحت از قفقاز، تفلیس، روم، ترکیه، شامات، عراق و عربستان، و تلمذ از محضر استادان بزرگ معارف اسلامی در نجف و اصفهان در شرح زندگی پربرکت ایشان آمده است.

ایشان به درجه اجتهاد از محضر آیات عظام، اصفهانی، عراقی، اصطهباناتی، شیخ محمدکاظم شیرازی، و آیت‌ا... حائری نائل آمده است.

از دیگر آثار این عالم وارسته می‌توان به کتاب «بهارستان در تاریخ قهستان» اشاره کرد که در مجالی دیگر به مخاطبان عزیز معرفی خواهد شد.

طوبی له و حُسن مآب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها