سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۲۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۴ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - 21 May 2020
ساعی می‌گوید: همه مشکلات در بازار خودرو از جایی نشات می‌گیرد که خودرو در کشور ما دونرخی است. این فضا فقط به نفع جیب دلالان است و عده‌ای را روز به روز پول‌دارتر و توده‌های مردم را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است.


آیت ماندگار- محمد آیتی: حدود دو سال است که شرایط در بازار خودرو اصلاً روبه‌راه و باب دل مشتری نیست و در این بین تنها احساس می‌شود همه چیز بر وفق مراد دلالان پیش می‌رود.

پس از قوت‌ گرفتن تحریم‌ها در سال ۹۷، دو خودروساز کشور به‌منظور جلوگیری از التهابات بازار روی به پیش‌نام آوردند، اما خیلی زود مشخص شد که این رویکرد هم چاره کار نیست.

حال نارضایتی در جامعه به‌دلیل افزایش بی‌رویه قیمت خودرو بالا گرفته است و همه نگاه‌ها به دولت است که چطور می‌خواهد این فضا را مدیریت کند.

روز سه‌شنبه شورای رقابت قیمت جدید خودروهای ایران خودرو و سایپا را اعلام کرد، نقدی که همواره به صنعت خودروسازی در ایران وارد است، تعیین دستوری قیمت خودرو از سوی دولت است، سیاستی که دهه‎هاست ناکارآمدی خود را به اثبات رسانده و علاوه بر دونرخی شدن قیمت خودروهای داخلی، باعث اختلاف قیمت شدید آن میان کارخانه و بازار آزاد شده است، اتفاقی که در نهایت موجب زیان مصرف کننده و سود دلالان این بازار شده است.

در همین رابطه، زهرا ساعی سخنگوی فراکسیون قطعه‌سازان مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: مشکل اصلی در بحث قیمت‌گذاری خودرو این است که قیمت تمام‌شده در کارخانه با قیمت حاشیه بازار اختلاف فاحشی دارد و همین باعث شده سود هنگفتی به جیب دلالان برود.

وی افزود: باید توجه داشت که یک شرکت خودروسازی از کلی شرکت، کارگاه و... تشکیل شده و این روالی که چند سالی در پیش گرفته شده است تا حدی منجر به ضرر دو خودروساز کشور شده است. اگر قیمت تمام‌شده برخی خودرو‌ها را رصد کنیم می‌بینیم که برخی از این خودرو‌ها با سود ناچیز یا حتی بدون سود برای خودروساز به دست مشتری می‌رسد. خودروسازان ما که پیش از تحریم‌ها حتی در بخش صادرات خودرو به کشور‌های منطقه هم عملکرد خوبی از خود به‌جای گذاشته بودند حال در فروش خودرو‌های تولیدشده خود با قیمتی که برای آن‌ها همراه با سود باشد هم به چالش برخورد کرده‌اند.

نماینده تبریز تصریح کرد: در یکی، دو سال گذشته اتفاقات خوبی در بومی‌سازی قطعات خودرو به‌وقوع پیوست، اما این تحرکات پشت سر افزایش چندباره قیمت خودرو و نارضایتی مردم گم شد. از این‌رو یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های دولت باید نظم و نسق دادن به این بازار باشد و می‌باید روندی را در پیش گرفت که صنعت خودروسازی کشور هم با این حجم بالای کارمند و کارگر ورشکسته نشود، زیرا تعدیل نیرو در شرایط فعلی که دولت تلاش بر اشتغال‌زایی دارد، سم بزرگی است.

ساعی در پایان گفت: همه مشکلات از جایی نشات می‌گیرد که خودرو در کشور ما دونرخی است. این فضا فقط به نفع جیب دلالان است و عده‌ای را روز به روز پول‌دارتر و توده‌های مردم را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است.

مافیای خودرو در حاشیه خودروسازان شکل گرفته

سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز در این باره به اقتصاد۲۴ گفت: دو شرکت ایران خودرو و سایپا توانمندی این را دارند که خط‌های تولید خود را از یک شیفت به سه شیفت برسانند تا شرایط از وضعیت کنونی خارج شود.

وی افزود: همان‌طور که خودروسازان ما برای فروش خودرو روی به گرفتن کد ملی آوردند که البته در این راستا باید فیلتر‌هایی دیگری هم لحاظ شود باید تدابیری بیندیشند که دست دلالان از بازار خودرو کوتاه کنند، زیرا تعلل در این تصمیمات بزرگ روز به روز بر بی‌اعتمادی و نارضایتی مردم دامن خواهد زد.

این نماینده استان کرمانشاه تصریح کرد: متاسفانه مافیای خودرو در حاشیه خودروسازان شکل گرفته و این گروه‌ها با قدرتی که دارند قیمت‌ها را آنی تغییر می‌دهند، از این‌رو از نهاد‌های قضایی و امنیتی می‌خواهم که این افراد را شناسایی و سریعاً با آن‌ها برخورد کنند.

حسینی‌کیا اظهار داشت: خودروسازان ما باید کیفیت محصولات خود را افزایش دهند، چون اکثر مردم از محصولات تولیدشده رضایت ندارند. R&D (تحقیق و توسعه) خودروسازان کشور ضعیف است. آن‌ها باید حوزه تحقیق و توسعه و پژوهش را جدی بگیرند تا جایگاه خودرو ایرانی در منطقه، جایگاه والایی شود که این اتفاق کاملاً شدنی است.

منبع: اقتصاد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها