سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۲۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۲ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - 04 June 2020
فریدون عباسی:
فریدون عباسی نماینده مجلس یازدهم می‌گوید: برخی همکاران به خود من می‌گویند برای گرفتن سمت در مجلس روی صندلی خودت ننشین و بین نمایندگان برو و با رفت و آمد و صحبت برای خودت لابی کن.


آیت ماندگار- محمد آیتی: تا چند روز دیگر ترکیب اعضای کمیسیون‌های مجلس مشخص خواهد شد. سابقه ادوار گذشته نشان می‌دهد کمیسیون های اقتصادی برای اکثریت نمایندگان جذابیت بیشتری دارد و اتفاقا لابی‌های اصلی هیئت رئیسه در این کمیسیون‌ها اتفاق می‌افتد.

در مجلس دهم چیزی حدود ۱۰۰ نفر از نمایندگان فقط متقاضی حضور در کمیسیون اقتصادی بودند.  در حالی که تنها چهار نفر حاضر شدند کمیسیون فرهنگی را انتخاب کنند.

اثرگذاری بیشتر کمیسیون های اقتصادی در انتصابات و تصمیمات اقتصادی، این کمیسیون را بدل به جذابترین محل نقش‌آفرینی نمایندگان تبدیل کرده است. هرچند مجلس دهم تغییراتی را در آیین‌نامه داخلی به تصویب رساند تا ورود نمایندگان به کمیسیون‌ها براساس شاخصه‌هایی صورت بگیرد، اما همچنان هیات رئیسه مجلس نقش اصلی را در تقسیم پوزیشن نمایندگان بین کمیسیون‌ها دارند.

 فریدون عباسی که نامزد ریاست مجلس هم بود و به عنوان نماینده کازرون به مجلس آمده، در همین روزهای اول به این اشکال انتقاد دارد. او که احتمالا به خاطر رقابت با قالیباف کمیسیون مورد علاقه خود نخواهد رفت، معتقد است شعارهای نمایندگان درباره مسائل محلی موجب می‌شود که در مجلس در کمیسیون‌ های تخصصی به دنبال افزایش اعتبارات و امکانات حوزه انتخابیه خود باشند. عباسی  می‌گوید: «در کشور ما فرآیند انتخابات و قانون انتخابات با کاستی‌هایی روبرو است که تا این نواقص برطرف نشود ما نباید انتظار ویژه‌ای داشته باشیم. اکثریت مردم وقتی نماینده‌ای را راهی مجلس می‌کنند تصور این را دارند که یک رییس‌جمهور منطقه‌ای را به مجلس فرستادند که باید همه مسائل حوزه انتخابیه‌اش را حل و فصل کند و همین انتظار باعث می‌شود که از منتخب خود خیلی توقع قانون‌گذاری و نظارت که وظیفه اصلی‌اش است را نداشته باشند.»

رییس سابق سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید: معمولاً نماینده‌هایی که وارد مجلس می‌شوند دو دسته هستند. یک دسته افرادی هستند که به مردم‌شان وعده وعید‌های گوناگونی داده‌اند و برای اینکه خود را سرفراز نشان دهند به‌دنبال تحقق این شعار‌ها هستند و دسته دیگر افرادی هستند که خیلی قول خاصی به مردم منطقه خود ندادند، اما به‌خاطر اینکه نظر آن‌ها را جلب کنند، سخت تلاش دارند که مشکلات معیشتی مردم‌شان را رفع کنند. همین تفکر‌ها باعث می‌شود بسیاری از نماینده‌ها به‌سمت کمیسیون‌هایی با رسالت اقتصادی سوق پیدا کنند، چون گرفتن اعتبار هم به معیشت مردم منطقه‌شان کمک می‌کند و هم توسعه حوزه انتخابیه آن‌ها سرعت بیشتری به خود می‌گیرد و این افراد اعتقاد دارند اگر این مسیر دنبال شود مسائل مربوط به حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و... هم خود به خود رفع می‌شود.»

عباسی در تشریح احتمال بده بستان‌ها در تقسبم کمیسیون‌های اقتصادی می‌گوید: حتما هماهنگی‌های قبلی صورت خواهد گرفت؛ مخصوصاً که مجلس یازدهم از یک فراکسیون قوی و تاثیرگذار برخوردار است. از طرفی، برخی استان‌ها در هیات رییسه نماینده ندارند و به‌دنبال این هستند که سهم خود را در کمیسیون‌ها بگیرند از این‌رو شاهد حضور افرادی هستیم که خود را محق گرفتن سمت در کمیسیون‌ها می‌دانند، چون عده‌ای از آن‌ها به‌دنبال منافع اقتصادی هستند.

این نماینده اصولگرای مجلس می‌گوید: برخی همکاران به خود من می‌گویند برای گرفتن سمت در مجلس روی صندلی خودت ننشین و بین نمایندگان برو و با رفت و آمد و صحبت برای خودت لابی کن.

عباسی معتقد است نگاه برخی نمایندگان کاملاً استانی است و یکی از آن‌ها به صراحت به من گفت ما برای ریاست کمیسیون یک‌نفر را از استان خود انتخاب خواهیم کرد. برخی اصلاً نگاه ملی ندارند و کاش لااقل این افراد برای رسیدن به هدف‌شان به‌جای اینکه با رییس مجلس یا نایب رییس مجلس لابی کنند، با افرادی وارد مذاکره می‌شدند که قدرت داشتند؛ مثلاً وکیل‌الدوله می‌شدند بهتر بود، چون پول و امکانات در اختیار دولت است.

نماینده کازرون می‌گوید: این تصورات نادرست، هم در بین مردم است که انتظارات عجیب و غریب از نماینده‌شان دارند و هم در بین نمایندگان است که برای رسیدن به هدف‌های خود مسیر‌های غلطی را طی می‌کنند. برای اینکه این نگرش‌ها عوض شود نمی‌توانیم به یکی، دو سال آینده امیدوار باشیم و به‌نظر من لااقل ۱۲ سال زمان می‌برد تا اصلاح نگرش رخ دهد.

سیدرضا تقوی نماینده تهران در خصوص تقسیم‌بندی نمایندگان در کمیسیون‌ها و اینکه آیا احتمال دارد هیات رییسه برای ادای دین خود وارد بده بستان با برخی نمایندگان شود؟ به رویداد۲۴ گفت: هر چیزی احتمال دارد اما معیار‌ها برای تقسیم نمایندگان در کمیسیون‌ها مشخص است. در آیین‌نامه مجلس آمده که باید تحصیلات، سابقه کار و یا اینکه فرد در گذشته هم نماینده بوده یا نه مورد بررسی واقع شود و براساس این امتیاز‌ها افراد در کمیسیون‌ها جای بگیرند.

منبع: رویداد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها