سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۲۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - 06 June 2020
عضو هیات رییسه مجلس گفت: قرار گرفتن اقتصاد در ریل خودش و بهره‌برداری از تلاش‌های مستمر، کار یک ماه یا یک سال نیست. برای تغییر نگرش مدیریتی و ایجاد بدنه کارشناسی و گرفتن تصمیمات درست و عملیاتی‌کردن آن، باید زمان طولانی را صرف کرد.


آیت ماندگار- محمد آیتی: کمترین انتظار مردم از نمایندگان مجلس یازدهم سر و سامان‌دادن به وضع اقتصادی کشور است. توده‌های مردم ایران در دهه ۹۰ به لحاظ معیشتی با مشکلات جدی روبرو شدند، مشکلاتی که هرچه جلوتر رفتیم نه تنها کم نشد که حتی بیشتر هم شد و حاصل آن حضور خانواده‌های بی‌شماری است که زیر خط فقر قرار گرفته‌اند.

محسن پیرهادی نماینده تهران در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ گفت: مسائلی که مجلس یازدهم باید هم در حوزه تقنینی و هم در حوزه نظارتی دنبال کند کاملاً مشخص است، زیرا همه جامعه با آن درگیر هستند. به‌طور مثال همه می‌دانیم که اوضاع و احوال اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم شرایط خوبی ندارد و مطالبه به حق مردم این است که مسئولان فکری اساسی برای این موضوع داشته باشند. پس همین انتظار خود کافی است که موضوع اقتصاد و بهبود رفاه زندگی مردم، اولویت اول مجلس یازدهم باشد.

وی افزود: اقتصاد ابعاد بسیاری دارد یعنی وقتی می‌گوییم باید برای بهبود اوضاع نابسامان اقتصاد برنامه داشته باشیم یعنی می‌باید برای جلوگیری از تورم، به حداقل‌ رساندن رکود، اشتغال‌زایی و... برنامه داشته باشیم که همه این مولفه‌ها باعث بهبود زندگی اقتصادی مردم خواهد شد.

عضو هیات رییسه مجلس تصریح کرد: موفقیت در برطرف‌ کردن مشکلات اقتصادی تا حدودی به اصلاح قوانین مربوط می‌شود و بخشی دیگر از آن هم با نظارت دقیق و به موقع قابل حل است. من اعتقاد دارم با همین ظرفیت موجود می‌توانیم موتور کار و فعالیت بیشتر و تاثیرگذارتر را در کشور روشن کنیم. با تمام مشکلات پیش‌رو ما ظرفیت‌های بالقوه‌ای داریم که اگر بتوانیم آن را مدیریت کنیم حتماً شرایط بهتر از این را تجربه خواهیم کرد.

این نماینده اصولگرا اظهار داشت: من به مانند بسیاری دیگر از افراد قبول دارم که کشور تورم قانون دارد، ولی باید بپذیریم که هنوز هم مشکل قانون داریم؛ یعنی همچنان نیاز است قوانینی وضع یا قوانینی اصلاح شود که فضای کسب و کار روند مثبتی را به خود بگیرد. از طرفی بحث اصلی، نظارت است. وقتی شما کلی قانون خوب دارید، ولی وضع موجود باب دل مردم و سرمایه‌گذاران نیست یعنی نظارت به‌درستی صورت نگرفته است که من در این امر به عملکرد مجلس دهم انتقاد دارم.

پیرهادی یادآور شد: مسئولان باید تلاش خود را به‌کار ببندند تا شعار سال رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرد. وقتی سال ۹۹ به‌نام «جهش تولید» نام‌گذاری شد یعنی باید پایان سال به همه نشان دهیم که بیلان کار ما چقدر بوده و موفقیت‌مان در تحقق شعار را به رخ جهانیان بکشانیم.

وی در ادامه عنوان کرد: تحریم‌های سخت اقتصادی علیه ایران کار را سخت کرده است، ولی شک ندارم با همه این دست‌انداز‌ها می‌توانیم از بحران‌ها عبور کنیم، چون کشور از ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار است. شاید یکی از دلایلی که آن پیشرفتی که مدنظر مردم است هیچ‌گاه اتفاق نیفتاده، عدم‌بکارگیری مناسب از نخبگان بوده است. حضور متخصصان، خردجمعی، تعامل و همکاری می‌تواند بازکننده بسیاری از قفل‌ها باشد. معدل ایران در داشتن منابع از بسیاری از کشور‌ها بالاتر است، ولی آیا تاکنون توانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده کنیم؟ و اگر از این همه نیروی جوان متخصص استفاده بهینه می‌کردیم جای ما در اقتصاد دنیا اینجا بود؟

نماینده تهران گفت: قرار گرفتن اقتصاد در ریل خودش و بهره‌برداری از تلاش‌ها مستمر، کار یک ماه یا یک سال نیست. برای تغییر نگرش مدیریتی و ایجاد بدنه کارشناسی و گرفتن تصمیمات درست و عملیاتی‌کردن آن، باید زمان طولانی را صرف کرد. موضوع حائز اهمیت این است که لااقل این بستر را زودتر آماده کنیم که در آینده بتوانیم اثرات آن را در کشور برای مردم به ارمغان بیاوریم.

وی در پاسخ به اینکه آیا به تعامل و همکاری مجلس با دولت برای تحقق اهداف اقتصادی کشور خوشبین هستید یا خیر؟ گفت: به‌هرحال دولت در انتهای مسیر کاری خود است و طبیعتاً در این مقاطع، دولت‌ها با کمبود انگیزه مواجه می‌شوند، ولی شک ندارم با تعامل و همکاری و با امید به آینده می‌توانیم در همین دوران هم به موفقیت‌های خوبی برسیم. البته تعامل و همکاری مجلس با دولت به این معنی نیست که ما از وظیفه مهم و قانونی خود که نظارت است غافل شویم.

پیرهادی در پایان خاطرنشان: من هم می‌دانم که حقوق دریافتی کارگران و کارمندان پایین است و اکنون خانواده‌های زیادی زیر خط فقر قرار گرفته‌اند، اما باید توجه داشت که افزایش حقوق و واقعی‌ کردن دریافتی‌ها نیاز به کار کارشناسی و تامین منابع دارد. به‌طور مثال وقتی فضای کسب و کار مساعد نباشد نمی‌توان شرایط بالابردن حقوق را با فراغ بال اعمال کرد، زیرا بسیاری از افراد در بخش خصوصی فعالند و اگر فشار بر مدیران این بخش بیاید باید منتظر بیکارشدن بسیاری از کارگران و کارمندان باشیم. از این‌رو بر این باورم که باید کار اصولی جلو برود تا تولید ثروت و سرمایه منطقی شود.


منبع: اقتصاد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها