سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۶ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - 31 August 2016
نگاهی دیگر به یک مصافحه
گروه سیاسی
به گواه کارشناسان امر تیم مذاکره کننده هسته ای در عین حال که مجرب ترین تیم دیپلماتیک ایران است، بی هیچ مبالغه ای، مظلوم ترین نیز هست. از یک سو، باید در برابر شش تیم قدرتمند دنیا که یکی از دیگری قلدرتر و زیاده خواه تر است روز و شب مذاکره و مبارزه کنند و وقتی خسته از نبرد دیپلماتیک برای تازه کردن نفس به کشورشان بر می گردند، عده ای دلواپس که حتی کلمات مربوط به امور هسته ای را بلد نیستند درست ادا کنند، انواع و اقسام توهین ها و بی ادبی ها را نثارشان می کنند تا بدانجا که رهبر انقلاب، صریحاً از آنها می خواهد توهین را کنار بگذارند.

مناظره ای مجازی از مصافحه تا آیفون!
به طور مثال پس از انتشار خبر بدون عکسی از مصافحه دکتر ظریف و رئیس جمهور آمریکا که از طرف یک رسانه خارجی نقل شد، باعث واکنش‌های بسیاری از سوی دلواپسان داخلی شد.
آنها که از هر حربه‌ای برای به چالش کشیدن دولت استفاده می‌کنند، این قضیه را دستمایه جنجال تازه قرار دادند.
در اولین واکنش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پستی اینستاگرامی زمین را به آسمان دوخته و این مطلب را نوشته است:«سال گذشته ظریف و کری بدون هیچ قصد قبلی در برابر دوربین های بین المللی به طور اتفاقی در خیابان قدم زدند؛ امسال هم ظریف با اوباما به طور اتفاقی برخورد کرد، دست داد و احوالپرسی کرد. تاریخ پر است از این اتفاقات اتفاقی! تاریخ را بخوانید، عده‌ای بعد از ارتحال رسول خدا به طور اتفاقی غدیر خم را فراموش کردند؛ عده‌ای از فرماندهان لشکر امام حسن(ع) وقتی برای آخرین خداحافظی به خانه رفتند، به طور اتفاقی دیگر بیرون نیامدند و امام شان را تنها گذاشتند؛ عده‌ای هم به طور اتفاقی در حادثه عاشورا به لشکر یزید پیوستند. تاریخ پر است از این اتفاقات اتفاقی! باور نمی کنید، تاریخ را ورق بزنید و البته جالب اینجاست که به طور اتفاقی، هیچ یک از اینها به گندم ری نرسیدند. چطور می‌توان اتفاقی با اوباما برخورد کرد، دست داد و احوالپرسی کرد اما نمی‌توان به طور اتفاقی راه را کج کرد، به طور اتفاقی نمی‌توان دست نداد و به طور اتفاقی نمی‌توان دشمن این ملت را جسورتر نکرد؟! آقاي ظريف فقط وقتی برگشتی، دستت را به سوی دستان رهبری که با بمب دست ساز همان آمریکایی‌ها به درجه جانبازی رسیده، دراز نکن. همین»
اما محمدعلی آهنگران فرزند صادق آهنگران در پستی اینستاگرامی پاسخ جالبی به حمید رسایی داد. در این پست که با انتشار عکسی از حمید رسایی در حالی که گوشی اپل که به نوعی نشان و نماد آمریکا محسوب می‌شود در دست دارد، نوشت: «حاج حمیدآقای رسایی خطاب به وزیر امور خارجه افاضه فرموده‌اند که: آقاي ظريف فقط وقتی برگشتی، دستت را به سوی دستان رهبری که با بمب دست ساز همان آمریکایی ها به درجه جانبازی رسیده، دراز نکن. همین... باید به ایشان عرض کرد جناب رسایی! شما هم که موبایل آیفون ساخت دست آمریکایی ها را در دست گرفته‌ای با رهبری دست نده، همین...»

موافقان و مخالفان در مجلس
از سوی دیگر بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد با صدای بلند در صحن علنی مجلس خطاب به هیئت رئیسه گفت اینها با اجازه چه کسی با اوباما دیدار کردند. دفعه قبل که با اوباما به صورت تلفنی صحبت کردند و این دفعه نیز معلوم نیست ظریف با اجازه چه کسی به بغل اوباما رفته است. بیراوند در ادامه اظهاراتی توهین آمیز خطاب به ظریف بیان آورد که با واکنش ابوترابی مواجه شد. بیرواند گفت: آقاي ظريف غلط زيادي کرده که به عنوان وزير خارجه چنين کاري کرده و دلش خواسته با رئيس جمهور آمريکا دست بدهد! نائب رئیس مجلس پس از شنیدن سخنان ناپسند بیراوند، ميکروفن وي را قطع کرده و خواستار رعايت شان وزير خارجه کشور شد. ابوترابی‌فرد گفت: افرادی چون آقای ظریف در دفاع از انقلاب و رهبری و خون شهدا، غیرت دینی کمتر از بنده ندارند. وی افزود: ممکن است ایشان براساس تصمیمی اقدامی کرده باشند که مورد نقد بنده، شما و بسیاری از دوستان باشد اما این بدان معنا نیست که انسان و افرادی که در تاریخ زندگی‌شان خدمت به انقلاب، امام و رهبری انقلاب را نشان داده‌اند، با ادبیاتی که شایسته نیست مورد نقد قرار دهیم. اما از طرف دیگر رییس کمیسیون ویژه برجام با اشاره به دست دادن آقای ظریف با اوباما گفت: این اقدام غیرقابل توجیه و مستحق برخورد جدی است و مجلس در این زمینه کوتاه نخواهد آمد. علیرضا زاکانی افزود: دست دادن آقای ظریف با اوباما مصداق بارزی از زمینه سازی عامدانه یا جاهلانه برای نفوذ سیاسی دشمن در شرایط پسابرجام و خطایی نابخشودنی است و مایه تأسف است که وزیرخارجه ما که باید نخستین سنگر در برابر نفوذ سیاسی استکبارجهانی باشد خود دست به تابوشکنی بزند و دست شیطان بزرگ را بفشارد.
در طرف مقابل علی مطهری نیز در حاشیه نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با انتقاد از حواشی ایجاد شده در خصوص دست‌دادن وزیر امور خارجه با رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: قطعاً دست دادن با مقام‌های کشورهای جهان ایرادی ندارد و مسئولان ایران تنها نباید با مقام‌های رژیم صهیونیستی دست بدهند و ملاقات کنند و دیدار با مقام‌های دیگر کشور‌ها ایرادی ندارد. وی افزود: گاهی ممکن است مجبور شویم با دشمنمان هم دست بدهیم و بر سر منافعمان با او مذاکره کنیم. به نظرم دست دادن یا دست ندادن مهم نیست٬ بلکه مهم این است که بر اصول خود پایبند باشیم. نماینده مردم تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اهانت یکی از نمایندگان به وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس یادآور شد: بی‌شک توهین به افراد توهین نیست و ما حق نداریم و نباید به کسی توهین کنیم. باید از نماینده‌ای که بی‌احترامی کرد پرسید که چرا فردی را که رهبری مورد اعتماد و متدین می‌داند بی‌غیرت خطاب می‌کنند؟ ضمن آنکه دست دادن با اوباما نیز دلیل نفوذ آمریکا در ایران نیست. وی در پاسخ به سوال دیگری به این مضمون که آیا غرب ازطریق همین ارتباط‌ها به دنبال نفوذ در کشور نیست، خاطرنشان کرد: اینها دلیل بر نفوذ نیست و به نظر می‌رسد طرح این مسائل با اهداف سیاسی صورت می‌گیرد. ما برای مقابله با نفوذ غرب نیاز به شعارهای واهی نداریم. به نظرم این افراد به دنبال تضعیف دولت هستند و بعید می‌دانم دولت جمهوری اسلامی ایران مواضعی داشته باشد که منجر به نفوذ غرب در کشور شود.
 
ادب و فرهنگ اسلامی
در همین رابطه استاد حوزه علمیه قم گفت: در مساله برخورد رییس جمهور آمریکا و وزیر خارجه ایران، امر بین رعایت ادب اسلامی و بی ادبی دایر بود ولی دکتر ظریف به عنوان یک فرد مسلمان، رعایت ادب و فرهنگ اسلامی را کرد. حجت الاسلام محسن غرویان  خاطرنشان کرد: در فقه، اخلاق و فرهنگ اسلامی بی ادبی نسبت به کسی حتی دشمنان و غیرمسلمانان مجاز نیست.
وی ادامه داد: وقتی قرآن کریم می فرماید: شما معبودهای غیرمسلمانان را لعن نکنید و یا دیگران را مورد بی ادبی قرار ندهید ، معلوم می شود ما به طور مطلق، اجازه بی ادبی حتی نسبت به غیرمسلمانان را نداریم. استاد حوزه علمیه قم گفت: در مواجهه آقای ظریف و اوباما امر دایر بود بین اینکه یا باید ادب اسلامی را رعایت می کردیم و یا بی ادبی را ، دکتر ظریف به اقتضای ادب اسلامی تشخیص داد که به وی دست بدهند و رد شوند و کار ایشان هم اشکالی ندارد. غرویان گفت: اگر دکتر ظریف غیر از این اقدام،کار دیگری انجام می داد مصداق بی ادبی بود و ما در اسلام کار خلاف ادب نداریم. استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مواجهه ما با آمریکا دو سال است که ادامه دارد آقای ظریف هم با منطق اسلامی و تاییدات رهبری تاکنون در مذاکرات برخورد کرده و با منطق و استدلال دفاع کردند، اگر می خواهیم نگاه آقای ظریف را نسبت به استکبار بسنجیم باید از دو سال مذاکره به دست بیارویم نه از یک دقیقه مواجه با اوباما.
وی ادامه داد: کسانی که انتقاد می کنند ظلم می کنند و انصاف را رعایت نمی کنند و قطعا باید پاسخگوی این ظلم و بی انصافی خود باشند، شخصیت دکتر ظریف به صورت مکرر مورد تایید رهبری قرار گرفته و کسانی امروز با ادبیات سخیف برخورد می کنند بیشتر ناشی از حسادت هایی است که از نفسانیات آنها برمی خیزد و دنبال عقده گشایی هستند. غرویان یادآورشد: جنبه دیگر اینکه این افرادی که به خاطر دست دادن آقای ظریف و اوباما اینگونه سر و صدا می کنند دنبال شهرت هستند و متاسفانه با ادبیات سخیف با شخصیت محبوبی مانند دکتر ظریف برخورد می کنند، آنها می خواهند با این کارها توجه افکار عمومی را به خود جلب کنند ولی نتیجه نمی گیرند.

ژست های ضد آمریکایی!
احمد شیرزاد، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی هم، پیرامون انتقادات جریان تندرو نسبت به دست دادن و احوالپرسی محمدجواد ظریف به باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا گفت: این موضوع برای من قابل درک نیست که این مخالفت ها از چه جریان و مبنایی شکل می گیرد و از همه مهمتر چه منافعی را برای کشورمان به ارمغان می آورد! این موضوع برای من مجهول است که تا چند سال یا چند صد سال دیگر مقامات آمریکایی را به عنوان دشمن سرسختی که باید از آن ها فاصله گرفت، تلقی کنیم .البته ما طرفدار مقامات آمریکایی نیستیم اما آمریکا به عنوان کشوری مستقل در دنیا منافع خاصی دارد که ممکن است آن منافع با منافع ایران مشترک یا در تضاد باشد. به گفته شیرزاد، ژست های ضد امریکایی و امپریالیستی که این جریان تندرو به خود گرفته اند به گذشته، پیشینه و رفتارهای این افراد همخوانی ندارد و به نظر من این رفتارها نوعی دکان سیاسی برای مخالفان و منتقدان محسوب می شود. او تأکید کرد: اگر به افراد جریان تندرو سیاسی پیشنهاد اعطای ویزای آمریکایی شود یا اینکه بگویند فرزندانتان در دانشگاه های آمریکا تحصیل کنند هیچ مخالفتی نمی کنند و به این پیشنهاد دست رد نمی زنند. زیرا من بر اساس تجربه می گویم خیلی از افرادی که ضد آمریکایی دو آتیشه بودند هر کجا که منافع شخصی آن ها اقتضا کند رنگ عوض کرده و از آن منافع برای پیشبرد اهداف خودشان استفاده می کنند. شیرزاد تصریح کرد: رفتارهای وزیر امور خارجه کشورمان بر اساس منش های دیپلماسی شکل گرفته است و تمام دیپلمات های دنیا طبق وظیفه رفتاری، سیاسی و دیپلماسی رفتار می کنند و اقدام محمدجواد ظریف کاملا به جا و درست بوده است. او به واکنش های تند جریان افراطی نسبت به این موضوع اشاره کرد و گفت: این افراد توقع دارند که ظریف خودش را از اوباما پنهان می کرد یا در راهرو سازمان ملل در سرویس بهداشتی پنهان می شد تا با او برخوردی نداشته باشد. آیا این رفتارها در شأن یک مقام عالی رتبه دیپلماسی است که بخواهد خودش را از رئیس جمهوری آمریکا پنهان کند و در اتاقی مخفی شود تا با او برخوردی نداشته باشد؟! شیرزاد تصریح کرد: در گذشته هم بعد از تماس تلفنی حجت الاسلام روحانی و باراک اوباما و بعد از آن قدم زدن جان کری با ظریف جریان تندرو همین اظهارات را بیان کردند و جبهه گیری کورکورانه ای در مقابل این رفتارها، منش و عرف سیاسی نشان دادند. به گفته این نماینده ادور مجلس شورای اسلامی، منش های سیاسی جزء خطوط قرمز محسوب نمی شوند چرا که خط قرمز نظام جمهوری اسلامی بی ادبی و بی فرهنگی است. زیرا ایرانیان این رفتارها را از دیپلمات های ایرانی نمی پذیرند. او در پایان گفت: ذهن و افکارجریان تندرو نمی تواند رفتار، منش و عرف سیاسی که از مقامات ایرانی سر می زند را بپذیرد.

شماره 3 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها