سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۳۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۹ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - 16 June 2020
چند هفته‌ای است که آمار مبتلایان به کرونا در کشور به بالای دو هزار و حتی سه هزار نفر رسیده است و به‌گفته برخی باید ایران را اولین کشور در جهان دانست که خبر از موج دوم کرونا داده است. حال نگرانی‌ها از بابت برگشت به زندگی عادی افزایش پیدا کرده است و به‌نظر می‌رسد اگر این وضع ادامه داشته باشد باید منتظر افزایش مبتلایان و به تبع آن، فوتی‌ها هم بود.

آیت ماندگار- محمد آیتی: چند هفته‌ای است که آمار مبتلایان به کرونا در کشور به بالای دو هزار و حتی سه هزار نفر رسیده است و به‌گفته برخی باید ایران را اولین کشور در جهان دانست که خبر از موج دوم کرونا داده است.

حال نگرانی‌ها از بابت برگشت به زندگی عادی افزایش پیدا کرده است و به‌نظر می‌رسد اگر این وضع ادامه داشته باشد باید منتظر افزایش مبتلایان و به تبع آن، فوتی‌ها هم بود.

سلمان اسحاقی، نماینده قائنات و زیرکوه گفت: متاسفانه اولین کشوری هستیم که به نوعی با موج دوم کرونا روبرو شدیم. دلیل اصلی این اتفاق را باید در موضوعات مرتبط با اقتصاد جستجو کرد.

وی افزود: به‌هرحال از اوایل اسفند سال گذشته تا اواخر فروردین سال جاری، بحث قرنطینه و پس از آن، فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی به‌خوبی صورت گرفت، اما افراد برای گذران زندگی و اداره هرچه بهتر معیشت خانواده‌های خود مجبور شدند از این مسائل عبور کنند. به‌عنوان مثل، فردی که دارای یک مغازه است و همیشه دغدغه پرداخت مالیات، اجاره مغازه و از همه مهم‌تر کسب درآمد برای خانواده خود دارد را چطور می‌توانیم ملزم به این کنیم که مغازه‌اش را باز نکند؟ به‌هرحال مردم و فعالان کسب و کارها حق دارند که فعالیت‌های کاری و اقتصادی خود را از سر بگیرند، چون با اوضاع و احوال اقتصادی حاکم بر کشور سخت است که افراد بدون درآمد در خانه‌های خود بمانند.

نماینده قائنات و زیرکوه تصریح کرد: حال اگر دولت بخواهد جلوی موج دوم ویروس کرونا را بگیرد چاره‌ای ندارد جز اینکه بسته‌های حمایتی خود از مردم را بیش از پیش افزایش دهد. ما هم آگاه به این موضوع هستیم که دولت به‌واسطه مشکلات مختلف از جمله تحریم با کسری بودجه روبروست، اما گرفتن بعضی تصمیمات کاملاً منطقی و شدنی است. وقتی پای صحبت مدیران کسب و کارها می‌نشینیم می‌گویند چطور باید در این فضای سخت اقتصادی مالیات خود را پرداخت کنیم، چطور بیمه کارگران‌مان را واریز کنیم و یا چطور اقساط وام را پرداخت کنیم در حالی که ماه‌ها کاسبی وجود نداشته است؟ به اعتقاد من کمترین کاری که دولت می‌توانست انجام دهد و یا از این به بعد با اراده بیشتر در دستور کار قرار دهد، همکاری در همین موضوعات است، یعنی فعالان کسب و کارهای ما باید اطمینان‌خاطر داشته باشند که اگر قسط وام آن‌ها تا چند ماه هم عقب افتاد مشکلی آن‌ها را تهدید نمی‌کند. از طرفی، ویروس کرونا تا ماه‌ها مهمان همه کشورهای جهان از جمله ایران است و شایسته است که دولت یک‌بار به‌صورت جدی خیال همه فعالان اقتصادی را در خصوص پرداخت مالیات و یا بیمه کارگران‌شان راحت کند.

اسحاقی اظهار داشت: دولت تاکنون همکاری‌هایی در حوزه مالیات، بازپرداخت وام و... داشته است، اما این حمایت‌ها به‌گونه‌ای نبوده که اطمینان‌خاطر را ایجاد کند تا افراد با کمترین دغدغه، هم به کسب و کار خود بپردازند و هم در این مسیر، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی یادآور شد: کاملاً روشن است که ریشه اصلی شیوع ویروس کرونا به‌خاطر عدم‌رعایت جامعه ‌به‌واسطه دغدغه معیشت است. از طرفی انتظار می‌رود که دولت و به‌طور مشخص ستاد مبارزه با کرونا کارگروه‌های متخصص در هر حوزه را تشکیل دهند. سوال اینجاست، آیا امروز تعداد واگن‌های مترو افزایش پیدا کرده است؟ آیا زمان حرکت بین اتوبوس‌ها کم شده است؟ وقتی برای حمل و نقل که یک موضوع بسیار حائزاهمیت در این دوران است فکر اساسی نشده است چطور می‌توانیم به آینده بهتر امیدوار باشیم؟ چرا باید برخی دانش‌آموزان پایه‌های پایین‌تر برای امتحان در مدرسه حاضر شوند و اگر خدای ناکرده بچه هر کدام از ما مبتلا به کرونا شد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

اسحاقی در ادامه عنوان کرد: مدتی است که فدراسیون فوتبال اعلام کرده است که مسابقات لیگ برتر از سر گرفته شود. آیا از سرگیری این مسابقات دغدغه این روزهای کشور است؟ آیا ارزش دارد فوتبالیست مملکت به‌خاطر مسابقاتی که از اولویت چندانی برخوردار نیست، کرونا بگیرد؟ به‌نظر می‌رسد مسئولان باید در کنار رفع دغدغه اقتصادی مردم، ضروریات و اولویت‌ها را هم مشخص کنند تا با پیگیری امور بتوانیم بر کرونا غلبه کنیم.

وی در پایان گفت: قوانین زیادی از سوی ستاد مبارزه با کرونا وضع شد، اما در اجرا و نظارت مشکلات بسیاری داریم. به‌طور مثال گفتند همه مسافران مترو اجباراً باید از ماسک استفاده کنند، اما وقتی داخل مترو می‌شویم می‌بینیم که تعداد زیادی از مسافرها ماسک ندارند. از این‌رو ما نمایندگان مجلس یازدهم از همه وزرا و معاونین رییس‌جمهور می‌خواهیم که به مجلس بیایند و گزارش دهند تا همه متوجه شوند دستگاه آن‌ها چه کاری برای کمرنگ‌شدن ویروس کرونا انجام داده‌اند.

منبع: روزنو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها