سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - 15 November 2016
مهدی آیتی، دبیر اجلاس مدیریت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در گفت‌وگو با آیت ماندگار عنوان کرد:
مهدی آیتی
مهدی آیتی، دبیر اجلاس مدیریت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری اعتقاد دارد که مدیریت بخش غیردولتی در زمینه تولید و تجارت می‌تواند راه گشای اقتصاد مقاومتی باشد. از این‌رو برای آشنایی بیشتر با اهداف و برنامه‌های اجلاس با وی به گفت‌وگو نشستیم.

از آنجایی‌ که شما دبیر این اجلاس هستید کمی در این‌ باره برایمان توضیح دهید؟
جمعی از دوستان ما در قالب یک NGO و شرکت خصوصی به نام «عصر نوین» مدتی است در تدارک یک اجلاس مهم هستند که در این رابطه بنده هم به‌عنوان دبیر اجلاس همکاری داشته و امید داریم در هفتم مهرماه با برگزاری یک اجلاس آبرومندانه، گامی مؤثر در جهت بسترسازی و رشد و توسعه اقتصاد کشور برداریم.

چرا مدیریت؟ و چرا اجرا اجلاس از طرف یک شرکت خصوصی؟
سؤال خوبی کردید. اولاً این روزها در پسابرجام تنها راه نجات اقتصاد راکد و به بن‌بست کشیده شده ایران در یک برنامه ضربتی و جامع اقتصادی در توسعه و گسترش برنامه تولید و صادرات است. اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی تحقق پیدا کند هیچ چاره‌ای جر تولید ملی و صادرات غیرنفتی نداریم و این دو موضوع موجب بهبود وضعیت معیشتی مردم و اشتغال برای جوانان خواهد شد؛ اما در رابطه بااینکه چرا مجری و برگزارکننده از یک موسسه غیردولتی (NGO) می‌باشند باید گفت دولت نشان داده که هرگز در کارهای بزرگ مردمی و به‌ویژه در امور اقتصادی، مدیر خوبی نبوده و به همین دلیل اصرار داریم که از طریق بخش خصوصی و سیل عظیم حمایت ملت کارآفرین و تولیدگران که غیردولتی هستند به این مهم بپردازیم.

حدس می‌زنید برگزاری یک اجلاس بین‌المللی یا ملی چه تأثیر عملی و اجرایی می‌تواند بر سرنوشت تولید و تجارت کشور داشته باشد؟
واضح و روشن است که برای تحقق هر برنامه یا هدفی باید اول از طریق روش‌های فرهنگی و برنامه‌های اجتماعی بسترسازی لازم انجام شود تا بعداً بتوانیم در یک برنامه عملی و اجرایی حرف‌ها و نقدهای کارآفرینان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان موفق را به گوش مسئولین و دولت برسانیم تا درنهایت به‌صورت قانون و آیین‌نامه از مجلس و دولت بیرون بیاید.

تقریباً ۳۸ سال از انقلاب گذشته است، چرا دولت‌ها در این سال‌ها در موضوع مهم تولید و تجارت موفق نبوده‌اند؟
دلایل مختلفی وجود دارد. بعضی موانع رشد و توسعه تولید ملی و صادرات، برون‌مرزی است و از حیطه تصمیم‌گیری و تصمیم سازی مسئولین و دولت خارج است. مثل تحریم‌ها و فشارهای خارجی. ولی بعضی از دلایل مربوط به برنامه‌ریزی و مدیریت مسئولین دولتی و مجلس است. اگر مجلس و دولت در سال‌های اول انقلاب، استراتژی و منشور جامع تولید و تجارت را تدوین و تصویب می‌کردند شاید امروز وضع اقتصادی و معیشتی مردم و رفاه عمومی جامعه بهتر از حالا بود و جایگاه اقتصادی جمهوری اسلامی هم در جهان بالاتر ازاین‌قرار می‌گرفت.

در حال حاضر ما در چه جایگاهی از تولید و تجارت در عرصه بین‌المللی قرار داریم؟
متأسفانه در جایگاه بسیار پایین هستیم. به‌طور مثال گفته می‌شود ما در حال حاضر در جایگاه کمتر از نیم درصد تولید و تجارت جهانی هستیم، درحالی‌که سهم ما در این موضوع حدود ۵ درصد است، یعنی ۱۰ برابر و متأسفانه می‌بینیم که چقدر ما از این نظر عقب هستیم و کشورهایی مثل چین به‌طور شگفت‌انگیز و حیرت‌آور در زمینه تولید و صادرات رشد و ترقی پیداکرده‌اند. امروز می‌گویند چین با جمعیت تقریباً یک و نیم میلیاردی، در جامعه‌اش تعداد بیکار و معتاد قابل‌توجهی ندارد. امیدوارم روزی برسد که کشور ما هم دارای الگوی رشد و توسعه در جهان اسلام باشد.

شماره 20 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها