سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۳۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۰۲ تير ۱۳۹۹ - 22 June 2020
اکبر پازوکی، نایب رییس اول اتحادیه لوازم خانگی تهران:
نایب رییس اول اتحادیه لوازم خانگی تهران گفت: به جرات می‌توان گفت در این دو ماه گذشته که کارخانجات و کسبه شروع به‌کار کردند ما حدود ٣٠-٣٥ درصد و حتی ۴۵ درصد افزایش قیمت نامحسوس داشتیم.

آیت ماندگار- اکرم جدیدی‌ممتاز: در ایران با شیوع بحران کرونا، طرح‌های پیشگیرانه قطع زنجیره این اپیدمی شامل قرنطینه خانگی، فاصله‌گذاری اجتماعی، تعطیلی فعالیت بیشتر اصناف، تعطیلشی مدارس و دانشگاه‌ها اجرا شد. این اقدامات در بخش اقتصادی عرضه، تولید و تقاضا را تحت تاثیر قرار داد و بسیاری از مشاغل در آستانه ورشکستگی کامل قرار گرفتند. اگرچه دولت سعی کرد با اختصاص بسته‌های حمایتی به کمک کسب و کار‌ها بیاید، اما با توجه به اینکه مشخص نیست این ویروس تا چه زمانی مهمان بشر در سراسر جهان است به‌نظر می‌رسد دولت و مسئولان باید هر چه سریع‌تر نسبت به سیاست‌گذاری مناسب با اجرای طرح‌های حمایتی و پیشگیرانه برای موج‌های آتی این ویروس اقدام کنند، زیرا با تعطیلی هر کسب و کار، نرخ بیکاری و مشکلات اجتماعی مردم افزایش و جامعه در مخاطرات جدی قرار می‌گیرد.

یکی از کسب و کار‌هایی که بیشترین آسیب را از کرونا دید، صنف فروشندگان لوازم خانگی است. کاسبی این صنف معمولا در طول برخی ماه‌های سال به خاطر باور‌های مذهبی رایج در جامعه ایرانی کمی کمرنگ می‌شود، چرا که مردم بخاطر ماه‌های رمضان، محرم و صفر کمتر به این بازار برای تهیه جهیزیه عروس سر می‌زنند. علاوه بر این، این صنف از پایان سال ۹۸ تا ابتدای سال جاری نیز کسادی بی سابقه‌ای را تجربه کرد تا فروشندگان لوازم خانگی نیز همچون سایر اصناف مشغول در کشور نیازمند حمایت‌های ویژه دولت باشد.

اکبر پازوکی، نایب رییس اول اتحادیه لوازم خانگی تهران در مورد تاثیر بحران کرونا در فعالیت و کسب و کار این صنف گفت: صنف ما و تمام صنوف در سال ١٢٥ روز تعطیلات رسمی دارند. علاوه بر این، مدت یک ماه هم در ماه مبارک رمضان و دو ماه هم در محرم و صفر که عملاً خرید جهیزیه در آن متوقف می‌شود، تعطیلات داریم، یعنی حدود ٥-٦ ماه عملاً کار نمی‌کنیم.

وی افزود: معمولاً تمامی اصناف منتظر رسیدن شب عید برای رونق کسب و کارشان هستند. در اسفندماه سال ۹۸ با توجه به مشکلاتی که پیشتر از ٢٩ اسفند ٩٦ با تحریم‌های ظالمانه‌ای که آمریکا نسبت به ایران داشت و منجر به قطع واردات شد ما فقط به تولیدات داخلی متکی شدیم، اما هم به‌دلیل تغییر قیمت و هم نبود مشتری و بازار که به علت بسته‌شدن اصناف در شب عید به‌خاطر وجود کرونا صورت گرفت کار کسادتر از همیشه شد.

پازوکی تصریح کرد: علاوه بر اینکه در فروردین و اردیبهشت ۹۹ تمام کارخانجات تعطیل بودند، تمام کسبه بلاتکلیف شدند، یعنی در سال ٩٨ کسبه ما بیش از سه یا چهار ماه نتوانستند کار کنند.

نایب رییس اول اتحادیه لوازم خانگی تهران با اشاره به اینکه ما دو نوع تورم در صنف خود داریم تصریح کرد: یکی تورم قانونی است که هر ساله با افزایش حدود ۱۰ تا ۱۵ درصدی حقوق کارمندان، مواد اولیه، بیمه و... به‌وجود می‌آید و دومین تورم که به‌صورت نامحسوس ایجاد می‌شود، کمرنگ‌شدن نظارت بر بازار است که امسال به علت نبود قیمت و بحران کرونا این موضوع بیشتر به چشم آمد.

وی اظهار داشت: به جرات می‌توان گفت در این دو ماه گذشته که کارخانجات و کسبه شروع به‌کار کردند ما حدود ٣٠-٣٥ درصد و حتی ۴۵ درصد افزایش قیمت نامحسوس داشتیم.

پازوکی گفت: شرکت‌های تولیدکننده از یک طرف برای کالای تولید شده فاکتور نمی‌دهند و از سوی دیگر کالا‌هایی را که تولید می‌کنند فقط به توزیع‌کننده خاصی می‌دهند و همین باعث می‌شود مقداری انحصار هم به‌وجود بیاید.

وی با تاکید بر اینکه اگر دولت می‌خواهد به اصناف آسیب‌دیده کمک کند باید برنامه‌ریزی درست داشته باشد افزود: اگر اداره دارایی قصد کمک به کسبه را در این دوران دارد باید حمایتش را در پساکرونا نیز ادامه دهد. اعمال معافیت‌های مالیاتی در سطح بالا و در عین حال عدم‌ افزایش مبلغ مالیات می‌تواند یاری‌گر کسب و کار در شرایط فعلی باشد. مالیات، در بحران اقتصادی فعلی کمر کسب و کار‌ها را که آسیب دیده‌اند می‌شکند.

نایب رییس اول اتحادیه لوازم خانگی تهران در رابطه با سازمان‌ها و نهاد‌هایی که می‌توانند از این صنف حمایت کنند گفت: ما بیشترین کار را با سازمان حمایت، تعزیرات و کالای قاچاق داریم. اگر قانونی برای کالای قاچاق وجود دارد الان باید رسیدگی شود و مبدا آن شناسایی شود. ما به‌عنوان یک توزیع‌کننده و پایانه زنجیره هستیم که اگر گسسته شود، مصرف‌کننده و تولیدکننده ضرر می‌کنند. باید براساس تورم و حمایت‌های مالی دولت به کسب و کارها، نرخ اجناس قیمت‌گذاری شود که تولیدکننده متضرر نشود. باید همان‌طور که مقام معظم رهبری درباره تولید به مقامات گوشزد کرده‌اند عمل شود تا اوضاع بهتری را شاهد باشیم.

منبع: اقتصاد۲۴
اخبار مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها