سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۳۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۹ - 26 June 2020
رییس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات تهران بررسی کرد
رییس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات تهران گفت: با ضربه‌ای که کرونا بر پیکر اقتصاد کشور وارد کرده است دولت نباید مالیات را افزایش دهد. قطعاً نظارت دولت باید وجود داشته باشد، اما دخالت مستقیم دولت آسیب‌زننده است. مالیات بر درآمد مشکل مهمی است و باید برای میزان آن، درآمد سالانه اصناف ارزیابی شود و بعد چنانچه درآمد مثبت بود به آن افزوده شود.

آیت ماندگار- اکرم جدیدی‌ممتاز: مشق شب ویروس کرونا تمام مردم دنیا را با آزمونی سخت مواجه کرد. این ویروس توانست در مدت کوتاهی روال عادی زندگی جهانیان را برهم زده و شکل دیگری از زندگی فردی و اجتماعی را به نمایش بگذارد. حال بسیاری از مشاغل و کسب و کار‌ها تعطیل و نیمه‌تعطیل شدند و اقتصاد در کشور‌هایی مانند ایران نابسامان‌تر از گذشته شده است.

اگرچه تحریم‌های بی‌رحمانه علیه ایران، گذر از شرایط کرونازدگی را دشوارتر کرد، اما در کشور ما ظرفیت‌های مردمی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها در مواقع بحرانی جزو سرمایه‌های ملی جامعه ما محسوب می‌شوند. پیشه‌وران و کسبه بازار از جمله این ظرفیت‌ها هستند که همیشه در حمایت از مردم در مشکلات و آسیب‌های اجتماعی یاور دولت بوده‌اند، اما در حال حاضر همزمان با شیوع ویروس کرونا، دچار آسیب‌های جدی شده‌اند که برای سرپا ماندن نیاز به حمایت‌های دولت دارند.

حمیدرضا رستگار، رییس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات تهران درباره تاثیر کرونا در کسب و کار این صنف گفت: شاید همه زوایای آسیب کرونا در همان لحظه و روز‌هایی که در آن هستیم نمود نداشته باشد. کرونا تجربه‌ای بود که اقتصاد تمام دنیا را متحول کرد. در زمینه فولاد نه تنها ایران که جزء ۱۰ کشور اول جهان در تولید فولاد است، بلکه کشور‌هایی مانند چین را که برنامه‌ریزی و امتیاز خاصی در فولاد دارد را هم با مشکل روبرو کرد و تقریباً به واردات و صادرات کشور‌های صادرکننده آسیب‌های جدی وارد کرد.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی در کنار سنگینی تحریم‌ها، بحث کرونا هم در ضربه‌های اقتصادی به کشور بی‌تاثیر نبود، به‌طوری که بازار‌های داخلی هم دچار مشکلاتی شدند.

رستگار تصریح کرد: همکاران ما در اسفندماه، بازار‌ها و کالا‌های خود را برای توزیع در سال جدید تکمیل می‌کردند، اما چون چندین ماه بازار ما تعطیل بود دچار مشکلاتی شدند و اکثر مصرف‌کنندگان با رکود مواجه شدند. در کنار آن، مشکلات اقتصادی و کاهش ارزش ریال موجب مشکلات متعددی برای فعالان، تولیدکنندگان و فروشندگان فولاد شد.

رییس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات تهران اظهار داشت: آسیبی که از لحاظ اقتصادی در بحران کرونا به صنف ما وارد شده قابل پیش‌بینی است، زیرا تولیدکنندگان به‌رغم تعطیلی کارگاه‌ها کارگران خود را اخراج نکردند، ولی مجبور به تامین هزینه‌هایی شدند که بدون درآمد و سود بر آن‌ها تحمیل شد و به این شکل صاحبان مشاغل را دچار آسیب اقتصادی کرد.

رستگار با اشاره به ارزیابی بازار آینده این صنف بر اساس تورم و کرونا بیان کرد: برای ارزیابی بازار آینده صنف فولاد باید گفت اگرچه کرونا کسب و کار مشاغل را در تمام دنیا مختل کرده است، اما بهتر است از کشور‌هایی که توانستند با تدابیر اقتصادی هوشمندانه بر مشکلات مالی و اقتصادی‌شان غلبه کنند، درس بگیریم و آن‌ها را در این موضوع الگو قرار دهیم. آنچه مسلم است ما نمی‌توانیم بازار‌ها و مشاغل خود را تعطیل کنیم، زیرا حمایت‌کننده نداریم و کسی نیست که در صورت تعطیلی، خسارات وارده به این مشاغل را بپردازد. باید هم برای کسبه‌ای که مجبور به فعالیت هستند و هم برای حفظ بازار داخلی و خارجی برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه اصناف و مردم همیشه در رفع مشکلات ملی پای کار بوده‌اند بیان کرد: مردم و اقشار مختلف ایران نشان داده‌اند که در بحران‌ها کنار دولت هستند و براساس بضاعت خود گوشه‌ای از کار را می‌گیرند. اکنون در شرایط فعلی مردم و اصناف متقابلاً از دولت انتظار دارند که با مردم همراهی و همکاری داشته باشد. بسیاری از اصناف کمکی از دولت نمی‌خواهند و فقط انتظار دارند دولت کاری به کار آن‌ها نداشته باشد و با وضع قوانین کارشناسی‌نشده بیشتر به مشکلات آن‌ها اضافه نکند. دولت پس از کرونا با وضع قوانین پیچیده در حوزه مالیات بر ارزش افزوده که انجام آن برای بنگاه‌های اقتصادی کوچک امکان‌پذیر نیست، مشکلات را تشدید می‌کند.

رستگار ادامه داد: با ضربه‌ای که کرونا بر پیکر اقتصاد کشور وارد کرده است دولت نباید مالیات را افزایش دهد. قطعاً نظارت دولت باید وجود داشته باشد، اما دخالت مستقیم دولت آسیب‌زننده است. مالیات بر درآمد مشکل مهمی است و باید برای میزان آن، درآمد سالانه اصناف ارزیابی شود و بعد چنانچه درآمد مثبت بود به آن افزوده شود. کشور‌های دیگر در ازای مالیات، خدمات می‌دهند. به‌عنوان مثال نباید برای چند ماه اخیر که کسب و کار‌ها در اصل تعطیل بودند مالیات گرفته شود و باید مانند اقتصاد برای اخذ مالیات تنفس داده شود.

وی در پایان گفت: بنگاه‌های اقتصادی فعال باید حمایت شوند و دولت باید به سراغ آن گروه‌هایی برود که پنهانی از رانت استفاده می‌کنند و هیچ آماری هم ندارند. اصناف کشور در بیماری کرونا بدون توقع بزرگ‌ترین خدمات خیرانه را به مردم و جامعه ارائه داده‌اند و حال باید پرسید آیا در این شرایط بحرانی آن‌ها نیاز به حمایت و پشتیبانی ندارند؟

منبع: اقتصاد۲۴
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها