سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۳۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۰۹ تير ۱۳۹۹ - 29 June 2020
رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم (فانتزی) تهران گفت: در صنف ما اگرچه خوشبختانه پس از شیوع کرونا اعلام ورشکستگی نداشتیم، اما رونق کارمان تا ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد.

آیت ماندگار- شیوع کرونا در جهان به خصوص در ایران باعث تغییرات زیادی در نحوه مصرف مواد غذایی شد. بسیاری از ایرانی‌ها علاوه بر اینکه در خرید، دستشان به مقدار کم نمی‌رود و معمولاً مواد غذایی را بیشتر از مقدار مورد نیاز خریداری می‌کنند، عادت به تازه‌خوری مواد غذایی هم دارند، اما کووید۱۹ این رویکرد را دست‌خوش تحولات بنیادی قرار داد.

خوردن نان داغ و تازه با بالاگرفتن تب شیوع کرونا دچار مشکل شد و صف‌های خرید نان را به تعطیلی کشاند که این تعطیلی به‌ویژه در نان فانتزی‌پز‌ها بیشتر دیده می‌شد.

محمدجواد کرمی، رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم (فانتزی) تهران در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ درباره آسیب کرونا ویروس به کسب و کار این صنف گفت: با شیوع ویروس کرونا در کشور، بخش اعظم تولیدکنندگان نان دچار ضرر در فروش و درآمد شدند، اما نان‌های حجیم بسته‌بندی‌شده برای عرضه، شرایط بهتری را پیدا کردند، زیرا نانوا‌ها به‌سمت ارائه نان‌های حجیم بسته‌بندی‌‎شده رفتند و مردم از آن استقبال کردند.

وی افزود: از آنجایی‌ که بخشی از تولیدات نان‌های فانتزی به اغذیه فروشی‌ها داده می‌شد با تعطیل‌شدن این فعالیت بخش دوم صنف ما دچار آسیب فروش شد و این عده به‌دلیل عدم‌عرضه نان به اغذیه فروشی‌ها بسیار متضرر شدند، اما مردم از بخش نان در مغازه‌ها استقبال کردند.

کرمی تصریح کرد: همکاران ما در کنار نان فانتزی، نان‌های شیرین هم تولید می‌کردند که در بحران کرونا در فروش این نوع نان هم مشکل به‌وجود آمد. به عبارت دیگر مردم از خرید شیرینی‌های مرتبط با نان حجیم خودداری می‌کردند. کاهش فروش در این قسمت باعث شد بسیاری از نان فانتزی‌پزان در سه ماه پایانی سال ۹۸ و از آغاز سال ۹۹ تاکنون به رونق قبلی خود بازنگردند.

رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم اظهار داشت: معمولاً اصناف زنجیره‌وار به هم متصل هستند، پس نمی‌توانیم بگوییم یک بخش خوب کار کرد و ورشکسته نشد و از این بابت خوشحال باشیم در حالی‌که در سایر واحد‌های صنفی ضرر و زیان زیاد بوده و حتی تعطیل شده‌اند. ما باید در بررسی آسیب کرونا همه مشاغل را با هم ببینیم.

کرمی ادامه داد: در صنف ما اگرچه خوشبختانه اعلام ورشکستگی نداشتیم، اما رونق کار ما در بحران پاندومی تا ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا در دمای خاصی از بین می‌رود افزود: تولید نان در فر‌های واحد‌های پخت بالای ۲۵۰ درجه است و در چنین شرایط ویروسی باقی نمی‌ماند و این اطمینان خوبی برای مجموعه تولیدکنندگان نان کشور است، اما شرایط کرونا به ما یادآوری کرد که باید به‌سمت تولید نانی برویم که بتوانیم به‌راحتی در منزل آن را گرم کنیم و حتی باید به‌سمت نان‌های نیم‌پز رفت.

کرمی گفت: من بازدید‌های زیادی از نمایشگاه‌های مختلف نان و شیرینی در دنیا و کشور‌های پیشرفته داشتم، زیرا اتحادیه ما جزو اتحادیه جهانی نان است و ما تنها اتحادیه صنفی در صنایع غذایی کشور هستیم که عضو یک اتحادیه بین‌المللی هستیم. در بررسی این بازدید‌ها متوجه شدیم در دنیا روش تولید نان به‌سمت تولید نان‌های نیم‌پز یا خمیر‌های منجمد شده می‌رود، پس مجموعه صنف ما هم باید این فکر و ایده را داشته باشد که به‌سمت به‌روز شدن و الگو قرار دادن تولید و مصرف بهینه از کشور‌های پیشرفته در تولید نان برویم. صنف ما توانایی آن را دارد که خمیر را در واحد به شکل نیم‌پز تولید و بسته‌بندی کند تا مشتری بتواند پخت کامل آن را در منزل حتی در یک تاوه معمولی انجام دهد. این روش، روش نوینی برای مقابله با کرونا است. ما باید از کشور‌های پیشرفته الگوبرداری و در کشور پیاده‌سازی کنیم. اتحادیه جهانی تولیدکنندگان نان نیز توصیه کرده است که واحد‌های نانوایی به‌سمت این روش حرکت کنند.

وی یادآور شد: متاسفانه دولت در دسته‌بندی اصناف در کرونا، صنف ما را جزو صنوف آسیب‌دیده به‌شمار نیاورد و این مساله زیان‌های مالی جدی را متوجه واحد‌های تولیدی نان فانتزی کرد.

کرمی تصریح کرد: کشور آلمان در کرونا به هر واحد تولیدی نانوایی ۱۰ هزار یورو بابت سه ماه، کمک بلاعوض پرداخت کرد که نانوا‌ها بتوانند روی پا‌های خود بایستند و ورشکست نشوند. ما از دولت کمک‌های بلاعوض نمی‌خواهیم. وام ۱۸ میلیونی به درد نانوا‌های فانتزی نمی‌خورد. اگر قرار به دادن تسهیلات است باید مقدار وام بالا و درصد سود پایین باشد، زیرا واحد‌های تولیدی با نقدینگی زنده هستند. اگر نقدینگی به تولیدکنندگان تزریق نشود از بین رفته و نابود می‌شوند.

کرمی در پایان خاطرنشان کرد: همکاران ما از دولت و ارگان‌های مرتبط توقع دارند که در این شرایط حساس اقتصادی حداقل در اموری که در سازمان‌ها اختیار دارند و به‌راحتی می‌توانند با ملاحظات به اصناف کمک کنند از آن دریغ نکنند. به‌عنوان مثال در موضوع مالیات، حداقل کمک به اصناف این بود که در این پنج ماه در تعیین مالیات تخفیف قائل می‌شدند. کشور‌های دیگر در این شرایط از واحد‌های تولیدی مالیات نمی‌گیرند، اما در ایران این‌طور نیست. در بخش تامین اجتماعی نیز دولت می‌توانست اعلام کند در این شرایط حق بیمه تا پنج نفر از کارگران واحد‌های تولیدی را دریافت نمی‌کند تا واحد‌ها کارگران خود را حفظ کنند. بسیاری از واحد‌های تولیدی که به مشکل برخوردند مجبور شدند کارگران‌شان را اخراج کنند. این افزایش بیکاری به نفع دولت نیست. دولت می‌توانست جلوی خیلی از ضرر و زیان‌ها را بگیرد، اما کاری انجام نداد.

منبع: اقتصاد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها