سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۳۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۲ - ۰۹ تير ۱۳۹۹ - 29 June 2020
شهردار قم در واکنش به سوالات خبرنگار ایلنا گفت: به پدرت پاسخ می دهم! شما اگر از دست من ناراحتی، بیا بنشینیم با هم صحبت کنیم!


آیت ماندگار- سیدمرتضی سقائیان نژاد شهردار قم، بعد از حدود بیش از یکسال از آخرین نشست خبری اش با خبرنگاران، در محل سالن اجتماعات شهرداری قم پاسخ گوی خبرنگاران شد.

سیدمرتضی سقائیان نژاد شهردار قم در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه پیرو بحث حضور فرزندان شما در کشور آمریکا، آقای اسلامی عضو شورای شهر قم گفته بودند تذکراتی به آقای سقائیان نژاد داده شد؛ لطفا در این خصوص توضیح بفرمایید ؟ گفت: خب! ما خدمت شما ارادت داریم؛ در هر جلسه ای بالاخره ما باید یک جنجالی داشته باشیم و ایشان هم تریبون دار این قضیه هستند.

شهردار قم گفت: بحث هایی که بحث های خصوصی من بوده، من سکوت می کنم. اما بحث هایی که شما باید بدانید و ایشان می گوید یک سال {بیش از یک سال نشست خبری نداشتید}؛ در حالی که کمتر از سه ماه هست که خدمت شما هستیم! این یکی از بحث هایی هست که ایشان مطرح می کند.

وی با بیان این که در قرآن آیه ای هست. {إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا} که بر اساس آن ما نباید هرکه هر چه گفت، بگوییم درست است، گفت: باید روی مطالب فکر کرد؛ بعد یک چیزی را خدمت شما بگویم. ما اگر بخواهیم نیمه خالی لیوان را ببینیم، می توانیم صدها سؤال انجام دهیم. اما باید شیوه ما شیوه قرآن باشد. شیوه ما شیوه زنبور عسل باشد. زنبور عسل می گردد و روی گل ها می نشیند و از شهدش عسل به وجود می آید که شفابخش است. و می تواند مصفا باشد برای همه؛ خدای ناکرده اگر بخواهیم این طور برویم، خدای ناکرده جامعه را ناامید می کنیم.

الحمدالله چرا مردم در درون شهر، از کار شهرداری راضی هستند؟ چرا مردم و بدنه مردم از کارهایی که شهرداری انجام می دهد راضی هستند؟ این جوری که برادر عزیزمان سیاه نمایی کردند که همه این ها باید ناراضی باشند؛ چرا بودجه شهرداری که در سال ۹۴ مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان بود، الان روی بودجه ۳ هزار میلیاردی صحبت می کنیم؟ خب این تفاوت مبلغ از کجا آمده؟ پولش را مردم دادند؛ چرا مردم به این راحتی پرداخت پول به شهرداری را انجام می دهند؟ چرا سالی بیش از ۳۰۰ هزار تن آسفالت در شهر ریخته می شود؟ چرا یکی بعد از دیگری بحث های فضای سبزی که در درون شهر می بینیم و همه می گویند قم از آن حالت اقلیم خشک در حال خارج شدن است؛ و… و … و …؛ این ها در مقابلش هست که باید مردم را امیدوار کرد.

سقائیان نژاد در خصوص سؤال خبرنگار ایلنا در خصوص بحث توسعه متوازن شهری، گفت: شما می دانید دو تا از شهرداری های ما هستند که بخاطر این که ضعیف هستند ما به آن ها تزریق می کنیم؛ شهرداری منطقه ۲ و شهرداری منطقه ۶؛ و دو تا از شهرداری های دیگر هم هستند که ما از آن ها پول می گیریم و به این ها تزریق می کنیم؛ منطقه ۴ و منطقه ۱؛ این توازن نیست؟ سر ماه از آن دو پول گرفته می شود و سر ماه به آن دو دیگر پول تزریق می شود؛ البته خود شهرداری مرکزی هم ادامه دهنده این قضیه است.

وی در پاسخ به سؤال دیگر ایلنا در خصوص چرایی عدم جذب سرمایه گذار در قم، گفت: فقط و فقط در ماه گذشته، ۵۷۰ میلیارد تومان، قرار داد سرمایه گذاری داشتیم؛ دو تا پروژه فقط. آدرس می دهم؛ کلی گویی نکنیم فقط و حرف های دیگران را بگوییم؛ برای بحث سرمایه گذاری در بلوار پیامبر اعظم(ص)؛ آورده شهرداری، زمین و عوارض ۱۴۲ میلیارد، و آورده سرمایه گذار و ساخت و ساز و باقی هزینه ها ۲۴۸ میلیارد؛ جمع ارزش پروژه ۳۸۰ میلیارد تومان؛ همچنین مجموعه تجاری اقامتی سرمایه گذاری بنیاد تعاون ارتش، زمین و عوارض از طرف شهرداری ۷۷ میلیارد تومان، و آورده سرمایه گذاری و ساخت و ساز ۱۷۳ میلیارد تومان که جمع ارزش پروژه ۲۵۰ میلیارد تومان. ۲۵۰ به اضافه ۳۸۰ میلیارد تومان فقط برای دو پروژه.

شهردار قم تصریح کرد: هر کسی که اسمش را گذاشت سرمایه گذار که اسمش سرمایه گذار نیست. معذرت می خواهم که می گویم؛ بعضا فکر می کنند که این بیت المال اینجا صاحب ندارد و دنبال بحث های دیگه هستند که شهرداری هم چشم های ش باز است و بعنوان مدافعین مردم، دفاع می کند و کوشش می کند کسانی را جذب کند که کارآمدی داشته باشند؛ مثلا فاز۴ عمار یاسر چرا نیمه تمام باقی مانده؟ سرمایه گذار آمدند؛ به صورت تاریخی ساختمان هایی را علم کردند که هیچ وقت نتیجه نداده است؛ بله من خودم دراصفهان بودم و سرمایه گذار آمده و در زمان من خیلی کارها در آنجا به انجام رسیده و همچنین در قم الحمدالله رب العالمین؛ الان ۳ هتل پنج ستاره در بلوار پیامبر اعظم(ص) و به اضافه ۱۰ پروژه دیگر در حال انجام است؛ همین طور که نمی توان صحبت کرد.

سقائیان نژاد در مورد بدهی های شهرداری قم هم گفت: زمانی که من شهرداری قم را تحویل گرفتم، ۲ هزار میلیارد تومان شهرداری قم بدهکاری داشت؛ ۴۵۰ میلیارد تومان فقط به پیمانکاران بدهی داشت؛ امروز وضع چطور است؟ جمعا ما ۷۰۰ میلیارد بدهکاریم. چه اتفاقی افتاده؟ همین طوری که نمی شود برداریم صحبت کنیم.

شهردار قم خطاب به خبرنگار ایلنا گفت: شما اگر از دست من، ناراحتی بیا بنشینیم باهم صحبت کنیم و به دیدار من بیا.

در ادامه خبرنگار ایلنا که منتقد عدم دسترسی آسان خبرنگاران به شهردار بود، سؤال کرد: آقای دکتر چه زمانی بیاییم؟ که شهردار قم پاسخ داد: شما صحبت خود را کردی، و ما شاالله طلبکاری!

سقائیان نژاد ادامه داد: بنده هر شب حرم می روم و در حرم می نشینم و از نزدیک با مردم ارتباط دارم؛ شب های سه شنبه سعی می کنم جمکران بروم و بعد از اعمال خودم می نشینم و با مردم ارتباط برقرار می کنم؛ در دفترم هر روز کارشناسان زبده ای هستند و ارتباط مردمی دارند؛ و اگر مشکل حل نشد، می آید در دفتر من رسیدگی شود.

وی افزود: در جلساتی که فقط وقت صرف کردن هست وقت شهردار نباید صرف شود؛ تقسیم کار کردیم بین معاونان؛ یا معاونان به جلسات می روند و جلساتی هم که خودم باید بروم می روم؛ پس ببینید این طور هو کردن مسائل را، شما قضاوت کنید.

سقائیان نژاد گفت: ایشان یک صحبتی کرد بعد دیدم بحث خصوصی من است؛ اگر یادتان باشد در دوره دوم شهرداری، گفتم اگر ۱۳ نفر عضو شورای شهر قم به من رأی ندهند در قم نمی مانم؛ من این جوری هستم؛ ۱۳ نفر رأی دادند و من ایستادم؛ موقعی که آمدم از ۲۱ نفر ۱۹ نفر رأی دادن که من آمدم. من که آمدم برای کار، نیامدم که این حساب هایی که در ذهن خودت هست بگویید.

شهردار قم در واکنش به سوالات خبرنگار ایلنا با طرح ادعایی گفت: یک پیامی را؛ من نمی خواهم وارد بخش های خصوصی شوم چون اگر بخواهم وارد بخش های خصوصی شوم که قصدم این نیست؛ در سفر حج اتفاقی می افتد که خبرش را برای من می آورند که یکی از بستگان شما گفتند که چه زمانی می شود که سقائیان نژاد از شهرداری قم برود تا ما به شهرداری راه پیدا کنیم! چه راهی پیدا کنید؟ باید کسانی به شهرداری راه پیدا کنند که کمک شهرداری کنند. بله. اگر من باعث شدم قطع کنم برخی مباحث را، مورد هجمه هم قرار بگیرم، اشکالی ندارد. نمی گفتم اما حالا اگر لازم شد عمق این قضیه را می گویم.

در ادامه خبرنگار ایلنا گفت: مطرح کنید آقای دکتر. کامل بفرمایید که سقائیان نژاد شهردار قم پاسخ داد: لزومی ندارد؛ آن را من باید با پدر شما صحبت کنم؛ چون ایشان نیست حق ایشان پایمال می شود؛ که بازهم خبرنگار ایلنا گفت: نه آقای دکتر؛ باید بگویید؛ چون شائبه ایجاد کردید.

سقائیان نژاد شهردار قم ادامه داد: به شما نمی گویم به پدرتان می گویم؛ فقط می خواهم بگویم خبرهای شما رفته بود اونجا، از آنجا اومده بود اینجا که قرار است شهردار در این یک ماه پیش رو عزل شود؛ جز ارتباط وحدت گونه و حسنه بین شورای شهر و شهرداری وجود ندارد و اختلاف نیاندازید؛ اختلاف نیاندازید. بحث های خصوصی را من نمی گویم و جواب دارم و نمی گویم.

خبرنگار ایلنا در اعتراض به اتهامات مطرح شده از سوی شهردار قم گفت: من از شما می خواهم شفاف بگویید. آقای شهردار شما اتهام می زنید؛ شما پیش از این گفتید پسر من سفیر نظام جمهوری اسلامی در آمریکا هست و پسر شما گفت من به ایران بر نمی گردم. آن موقع به ما راست نگفتید. الان هم من به گفته های شما باور ندارم.

روابط عمومی شهرداری قم نوشت؛ دکترسیدمرتضی سقائیان‌نژاد ظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌های استان قم، با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره رسانه ای «شهر ما»، اظهار کرد: مسائل و مشکلات زیادی در شهر وجود دارد که شهرداری به بخشی از آنها نپرداخته و نیاز است رسانه‌ها به کمک شهرداری بیایند تا این مشکلات شناسایی شود.

شهردار قم با تاکید بر اینکه بیش از ۸۰ درصد فعالیت‌های شهر متعلق به شهرداری است، گفت: شهرداری‌ها به صورت متنوع درگیر در شهر هستند و نزدیک به ۳۷۲ وظیفه دارند در صورتی که شاید یک وزارت خانه کمتر از ۳۰ وظیفه داشته باشد.

سقائیان‌نژاد با اذعان به اینکه موضوع شناسی در امور شهری مهم است، گفت: مثلث مردم، شهرداری و خبرنگاران در پیشبرد اهداف شهر بسیار موثر است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع شهر باید کمتر دچار مسائل سیاسی شود، افزود: اگر چالش‌ها و مشکلات پیام‌هایش به مدیریت شهری منتقل شود قطعا مدیریت شهری می‌تواند با برنامه آنها را رفع کرده و به مرور به توسعه شهری پایدار و خوب برسیم.

شهردار قم با بیان اینکه امروز بیش از ۷۰ درصد مردم شهرنشین هستند، گفت: این شهرداری‌ها که امور اکثریت مردم را بر عهده دارند باید مجموعه‌ای ملی و شهری در اختیار داشته باشند.

سقائیان‌نژاد افزود: حل مشکلات ترافیکی، اقتصاد شهری، سرمایه گذاری، هویت و کالبد شهر، بازآفرینی، سیما و منظر و معماری ایرانی اسلامی، برنامه محوری برای ارتقا کیفیت زندگی و… جزو کارهایی است که باید شهرداری به آنها بپردازد.

وی با اشاره به ضرورت توسعه دانش و تخصص در مدیریت شهری، خاطرنشان کرد: شهر امروز مملو از تخصص‌ها و پیچیدگی‌های متفاوت است و شهرداری موظف است در این حوزه‌ها خود را به روز کند.

شهردار قم با تاکید بر اینکه قم پایگاه انقلاب است و امورات فرهنگی در این شهر بسیار مهم است، گفت: تعدد و تنوع وظایف شهرداری نشان می‌دهد که چقدر ارتباط مردم، رسانه و شهرداری اهمیت دارد.

سقائیان نژاد با اذعان به اینکه مخارج تامین امور زیربنایی باید بر عهده دولت‌ها باشد چراکه وظیفه شهرداری این است که شهر را نگهداری کند، گفت: به همین خاطر جشنواره رسانه‌ای شهر ما فرصتی برای مشارکت رسانه‌ها در شناسایی مسائل و مشکلات شهر است.

وی با بیان اینکه اقدامات گسترده‌ای در شهرداری طی سال‌های اخیر آغاز شده است، اقدامات شهرداری در حوزه سرمایه گذاری را مورد توجه قرار داد و افزود: فقط در ماه گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان در شهرداری قرارداد سرمایه گذاری نوشته شده است.

شهردار قم با تاکید بر اینکه سه هتل ۵ ستاره در بلوار پیامبر اعظم(ص) در حال ساخت است، گفت: در حوزه‌های دیگر تسویه بدهی‌ها و ارتباط با مردم نیز گام‌های بلندی برداشته شده است.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه ترغیب زائران نیازمد تامین زیرساخت‌های شهری است، گفت: اقامتگاه‌ها و هتل‌ها باید استاندارد باشد و این مهم در دستور کار شهرداری قرار دارد.

وی گفت: یکی از مشکلات اساسی که در قم وجود دارد باید ورود زائران به شهر قم به صورت سیستمی برنامه ریزی شود و باید بخش خصوصی وارد عمل شود.

 
منبع: ایلنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها