سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۷ - ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - 22 November 2016
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با آیت ماندگار:
علی شاملو / دبیر تحریریه
موضوع پرونده این شماره آیت ماندگار درباره مساله فساد در دولت‌ها است و اینکه چرا با رفتن دولت‌ها فساد و اختلاس تمام نمی‌شود و چرا هر دولتی که بر سرکار می‌آید شعار مبارزه با فساد و رانت خواری می‌دهد اما عمر آن دولت تمام می‌شود و فساد و رانت خواری پایان نمی‌پذیرد. همگان بیاد دارند در خردادماه سال ۸۴ که محمود احمدی نژاد نامزد ریاست جمهوری شد شعار انتخاباتی خود را رفع فقر، فساد و تبعیض از کشور قرار داد. «فقر، فساد، تبعیض، احمدی نژاد بپاخیز را مردم ما هنور فراموش نکرده‌اند.» این شعاری بود که طرفداران محمود احمدی نژاد در خردادماه ۸۴ درهر کوی و برزن کشور بر سر می‌دادند؛ اما متاسفانه در پایان هشت سال حکمرانی و ریاست احمدی نژاد بر دولت‌های نهم و دهم بیشترین فساد، اختلاس، تبعیض در دولت اصولگرای احمدی نژاد بوجود آمد. با روی کار آمدن دولت اعتدال حسن روحانی، متاسفانه آن قدر مشکلات و نابسامانی‌ها برای دولت از گذشته انباشته شده که وی هنوز نتوانسته بطور جدی به پرونده فساد در سیستم مدیریتی کشور ورود پیدا کند، اما با عزمی که در بین مسئولان دولت یازدهم وجود دارد این مساله دور از انتظار نیست که فساد در سیستم مدیریتی کشور مدیریت و تا حدود زیادی کنترل شود.
فساد و اختلاس در سیستم مدیریتی کشور به این سادگی‌ها از بین نمی‌رود به شرط آنکه دولت‌ها عزم جدی برای مبارزه با این مساله داشته باشند. تا دستگاهی عزم جدی برای از بین بردن نارسایی و فساد در دستگاه خود احساس نکند نمی‌تواند با آن مبارزه و مقابله کند. مساله ای که اکنون در صندوق ذخیره فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش یا در چند بانک و شهرداری تهران رخ داد، مساله ساده‌ای نیست و باید آن برخورد شود که الحمدا... نمایندگان محترم مجلس دهم پرونده‌های مذکور را در سرلوحه کار خود قرار داده و با تشکیل هیات تحقیق و تفحص این پرونده‌ها را دنبال می‌کنند و امیدوارم وزیر جدید آموزش و پرورش این پرونده را پیگیری و نتیجه را برای افکار عمومی روشن کند.
در مساله املاک نجومی شهرداری نیز امید است شورای شهر تهران به عنوان دستگاه نظارتی شهرداری تهران بتواند این پرونده را بدون شائبه جناحی و سیاسی دنبال و نتیجه را برای تنویر افکار عمومی به مردم اعلام نماید.
در همین رابطه با چند تن از نمایندگان پیرامون پرونده اختلاس و اینکه چرا با رفتن دولت‌ها فساد و اختلاس در کشور پایان نمی‌یابد گفت‌وگو کردیم.
 
دولت‌ها در برخورد با فساد فقط شعار داده‌اند
مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود در پاسخ به این پرسش گفت: «پرونده اختلاس و فساد را باید قوه قضاییه پیگیری کند و این کار از وظایف قوه مجریه و مقننه نیست. قوای مجریه و مقننه فقط وظیفه معرفی خاطیان را به قوه قضاییه دارند؛ و دولت‌ها هم تاکنون جدی با این مساله برخورد نکرده‌اند و فقط در برخورد با این مساله شعار داده‌اند. لاهوتی اظهار امیدواری کرد که دولت با همکاری سایر قوا خصوصاً قوه قضاییه بتواند برای همیشه به این پرونده خاتمه دهد.»
نماینده مردم لنگرود در مجلس در پاسخ به این سؤال که برای از بین بردن فساد در سیستم مدیریتی کشور چه باید کرد گفت: «باید سیستم نظارتی را تقویت کرد و سیستم نظارتی در کشور ما آن طور که قانون اساسی تعریف کرده مجلس است و مجلس به فرموده امام رضوان ا... که در رأس امور است باید تقویت شود.» لاهوتی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان و چند بانک و ثابت شدن واگذاری املاک نجومی در شهرداری تهران، نمایندگان مجلس چه اقدامی کرده‌اند گفت: «هیاتی برای تحقیق و تفحص تشکیل شده و پس از تحقیق و بررسی نتایج آن به رسانه‌ها و مردم اعلام خواهد شد.»

مدیران لایق و شایسته در کشور بر کارها گمارده شوند
عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده و اشنویه و نایب رییس فراکسیون امید هم در پاسخ به این پرسش که چرا با رفتن دولت‌ها فساد و اختلاس تمام نمی‌شود گفت: «اولاً برای اینکه برخی مدیران دولت‌های گذشته مدیران لایق و شایسته‌ای نبودند. وقتی در دولتی مدیری لایق نباشد و خود سرمنشأ فساد باشد نمی‌تواند با فساد برخورد کند.»
نایب رییس فراکسیون امید در پاسخ به این پرسش که برای از بین بردن فساد در سیستم مدیریتی کشور چه باید کرد گفت: «همانطور که در پاسخ به سؤال قبلی گفتم باید مدیران لایق و شایسته در کشور بر کارها گمارده شوند همانطور که در دولت یازدهم مدیران با لیاقت و شایسته‌ای بر سر کار آمدند.» حسین زاده درباره اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان و چند بانک و ثابت شدن واگذاری املاک نجومی شهرداری گفت: «این پرونده‌ها در مجلس با جدیت در حال پیگیری است و با رأی اعتماد مجلس به وزیر جدید آموزش و پرورش این مساله توسط وزیر پیگیری خواهد شد.»

 فساد و اختلاس را به بایگانی می‌سپارند
امیر خجسته نماینده همدان و فامنین که خود از بانیان طرح مساله فساد و اختلاس در دستگاه‌های دولتی است و تا بحال چند نطق مهم و حساس در این زمینه در مجلس داشته در پاسخ به این پرسش که چرا با رفتن دولت‌ها فساد و اختلاس در کشور تمام نمی‌شود گفت: «برای اینکه هر دولتی آمده فقط شعار برخورد با فساد و اختلاس را داده اما به طور جدی به آن عمل نکرده است یعنی اینکه دولت‌ها می‌خواهند با این مساله برخورد کنند؛ اما نمی‌دانم چرا بعد از مدتی برخورد با فساد و اختلاس را فراموش و به بایگانی می‌سپارند. تا شعار و عمل یکی نشود فساد و اختلاس تمام نمی‌شود.» نماینده مردم همدان در مجلس در پاسخ به این سؤال که برای از بین بردن فساد در سیستم مدیریت کشور چه باید کرد گفت: «باید بدون رودربایستی و به طور جدی با مدیران متخلف و خاطی برخورد و آنان را به مراجع قضایی معرفی و نتیجه را به مردم اعلام کرد تا دیگر مدیر یا مسئولی به خود اجازه سوء استفاده از بیت المال و اموال مردم را ندهد.» امیر خجسته در پاسخ به سؤال پرونده اختلاس در شهرداری و فرهنگیان گفت: «بطور جدی پیگیر مساله اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان و واگذاری املاک نجومی در شهرداری هستیم و هیاتی در مجلس تشکیل شده که بعد از روشن شدن نتایج پیگیری این هیات از طریق رسانه‌ها به مردم اطلاع رسانی می‌شود.»

افراد لایق را با تهمت از میدان به در نکنیم
علیرضا محجوب نماینده تهران در پاسخ به این پرسش که چرا با رفتن دولت‌ها فساد و اختلاس‌ها تمام نمی‌شود گفت: «برای اینکه دولت‌ها باید برخورد با این مساله را از خود شروع کنند.» نماینده مردم تهران در پاسخ به این سؤال که برای از بین بردن فساد در سیستم مدیریتی کشور چه باید کرد گفت: «باید مدیران لایق و شایسته را در کشور بر سر کار آیند و افراد شایسته و لایق را با تهمت و انگ چسباندن از میدان به در نکنیم. نمونه‌اش سه وزیری بود که از مجلس رأی اعتماد گرفتند. آن‌ها مدیرانی هستند که امتحان پس داده‌اند و می‌توان گفت که از عهده مدیریت وزارتخانه‌های خود بر می‌آیند.»
دبیرکل خانه کارگر در پاسخ به پرسش پایانی درباره اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان و واگذاری املاک نجومی شهرداری گفت: «هیات تحقیق و تفحص در مجلس تشکیل شده و من هم جزو این هیات هستم و به زودی نتایج تحقیق و تفحص اعلام خواهد شد.»

برخورد با فساد اراده جدی می‌خواهد
زهرا سعیدی مبارکه نماینده مبارکه که جزو نمایندگان جوان و فعال مجلس دهم است در پاسخ به این پرسش که چرا با رفتن دولت‌ها فساد و اختلاس تمام نمی‌شود گفت: «برخورد با فساد یک عزم و اراده جدی می‌خواهد و تا آن عزم و اراده نباشد هر دولتی هم بیاید باز هم پرونده فساد و اختلاس باز است.» نماینده مبارکه در پاسخ به این پرسش که برای از بین بردن فساد در سیستم مدیریتی کشور چه باید کرد گفت: «باز هم تکرار می‌کنم عزم و اراده جدی در بین مسئولان و دستگاه‌های اجرایی، نظارتی و قضایی.» زهرا سعیدی همچنین در پاسخ به پرسش پایانی درباره اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان و واگذاری املاک نجومی در شهرداری گفت: «آن عزم و اراده‌ای که گفتم اگر بوجود بیاید این مسائل بوجود نمی‌آید. مجلس در حال پیگیری این دو پرونده است و من با عزم و اراده جدی که در نمایندگان مجلس دهم می‌بینم امیدوارم این پرونده‌ها به طور دقیق به سرانجام برسد.»

شماره 23 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها