سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۳۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۶ تير ۱۳۹۹ - 06 July 2020
نماینده مجلس آمار قربانیان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا را فراتر از آمار اعلامی در رسانه‌ها می‌داند و معتقد است باید تغییرات اساسی در نظام سلامت کشور شکل بگیرد. اگر می‌بینید آمار‌های اعلام شده پایین‌تر از تعداد واقعی است به خاطر این است که کسانی که در منزل و یا در مسیر انتقال به بیمارستان فوت شدند در این آمار‌ها در نظر گرفته نشده‌اند.


آیت ماندگار-  محمد آیتی: تا چند هفته پیش بسیاری از مسئولان کشور عنوان می‌کردند که ایران یکی از موفق‌ترین کشور‌ها در مسیر مبارزه با ویروس کرونا و کنترل آن است. با گذشت زمان و اوج‌گیری دوباره کرونا، بازهم عنوان شد که شرایط خوب است زیرا تعداد بستری‌شدگان بسیار کم و فوتی‌ها کاهش چشمگیری پیدا کرده است، اما دو هفته‌ای است که شرایط بسیار بغرنج شده است، چون هم آمار مبتلایان و بستری‌شدگان بسیار بالا رفته است و هم به تبع این موضوع، تعداد فوتی‌ها زیاد شده است.

چه بخواهیم یا نه، موج دوم کرونا از مدتی پیش در کشور اغاز شده است و اگر در به همان پاشنه بچرخد و تغییری در تصمیمات صورت نگیرد اوضاع از این هم وخیم‌تر خواهد و شاید در آن زمان سیستم درمانی کشور تاب‌آوری خود را در برابر این بحران از دست بدهد.

در همین رابطه، یک نماینده مجلس یازدهم جزئیات جدیدی از میزان کشته شدگان در اثر ویروس کرونا در کشور عنوان کرده و می‌گوید آمارهای اعلامی در رسانه ها درباره تعداد قربانیان ابتلا به کرونا تنها محدود به کسانی است که در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند.

محمدعلی محسنی‌بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: باید تغییرات اساسی در نظام سلامت کشور شکل بگیرد. نظام سلامت ما در حال حاضر درمان‌محور است و بایستی به نظامی سلامت‌محور برگردد. یعنی همان‌طوری که در قوانین بالادستی آمده است باید پیشگیری بر درمان اولویت داشته باشد.

وی افزود: یکی از دستگاه‌های پرهزینه و گران‌قیمت، نظام سلامت ما است و عمدتاً ما به‌جای پیشگیری از بیماری اجازه می‌دهیم بیماری اتفاق بیفتد و آنگاه هزینه‌های سنگین درمان را به دوش می‌کشیم.

تعلل و جدی نگرفتن کرونا؛  ضربه مهلکی به روح و روان جامعه

نماینده چالوس و نوشهر تصریح کرد: براساس آمار‌های موجود بیش از ۱۰۰ نفر از نیرو‌های متخصص کادر بهداشت و درمان ما که از حد نرمال جهانی بیشتر است به‌خاطر ابتلا به ویروس کرونا از بین رفتند. این تلفات به‌دلیل عدم‌آشنایی کامل با ویروس بود. اگر دقت کرده باشید در اوایل برخورد با این ویروس ما خیلی آمادگی نداشتیم و حتی خود ویروس را خیلی جدی نگرفتیم که این موضوع هم در نتیجه عدم‌ اطلاعات کافی بوده است و اگرچه چین زودتر به آن مبتلا شد، اما قطعاً کشوری که ویروس در آن بروز پیدا می‌کند آمادگی بیشتری دارد تا کشور‌های دیگری که ناگاه به آن مبتلا می‌شوند.

محسنی اظهار داشت: در اولین مواردی که از ویروس کرونا مشاهده شد بایستی دقت بیشتری به توصیه‌های بهداشتی می‌کردیم، یعنی نباید می‌گذاشتیم موضوع ریشه‌ای شود تا فکری اساسی برای آن کنیم. تعلل و جدی نگرفتن ویروس ضربه مهلکی به روح و روان جامعه و سیستم درمانی کشور وارد کرد و به تبع آن اقتصاد هم با خسارت‌های جدی روبرو شد.

او می‌گوید: هنوز هم شناخت کافی از ویروس به‌دست نیامده است، اما رعایت اصول بهداشتی توسط مردم در اواخر اسفند و فروردین‌ماه آمار‌ها را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش داد. هرچه از تعطیلات نوروز و فروردین‌ماه فاصله گرفتین به‌دلیل اینکه مردم فهمیدند ویروس حالا حالا‌ها مهمان بشریت است و اگر فعالیت نداشته باشیم اقتصادمان به خطر می‌افتد، منازل را رها کردند و به نوعی قرنطینه به‌صورت جدی شکست. هرچه قدر هم مردم رعایت کنند، ولی نمی‌توان در تجمع به‌وجود آمده فاصله‌گذاری اجتماعی را به منصه ظهور گذاشت، پس همین رویکرد کافی بود تا آمار‌ها دوباره در ایران صعودی شود و هر روز شاهد گرفتاری بیشتری از هموطنانمان باشیم.

روزانه ۳۰۰ قربانی در اثر ابتلا به کرونا/ترس از خالی ماندن سفره‌ها مردم را به کف جامعه کشاند

محسنی در ادامه بیان کرد: ما در برخی از روز‌ها ۳۰۰ کشته نیز از کرونا داشتیم و اگر می‌بینید آمار‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت پایین‌تر است به‌خاطر این است که آمار‌ها از افرادی است که در بیمارستان‌ها بستری و سپس جان خود را از دست دادند، اما کسانی که در منزل و یا در مسیر انتقال به بیمارستان فوت شدند در این آمار‌ها دیده نشدند.

رییس انجمن فیزیوتراپی ایران در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود کشندگی ویروس، مردم نترس‌تر شدند؟ گفت: اول از همه ترس از خالی ماندن سفره‌ها به‌واسطه تعطیلی کسب و کار‌ها مردم را به کف جامعه کشاند. یعنی بحث نترسیدن مردم نبود، بلکه ترس از آینده‌ای بود که سرپرست خانواده نمی‌توانست معیشت اعضای خانواده خودش را تامین کند. در ادامه وقتی آمار‌ها کاهشی شد، اعتماد به نفس‌ها بالا رفت و عده‌ای تصور کردند کار تا حد زیادی کنترل شد. از طرفی، مردم فکر می‌کنند اگر خیلی اصول بهداشتی را رعایت کنند اتفاقی آن‌ها را تهدید نخواهد کرد، ولی باید قبول کنیم هرچقدر هم رعایت اصول در دستور کار باشد باز هم حضور پررنگ در جامعه برای سلامتی خطرساز است.

بالا رفتن هزینه درمان، ضربه به اقتصاد کشور است

محسنی با اشاره به ضعف مدیریت‌ها در کشور می‌گوید: هنوز قادر نیستیم بسیاری از اماکن پرجمعیت را کنترل کنیم. به‌طور مثال مترو به‌عنوان یکی از کانون‌های اصلی انتشار ویروس کرونا بیش از اندازه شلوغ است. من هم معتقدم زندگی و اقتصاد باید جریان داشته باشد تا ان‌شاالله واکسن ویروس کرونا کشف و به تولید انبوه برسد، ولی با اینکه بسیاری از اماکن مثل مترو با کمترین کنترلی در جریان باشد کاملاً مخالفم، چون بالا رفتن هزینه درمان هم نوعی ضربه به اقتصاد کشور است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همه هنر مدیران یک کشور در مقابله با ویروس کرونا این است که آموزش و پیشگیری را در دستور کار قرار دهند و در ادامه با کنترل اوضاع همه بخش‌های کشور را راه‌اندازی کنند. اینکه مدتی آمار کاهشی شود، ولی دوباره با برداشتن محدودیت‌ها همه چیز به حالت قبل برگردد، نشان از مدیریت ندارد. امیدوارم مردم به‌عنوان محوری‌ترین عامل در کنترل ویروس به‌خاطر خود و خانواده‌هایشان کمی جدی‌تر عمل کنند تا با کشف واکسن از شر این چالش خلاص شویم. از طرفی، انتظار از مردم زمانی با خروجی توام می‌شود که رفتار‌های دولتمردان هم در جهت باب دل مردم باشد و جنبه‌های حمایتی در آن دیده شود.

منبع: رویداد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها