سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۳۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۲۰ تير ۱۳۹۹ - 10 July 2020
سری دوم فصل دو عصر جدید از هفته آینده پخش می‌شود. منتقدان برنامه عصر جدید می‌گویند این شوی تلویزیونی در فصل دوم نتوانسته مانند فصل اول قوی باشد. در این میان انتقادهای شرعی و فقهی از این برنامه افزایش یافته است؛ برخی از عدم تطابق شعائر دینی با معلق زدن سخن می‌گویند برخی دیگر شعبده بازی را موضوعی ضد دین و شرع خوانده‌اند که نباید در صدا و سیما پخش شود.


آیت ماندگار- احسان علیخانی خبر داده که با پایان مرحله مقدماتی، اوایل تیر دو قسمت از مرحله دوم «عصر جدید» را ضبط کردیم که قرار است شنبه و یکشنبه هفته آینده پخش شود. به این ترتیب از هفته پایانی تیرماه تا مرداد ماه باید شاهد ۱۰ قسمت جدید برنامه عصر جدید باشیم؛ برنامه‌ای پربیننده که البته تا اینجا نتوانسته مثل فصل اول جنجالی باشد. روزنامه خراسان در بخشی از انتقاد به عصر جدید و اینکه فصل دو به نسبت فصل اول ضعیف‌تر بوده، نوشت: «مردم سال گذشته از هر رشته‌ای استعدادهایی دیده‌اند و ناخودآگاه استعدادهای سری دوم را با سری قبل مقایسه می‌کنند. توقع داوران هم نسبت به گذشته بالاتر رفته است و شرکت‌کننده‌ها برای نمایش توانایی خود، راه سختی در پیش دارند.» با این حال به نظر می‌رسد با فشرده‌تر شدن رقابت استعداد‌ها در این برنامه، شاهد جذابیت بیشتر در قست‌های بعدی عصر جدید باشیم.

آیا استعداد‌ها در عصر جدید ته کشیده است؟

سال گذشته عصر جدید در ۲۵ قسمت مقدماتی، ۱۷۵ اجرا را به صحنه برد و در مرحله دوم نیز ۶۰ اجرا در ۱۵ شب با هم به رقابت پرداختند. امسال، اما این عدد کاهش داشته است. در دور مقدماتی به جای ۲۵ شب، فقط ۲۰ شب برنامه پخش شد و در مجموع ۱۴۰ اجرا پخش شد. احسان علیخانی مجبور شد به خاطر حفظ تعداد قسمت‌ها و رضایت حامیان مالی، بعضی قسمت‌ها را در دو شب پخش کند تا خاطر حامیان مالی مکدر نشود.

در مرحله دوم هم به جای ۱۵ برنامه، عصر جدید تنها در ده قسمت پخش خواهد شد. احتمالا اکثریت استعداد‌ها سال قبل در برنامه شرکت کرده‌اند و برای امسال تعداد افراد جدید کمتری حاضر به حضور در این برنامه شده‌اند. تعدادی از شرکت کنندگان برنامه امسال، سال قبل هم در میان شرکت کنندگان عصر جدید قرار داشتند که در دور مقدماتی حذف شده بودند، اما حالا با برنامه‌ای جدید در این مسابقه تلویزیونی شرکت کرده‌اند.

عصر جدید برنامه‌ای برای همه استعدادها؟

بررسی اجمالی ۵۰ برنامه حاضر در مرحله دوم عصر جدید نشان می‌دهد حدود ۱۸ گروه با برنامه‌های ورزشی- نمایشی در این مسابقه به مرحله دوم راه یافته‌اند و ۱۲ گروه با محوریت موسیقی، ۷ گروه نمایشی (تئاتر، استندآپ کمدی، دوبله) ۵ برنامه شعبده بازی، ۳ برنامه هنر‌های تجسمی و ۵ برنامه با سایر موضوعات (بلند کردن میز با دهان و آتش بازی و ...) بوده است.

اگر این آمار را با نمونه خارجی مقایسه کنیم، مشاهده می‌کنیم که تفاوت معناداری در شرکت کننده‌ها وجود دارد. در برنامه آمریکن گات تلنت، ده‌ها گروه نوازندگی موسیقی و حرکات موزون شرکت کرده بودند و افرادی نیز به خاطر بازی با حیواناتی مثل سگ در این برنامه شرکت می‌کنند؛ که هر سه این برنامه‌ها در عصر جدید فعلا جز خطوط قرمز‌ محسوب می‌شود ضمن اینکه خوانندگی زنان نیز در ایران به کلی ممنوع است. البته با این حال برخی تندرو‌ها به همین برنامه هم نقد دارند. آیت االله وفسی درباره این برنامه گفته «نباید به کسی که معلق می‌زند یا مطرب است و هیچ ارزش دینی و اخلاقی ندارند را به عنوان استعداد نمایش داد تا برای جوانان الگو شود.»

یکی از اساتید دانشگاه نیز در نقد شعبده بازی عصر جدید نوشته «اجرای آن‌ها با اصول «شعبده هنری» به معنای تردستی که اساس آن سرعت عمل هنرمند و بازی گرفتن و فریب قدرت بصری و ذهنی مخاطب است، تناسب نداشته و ظن و گمان تامل انگیز دخالت یافتن قوا و نیرو‌های متافیزیکی خارج از حد توان ذهن و زبردستی اجرا کننده را متبادر نموده و مخاطب را به ورطه تحیر و تعجب زایدالوصف و مخربی می‌کشاند که در مرز‌های افعال ممنوعه و شبه السحر قابل گنجانیده شدن و تفسیر است و طبعاً احکام فقهی و دینی این مقولات در شرع اسلام کاملا مشخص و صریح الاشاره است و حرمت قطعی آن‌ها مورد تناسب نص صریح قرآنی و وجه توافق عامه فقهای عظام تشیع است.»

یکی از  منتقدان عصر جدید به موضوع سحر و نگاه اسلام به آن اشاره کرده و گفته «حد ساحر کشتن با شمشیر است. کسانی که با این عمل اشتغال دارند عملشان عمل کفری است چون تا مادامی که به کفر نرسند موفق به انجام سحر نمی‌شوند و رفتن نزد اینها و کمک گرفتن از آنها شرک و حرام است.»

انتقادها از برنامه عصر جدید تا این حد بالا گرفته و منتقدان می‌گویند جای چنین برنامه‌هایی در صداوسیمای جمهوری اسلامی نیست زیرا در این برنامه‌ها به شعائر مذهبی بی‌توجهی می‌شود.

برنامه عصر جدید تا کنون توانسته خطوط قرمز صداوسیما را تا اندازه زیادی جابجا کند؛ معمولا در تلویزیون ایران جایی برای ووشوی زنان و شمشیربازی بانوان وجود نداشت. در فصل قبل خواننده، نینجاکار زن، فراری از مدرسه، نقاشی با شن و یک شعبده‌باز به فینال راه یافتند که قاعدتا هیچکدام با متر و معیار مذهبی در ایران همخوانی چندانی نداشت اما حالا صدا و سیما با شوقی وصف ناپذیر، روزشمار فینال عصر جدید را پخش می‌کند و اگر قرار بود برنامه عصر جدید در دهه ۶۰ یا ۷۰ ساخته شود، تنها نقاش با شن می‌توانست در این میان حضور داشته باشد و مابقی فینالیست‌ها نه با رای داوران که با نظر سانسورکنندگان حذف می‌شدند.

منبع: رویداد24
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها