سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۰۶ دی ۱۳۹۵ - 26 December 2016
گفت‌و‌گوی محمود صادقی با آیت ماندگار:
محمود صادقی
گروه سیاسی: در حاشیه گفت‌وگو با نمایندگان پیرامون جلب و دستگیری شبانه دکتر محمود صادقی نماینده تهران در مجلس دهم با ایشان هم درباره این موضوع گفت‌وگویی کوتاه انجام دادیم.

مگر نماینده طبق اصل ۸۶ در اظهارنظر خود آزاد نیست پس چرا به خاطر نطق و اظهارات شما در مجلس حکم جلب شما صادر می‌شود و در دوره‌های قبل هم شاهد چنین مسئله‌ای بودیم مانند دوره ششم، افرادی مثل فاطمه حقیقت‌جو و حسین لقمانیان به خاطر اظهاراتشان دستگیر شدند؟
بحث من با آن‌ها متفاوت است و خیلی با آن‌ها نباید قیاس شود. از همین دوستانی که می‌گویند موارد دیگر بوده بگویند این موارد دیگر چه بوده و آیا آن موارد مجوز جلب را می‌دهد یا نمی‌دهد؟ آن موارد آیا توجیه می‌کند که بدون طی مراحل قانونی و شبانه یک نماینده را بخواهند جلب و دستگیر کنند؟

آیا احضاریه‌ای برای شما آمده است؟
من تا الآن هیچ‌گونه احضاریه قانونی به دستم نرسیده است. در مورد صحبت‌هایی که من در پیش از افتتاح مجلس و در چهارم خرداد که من نماینده بودم و انتخابات برگزار و دو مرحله‌اش انجام‌ شده بود و قرار بود افتتاح مجلس انجام شود دو روز قبل از آن در چهارم خردادماه مصاحبه کردم و نظر حقوقی من این بود که در اعطای بورسیه‌ها سازوکار قانونی رعایت نشده و من نه به کسی تهمت زدم نه چیز دیگر. نظر خود را بیان کردم و ایراد من به مسئولان وقت وزارت علوم است. بعد در تیرماه اطلاع دادند که شکایتی توسط دانشجویان علیه شما انجام ‌گرفته. گفتم می‌خواهم توسط سازوکار مجلس ابلاغ شود. تماس گرفتند و گفتند شما بیایید و من بدون ابلاغ رفتم. در تیرماه من در دادسرا شعبه چهار حضور پیدا کردم و در آنجا بازپرس سؤال کرد و من نیز پاسخ دادم و گفتم من برای دانشجویان احترام قائل هستم و زمانی که در وزارت علوم مسئولیت داشتم در مدیریت پاسخگویی و رسیدگی به شکایات به شکایات این دانشجویان رسیدگی می‌کردم و به آن‌ها کمک می‌کردم و برای آن‌ها احترام قائلم فقط یک اظهارنظر کردم درباره عملکرد آن زمان وزارت علوم و مسئله به نظر من آن روز در بازپرسی خاتمه یافت. از آن زمان خدا را سوگند می‌خورم هیچ‌گونه ابلاغی در هیچ موردی به من نرسید و با مراجعه به دادستانی متوجه شدم این جلب شبانه در مورد سؤالی بوده که من از وزیر اقتصاد در مورد قوه قضاییه داشتم و مشخصاً کاملاً محرز شد که مربوط به این اظهارات است. من برای قوه قضاییه و قضات شریف و آقای آملی لاریجانی احترام قائل هستم و اساساً نمی‌خواستم بی‌حرمتی کنم. یکی از قوا مجلس است و تعامل بین قوا اقتضاء می‌کند که با هم همکاری کنند. خیلی راحت می‌توانستند یک نامه بنویسند و بگویند در حساب‌ها این بوده است و مشکلی پیش نمی‌آید.

در صحن اعلام کردند که نامه‌ای از شکایت افراد از شما مطرح شده است، قضیه این نامه چیست؟
این شکایت نیز اخیرا مطرح ‌شده و تاکنون چنین شکایتی طرح نشده و لازم نیست جزییات آن را بگویم فقط لازم است بگویم هیئت نظارت مطرح کرده است. خود دکتر لاریجانی نیز تدبیری به خرج دادند و در هفته گذشته گفتند صبر کنید شنبه که مجلس تشکیل می‌شود تشکیل جلسه بدهند، اما شتاب‌زدگی کردند و عجولانه عمل کردند و این هزینه‌ها را برای نظام به وجود آوردند.

قوه قضاییه می‌گوید که نطق‌های شما و آقای مطهری برخلاف رویه نظام است، نظر خود شما چیست؟
من سخن مرحوم مدرس را آویزه گوش خود کرده‌ام که در یکی از نطق‌های خود می‌گویند قیمت‌گذاری کردند که هر روز مجلس چقدر می‌ارزد که زمان ایشان گفته بودند ۱۰۰ تومان که زیاد بود و بعد ایشان گفته‌اند که هر دقیقه‌اش مقابل تمام دنیا می‌ارزد. من نیز به دلیل این‌که هر ثانیه آن را مقابل تمام دنیا می‌دانم در نطق‌های خود مسائل اساسی را مطرح و درجه‌بندی می‌کنم و بر اساس اولویت‌های ملی آن‌ها را بیان می‌کنم و طبیعی است که مسائل وقتی جدی می‌شود و اشخاص باید پاسخ دهند برای افراد سنگین تمام می‌شود و حاشیه‌سازی می‌کنند.

شایعه‌ای وجود دارد که ۱۷ نماینده‌ای که نامه تذکر درباره خانم نرگس محمدی، فعال حقوق بشر را امضاء کردند می‌خواستند بازداشت شوند آیا درست است؟
خیر من خبر ندارم. صحت ندارد. این‌ها شایعه‌سازی و فضاسازی برای ایجاد رعب و وحشت است. در واقع یک فضاسازی برای ایجاد ارعاب در بین جامعه و نمایندگان و اساساً هیچ‌گونه صحبتی با ما نشده و هیچ مشکلی وجود ندارد.

عملکرد قوه قضاییه در این راستا چگونه بوده؟
احضار باید به طریق قانونی انجام می‌شد، زیرا قانون مشخص کرده که باید به مجلس اعلام شود و از طریق هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تعیین و تشخیص مصداق شود و به نماینده ابلاغ شود. حتی به نماینده اجازه دفاع می‌دهد و توضیح می‌خواهند و پس ‌از آن تصمیم می‌گیرند و بر اساس آن عمل می‌شود. در واقع آن‌ها تشخیص می‌دهند که در حیطه وظایف نمایندگی‌اش بوده است که نباید برود و اگر نبوده است باید برود و پاسخ دهد. قوه قضاییه که خود پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی است و بر اساس قانون اساسی تضمین‌کننده عدالت است باید پشتیبان حقوق نمایندگان باشد.

این پرونده بسته شد؟
این پرونده در هیئت نظارت مطرح شد اما جمع‌بندی نکردند و باید جمع‌بندی کنند و ببینیم چه می‌شود.

*خبرنگار مجلس

شماره 25 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها