سرمقاله
ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

ایران ۱۴۰۰، کمی تا قسمتی ابری!

مهدی آیتی / نماینده مجلس ششم
یادداشت
اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

اتحاد شوم دلواپسان و براندازان!

علی شاملو / روزنامه‌نگار
به خودمان باختیم!

به خودمان باختیم!

محمد فتحی‌زاد / روزنامه‌نگار
«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

«آیت ماندگار» رسانه‌ای همراه با زمان

مهدی آیتی / نماینده ادوار مجلس
گزارش
فايده باوری چيست؟

فايده باوری چيست؟

گروه فرهنگ و اندیشه
چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

چرا رویای 92 بدل به کابوس 99 شد؟

امیرحسین امیرفیض / روزنامه‌نگار
همدستی ترامپ و کرونا!

همدستی ترامپ و کرونا!

جهانگیر مصلی / خبرنگار
کد خبر: ۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۰۶ دی ۱۳۹۵ - 26 December 2016
محمد سرابی / روزنامه‌نگار
حدود دو دهه پیش بود که دولت اصلاحات، برآمده از انتخابات سال ۱۳۷۶ سیاست تنش‌زدایی را در پیش گرفت تا روابط دیپلماتیک با کشورهای دیگر را بهبود ببخشد. مدت کوتاهی از آغاز این رویه نگذشته بود که دولت جمهوری‌خواه جرج دبلیو بوش ایران را در محور شرارت جای داد و دستاوردهای چند سال تنش‌زدایی به باد رفت. امروز هم دیپلماسی پرهزینه دولت تدبیر و امید که زمان و مخارج هنگفت سیاسی برای آن صرف شده بود با تنش‌زایی جمهوری‌خواهان و بی‌تدبیری دمکرات‌ها در معرض آسیب جدی است.

هر بار که فضای سیاسی ایران آماده ایجاد تغییراتی در رابطه با دیگر کشورهای جهان می‌شود، حادثه‌ای که مردم و سیاست‌مداران ایرانی نقشی در آن نداشته‌اند درجه جنگ‌طلبی آمریکا را بالا می‌برد و سرایت کردن آن منافع ایران و راهی که در پیش‌گرفته بود را سد می‌کند. ناکامی در برخی از برنامه‌های دیپلماتیک دولت اصلاحات و فشارهایی که از داخل بر آن وارد می‌شد باعث کمرنگ شدن دستاوردهای آن شد و نتیجه واگذار کردن قدرت به دولت بعدی بود. دولتی که پس از اصلاحات روی کارآمد یکسره به تخریب آنچه دریافت کرده بود پرداخت و عوارضی به بار آورد که به‌سادگی جبران نخواهد شد.

حمله افراد اسامه بن‌لادن به برج‌های تجارت جهانی در یازده سپتامبر ۲۰۰۱ بهانه‌ای به دست جرج بوش داد تا موج جدید لشکرکشی و برنامه امنیتی به همراه تحریم‌های اقتصادی را به راه بیندازد. حالا هم ظهور داعش در جنگ‌های خاورمیانه و چندین عامل دیگر (بخش عمده انتقادات ترامپ به اوباما درباره سیاست خارجی و مرتبط با جنگ علیه تروریسم بود) به همان شکل سیاست آمریکا را تحریک کرده است. امروز هم دولت ایران با همین مشکل غیرقابل‌اجتناب روبه‌رو شده و سرنوشت گفت‌وگوهای دیپلماتیک و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی آن به رقابت‌های دو حزب داخلی آمریکا گره‌خورده است. متأسفانه درگیری داخلی سیاستمداران «راست‌گرا» ی آمریکایی، خسارت‌های زیادی برای دیگر کشورهای جهان دارد.

شماره 25 دوهفته نامه آیت ماندگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شعرخوانی
کارتون
بدون شرح!

بدون شرح!

معمر اولچای
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها